Eerste electrische sneeuwscooter gepresenteerd

  • rene

    Dat er steeds meer electrische auto’s komen dat heeft iedereen al wel gemerkt. In Steiermark is men nog een stapje verder gegaan en heeft men met het WK-skiën in Schladming in het vooruitzicht de eerste electrische sneeuwscooter gepresenteerd.

    De nieuwe sneeuwscooter genaamd “Snowbird” is ontwikkeld in samenwerking met de vakschool Joanneum, Land Steiermark, de Planai bergbahnen en Energie Steiermark. Speciaal gericht op de ski-gebieden van midden Europa.

    Binnen twee jaar kan de “Snowbird” in productie worden genomen.

    De meeste sneeuwscooters / ski-do’s, zijn ontwikkeld voor de Noord-amerikaanse markt. Daar is de belangrijkste reden van het gebruik, het afleggen van grote afstanden door de sneeuw. Voor het gebruik in Oostenrijk zijn deze sneeuwscooters te luidruchtig en ze gebruiken tevens teveel brandstof.

    De eerste tests gaven goede resultaten. Om meer tests te kunnen doen zal het prototype sneeuwscooter gebruikt gaan worden door het skigebied Planai en wel door de bergredding aldaar. Slagen deze tests dan kan de electrische sneeuwscooter binnen 1 a 2 jaar in productie genomen worden.

    gr. rene

    www.onlinewintersport.nl

  • Rob

    Ik hoop niet dat dit tot gevolg heeft dat die dingen tot “funsport” artikel voor juppen uitgroeien zoals waterscooters etc.

  • ronaldski

    Ik ben benieuwd of de elektrische sneeuwscooter wat wordt. Jaren geleden heb ik op een sneeuwscooter een lange tocht door het Yellowstone Park gemaakt. Dat is een schitterend park in de zomer, maar in de winter is het helemaal een topper. Als je dan op zo'n lawaaiig en stinkend ding door de stille natuur scheurt, dan vraag je je af of zoiets niet beter kan. Ja, je kan besluiten helemaal niet zo'n tocht te maken, maar dan doe je jezelf te kort.

    Maar het antwoord van de gids was simpel. Sneeuwscooters worden best veel gebruikt voor de fun, maar de werkelijke markt voor deze apparaten is toch het gebruik in sneeuwgebieden waar geen enkel ander voertuig voldoet. Daar zijn sneeuwscooters van levensbelang. Een niet functionerende sneeuwscooter betekent domweg een groot levensrisico. Daarom is de techniek van sneeuwscooters simpel. Alles wat de techniek gecompliceerder maakt, betekent een risico. Grote fabrikanten, zoals Bombardier, hebben milieuvriendelijker sneeuwscooters op de markt gebracht. Maar dat bleek uiteindelijk geen succes. Ze waren gewoon te kwetsbaar.

    Dat neemt niet weg dat voor gebieden waar het afbreukrisico geen probleem is, bijvoorbeeld in Schladming, je over kan gaan op milieuvriendelijker sneeuwscooters. Op zijn minst geeft het zo'n wereldkampioenschap een leuk eco-tintje ;).Maar voor het echte werk blijft het gerommel in de marge.

    En het is inderdaad te hopen dat het gebruik aan banden wordt gelegd. Ik hoef tijdens mijn favoriete hobby niet te worden lastiggevallen door de sneeuwvariant op de 45 km/u brommobielen.

  • Rob

    Eens, in dat soort gebieden ligt het even iets anders (m'n schoonzus in Maine heeft ook zo'n ding)

    Maar op de piste dienen ze in mijn optiek voorbehouden te blijven aan piste- resp. hulpdiensten, ongeacht of ze nu met een electro- of verbrandingsmotor worden aangedreven.

    Net als in bossen en op de hei in NL, daar horen geen motorvoertuigen, ongeacht aantal wielen, ongeacht soort aandrijving,.

  • ronaldski

    Helemaal eens!