Skigebieden met elkaar vergelijken wordt steeds lastiger, zelfs op basis van “harde feiten”. Want wat betekent bijv. 195 km piste?
Voorbeeld:
In Sölden bijv. lopen er op 1 helling soms wel 5 pistes naast elkaar. Dat wordt dus genoteerd als 5 pistes. Leuk voor de cijfers, maar wat mij betreft is dat 1 grote piste. Stel die pistes zijn elk 1 km lang. De VVV van Sölden telt dat dan als 5 x 1 = 5 km piste. Ik zie dat als 1 km piste.
Dus met die vergelijking tussen Serfaus en Zermat op bais van kilometers piste kan ik eigenlijk niet zo veel.
Iedereen heeft zijn eigen mening over wat het beste skigebied is. Zelfs ik hanteer elke vakantie andere eisen. De ene keer ga ik skiën, de andere keer snowboarden. De ene keer ga ik samen met mijn vriend, de andere keer met een groep vrienden. De ene keer in het voor- of naseizoen, de andere keer in het hoogseizoen. Telkens weer stel ik op basis hiervan andere eisen aan welk wintersportgebied het beste voldoet… en vaak ga ik dan ook telkens ergens anders naartoe. Een bekend skigebied waar je al eerder bent geweest kan zo zijn voordelen hebben (omdat je bijv. weet welke piste je moet vermijden om als boarder niet te hoeven klunen, of hoe lang je over een bepaalde tocht doet voor je weer terugbent). Een nieuw skigebied waar je nog niet eerder bent geweest daarentegen is weer leuk, omdat er meer te ontdekken valt.
Kortom: het beste wintersportgebied bestaat niet.