beste wintersportgebieden

• kootje

Oké, per persoon niet duur, maar met 9 personen kom ik toch op € 5400,– en dan vind ik het voor half maart wel duur. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de prijs alleen voor het chalet maar dan in de voorjaarsvakantie. Ben bang dat er niet om zal liegen, als het dan al niet in gebruik is door de eigenaar, wat in veel gevallen in die chaletjes wel zo is. Mooi zijn ze wel.

• Snowy

kootje Schreef:

——————————————————-

> Ben eigenlijk wel benieuwd naar de prijs alleen voor het chalet maar dan in

> de voorjaarsvakantie. Ben bang dat er niet om zal liegen, als het dan al niet in gebruik is door de

> eigenaar, wat in veel gevallen in die chaletjes wel zo is. Mooi zijn ze wel.

Ik kan je wel vertellen wat alleen het chalet ons gekost heeft: € 255 p.p.

2 weken eerder kost het ongeveer het dubbele, dus ergens tussen € 525-€ 550 p.p. Niet misselijk dus. En dat voor een 17-persoons chalet. Komt dus neer op ruim € 9.000 in totaal voor een week! ::o Nu was dit wel het duurste (en meest luxe) chalet van allemaal, maar toch.

En desondanks is het nu al voor komend seizoen voor 7 weken gereserveerd… (maar niet díe week)

• Janneke

Hihi, ietwat laat in het seizoen dacht ik, ik kijk nog even op het skiprikbord. Nou Kootje, voor een zomer tip om te kamperen met een beekje langs de tent, kan ik niet anders adviseren dan: Noorwegen! Maar dat is vast niet wat de kids in gedachten hebben… ;-)

• Janneke

Skigebieden met elkaar vergelijken wordt steeds lastiger, zelfs op basis van “harde feiten”. Want wat betekent bijv. 195 km piste?

Voorbeeld:

In Sölden bijv. lopen er op 1 helling soms wel 5 pistes naast elkaar. Dat wordt dus genoteerd als 5 pistes. Leuk voor de cijfers, maar wat mij betreft is dat 1 grote piste. Stel die pistes zijn elk 1 km lang. De VVV van Sölden telt dat dan als 5 x 1 = 5 km piste. Ik zie dat als 1 km piste.

Dus met die vergelijking tussen Serfaus en Zermat op bais van kilometers piste kan ik eigenlijk niet zo veel.

Iedereen heeft zijn eigen mening over wat het beste skigebied is. Zelfs ik hanteer elke vakantie andere eisen. De ene keer ga ik skiën, de andere keer snowboarden. De ene keer ga ik samen met mijn vriend, de andere keer met een groep vrienden. De ene keer in het voor- of naseizoen, de andere keer in het hoogseizoen. Telkens weer stel ik op basis hiervan andere eisen aan welk wintersportgebied het beste voldoet… en vaak ga ik dan ook telkens ergens anders naartoe. Een bekend skigebied waar je al eerder bent geweest kan zo zijn voordelen hebben (omdat je bijv. weet welke piste je moet vermijden om als boarder niet te hoeven klunen, of hoe lang je over een bepaalde tocht doet voor je weer terugbent). Een nieuw skigebied waar je nog niet eerder bent geweest daarentegen is weer leuk, omdat er meer te ontdekken valt.

Kortom: het beste wintersportgebied bestaat niet.

• Marinus

Zoalang dat beekje maar niet in de tent komt, iets waar ze de laatste tijd wel last van hebben daar in het noorden!

• Marinus

Janneke Schreef:

——————————————————-

> Skigebieden met elkaar vergelijken wordt steeds

> lastiger, zelfs op basis van “harde feiten”. Want

> wat betekent bijv. 195 km piste?

Voorbeeld: De Frommes staat in Fiss bekend als een afdaling van 10 kilometer, maar in werkelijkheid is hij maar 6 kilometer lang (GPS gemeten en ik gebruik veel piste).

Oorzaak: als een piste breder is dan “normaal” maken ze de lengte op papier groter.

Mij interesseert piste lengte minder, ik vind de aantrekkelijkheid van een piste veel belangrijker. Piste onderhoud, aantal kruisingen, weinig verbindingspaden, liftcapaciteit, etc. etc.

• kootje

Inmiddels als geboekt. Het wordt Frankrijk, de Jura. Niet in een tent maar heb een caravan (vind oma op het moment iets comfortabeler voor haar gehavende been) gehuurd op een camping. Vast wel een beek in de buurt te vinden. Noorwegen misschien volgend jaar, en opa en oma hebben nog een lang weekend op een van de eilanden in de planning voor ze. Nu maar hopen op een beetje aardig weer. Als het maar droog is.

• Marinus

Dikke portemonnee meenemen naar Noorwegen. Kijk echt niet op een cent, maar Noorwegen was wel extreem duur.

• kootje

Noorwegen is niet echt goedkoop, en ik bedoel niet Noorwegen in de winter, maar in de zomer en dan valt dat best wel mee. Slapen in die hutten, zelf voor je eten zorgen en picknicken tussen de middag. Vlees laten liggen en lekker vis en garnalen eten. Drank laten voor wat het is.

Ik vond het in ieder geval voor herhaling vatbaar.

PS. en lange dagen door het niet ondergaan van de zon.

• Marinus

We waren er met de caravan, campings waren idd redelijk normaal geprijsd. Maar de dagelijkse boodschappen, diesel en de ferry's (met caravan) hakten er flink in. Oh ja en even een ijsje kopen is ook geen lol. Was midden in Florence een stuk goedkoper :D Nee, het viel niet mee. Noorwegen is gewoon duur.

Kreeg overigens tot 9 maand na onze vakantie nog rekeningen van tolwegen in huis.

We gaan vast nog wel en keer die kant op, maar dan zonder caravan, 4500 km met 1,5 ton achter je kont in Noorwegen is geen lolletje.