beste wintersportgebieden

• kootje

Papsneeuw door de zon en ijs in de ochtend zit de familie niet op te wachten.

• ronaldski

Dan weet ik dat ook weer. Misschien Serfaus op mijn lijstje toch maar eens veranderen in Zermatt.

• ronaldski

Snowy,

Een paar weken geleden heb ik 2 dagen in Flachau geskied omdat mijn zoon en schoondochter samen met nog 14 anderen 2 appartementen in Flachau hadden. Mogelijk voldoen die appartementen aan jouw wensen. Wij vonden de appartementen kwalitatief zeer goed. Ze zijn nieuw, ruim en hebben verdeeld over 2 verdiepingen 2p-kamers met eigen toilet/douche en soms een sauna. Ze liggen op 200 meter van de belangrijkste gondellift in Flachau en dicht bij voldoende restaurants en après-ski bars (o.a. de Dampfkessel).

Een nadeel is dat je in Flachau zit. Dat is niet het meest sprankelende skidorp van Oostenrijk en skigebied Amadé gaat niet erg hoog en is zeker niet spectaculair. Maar dat zijn beide persoonlijke voorkeuren. Ondanks temperaturen van +14 graden hebben we er wel 2 dagen lekker geskied, gegeten en ge-après-skied.

Het adres van de appartementen is (te boeken via interhome):

Alpenchalets Flachauer Gutshof

Grießenkarweg 417

5542 Flachau

Oostenrijk

+43 6457 33971

• Marinus

Serfaus ligt op 1400 meter, skigebied begin zo'n beetje bij 2000 tot 2800 meter. Als je dan papsneeuw hebt (wat mij ook menig maal is overkomen) heeft de helft van Oostenrijk kale plekken op de pistes, iets wat in Serfaus zelden te zien is. Staat me bij dat die week dat jij er was het er wel extreem warm was. Afgelopen keer geen pap gezien, zelfs de mittelabfahrt aan het einde van de dag niet.

Zermatt ligt 200 meter hoger en het skigebied gaat tot bijna 4000 meter. Tsja, kans op pap wordt dan aanzienlijk minder :D

• Serfaus

Marinus ja hebt gelijk de pistes van Serfaus liggen er altijd strak bij en staan erom bekend dat ze optimaal worden geprepareerd, wij gaan altijd in maart en hebben soms wat pap maar nooit ijs en geen hobbels.

Mag ik vragen aan skiester hoeveel km piste er zijn in Zermat ? (194) niet zoveel als in Serfaus en zeker niet zoveel goede voorziening ben ik zelf namelijk ook geweest maar inderdaad ieder zijn ding

• skiester

Kan zijn. Maar Zermatt voelt veel groter dan Serfaus. Heeft waarschijnlijk te maken dat de afdalingen heel lang zijn en dat de hoeveelheid hectares gebied veel en veel hoger zijn. Veel afdalingen zijn de enige afdaling van een berg af dus zie je vrijwel niets van de rest van het skigebied. En het gros van de afdalingen liggen boven de 2000 meter dus zijn altijd goed. Bij Serfaus vond ik het gebied veel opgepropter en rond Komperdell zelfs een hel. Toen ik er was was het idd heel warm. En er was zeker ijs in de ochtend en giga hopen in de middag.

Qua lunch tentjes in de middag: never better. In Serfaus waren ook een aantal aardige dingen maar dat haalde het niet bij de tenten in Zermatt. Maar daar betaal je ook voor. Net als de skipas die heel duur is! Cervinia is leuk voor een dagje. De afdaling 7 is een hele lange en de espresso overal goddelijk. Maar verder vond ik die kant van de berg niet zoveel aan.

Qua dorp vond ik Zermatt mooier maar dat is persoonlijk. Het is allebei redelijk authentiek maar de een is Zwitserse stijl gemengd met heel modern en de andere Oostenrijks.

• sylv

ronaldski Schreef:

——————————————————-

> Snowy,

> Een paar weken geleden heb ik 2 dagen in Flachau

> geskied omdat mijn zoon en schoondochter samen met

> nog 14 anderen 2 appartementen in Flachau hadden.

> Mogelijk voldoen die appartementen aan jouw

> wensen. Wij vonden de appartementen kwalitatief

> zeer goed. Ze zijn nieuw, ruim en hebben verdeeld

> over 2 verdiepingen 2p-kamers met eigen

> toilet/douche en soms een sauna. Ze liggen op 200

> meter van de belangrijkste gondellift in Flachau

> en dicht bij voldoende restaurants en après-ski

> bars (o.a. de Dampfkessel).

> Een nadeel is dat je in Flachau zit. Dat is niet

> het meest sprankelende skidorp van Oostenrijk en

> skigebied Amadé gaat niet erg hoog en is zeker

> niet spectaculair. Maar dat zijn beide

> persoonlijke voorkeuren. Ondanks temperaturen van

> +14 graden hebben we er wel 2 dagen lekker

> geskied, gegeten en ge-après-skied.

>

> Het adres van de appartementen is (te boeken via

> interhome):

>

> Alpenchalets Flachauer Gutshof

> Grießenkarweg 417

> 5542 Flachau

> Oostenrijk

> +43 6457 33971

Hey die huisjes/app wilde wij boeken voor de zomer, volgens beschrijving behoorlijk groot en met sauna. zomer prijzen zijn goedkoop( winter weet ik niet)

helaas niet geboekt, omdat ik het idee had dat je er erg moeilijk met het openbaar vervoer komt??? of valt dit wel mee!

• ronaldski

Hoi Sylv. Ik denk dat het wel meevalt. Ik heb absoluut geen ervaring met het openbaar vervoer, maar op 20 km afstand ligt het station St. Johann im Pongau. Daar stoppen in ieder geval de lokale treinen uit Salzburg. In de winter rijdt er frequent een bus tussen St. Johann im Pongau en Flachau. Dus ik verwacht dat hij ook in de zomer zal rijden.

• Snowy

Marinus Schreef:

——————————————————-

> Snowy Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > maar in Oostenrijk lijken ze niet te bestaan of zijn ze belachelijk duur.

>

> Dus alle skigebieden in Oostenrijk zijn beroerd?

Nee, uiteraard niet. Heb ik ook helemaal niet beweerd. Er zijn prachtige gebieden bij. Maar veel gebieden zijn qua pisteaanbod aan de krappe kant en vallen daardoor voor mij af.

> Misschien leg je de lat wel erg hoog?

Dat denk ik niet. Als blijkt dat er in Frankrijk legio van dit soort acco's aangeboden wordt, heb ik eerder het gevoel dat het een gemiste kans voor de Oostenrijkse gebieden is.

> Overigens hier al gekeken?

Jazeker: maximaal voor 10 personen. Kom ik dus nog 8 slaapplaatsen tekort…

Sorry voor de late reactie, maar ik ben even offline geweest!

• Snowy

kootje Schreef:

——————————————————-

> Dat soort accomodaties heb je in Frankrijk ook. Zeker de nieuw gebouwde complexen zijn niet meer

> van die bezemkasten. Maar ja die zijn ook niet goedkoop. En volgens mij zat Snowy in een chalet

> in Vallandry. Ook niet het eerste het beste onderkomen. Bovendien is wintersport met een

> beetje accomodatie over het algemeen niet goedkoop.

Klopt bijna helemaal: ik zat de afgelopen 2 keer in een prachtig chalet in Vallandry. 30 meter van de piste, sauna in het huis en broodjesservice.

Wat niet klopt: het is helemaal niet zo duur. Ik betaalde voor het chalet, skipas Les Arcs (6 dagen) en de busreis € 600 p.p. Dat is het voordeel als je half maart gaat.