Vanuit de sneeuw in Nederland vertrokken we (mijn broer en ik) om 1:00 (maandagochtend vroeg). Heel de weg sneeuw. Na een toch nog wel voorspoedige reis om 10:00 aangekomen in Hotel Nevada vlak bij de Pardatschgratbahn. Een mooie plek, centraal gelegen, vlakbij de toegangsweg, vlakbij de supermarkt en aprèsski. Snel omgekleed en om 10:30 waren we boven op de Pardatschgrat. Lichte bewolking, af en aan lichte sneeuw en een paar graden onder nul.
Heerlijk geskied. Rond de middag naar Samnaun geskied en daar gelijk wat tax-free inkopen gedaan. Geluncht in een waterig zonnetje, die al snel echt achter de wolken verdween.
De rest van de middag was het helemaal dicht en was het af en aan op gevoel skiën.
Dinsdags begon ook weer bewolkt. Maar in de loop van de ochtend trok het steeds meer open. We skieden af en aan het hele gebied door. Het wordt nergens echt moeilijk, en er zijn weinig smalle stukken.
De steilste piste van het gebied is de zwarte 14a. Het pistekaartje geeft 70% aan. Toch is het naar mijn idee geen echt moeilijke piste. Dit zal ook samenhangen met de condities van de sneeuw. Er lag ruim voldoende sneeuw en het werd nergens echt ijzig.
We aten 's avonds in Hotel Sonne in de dorpsstraat net voorbij de Dorftunnel. Voor 15 tot 18 euro een smakelijk 3 gangen dagmenu. Het wordt snel geserveerd, maar het personeel is vriendelijk.
Op woensdag was het stralend zonnig!
De pistes worden over het algemeen keurig bijgehouden. Op de afgelegen pistes was het soms iets minder (bijvoorbeeld de 41 aan de achterkant van de Palinkopf).
De pistes rond Alp Bella en Visnitzkopf in Samnaun zijn heerlijke cruisepistes. Ook prachtige vergezichten.
Een mooi en rustig terrasje is de Bodenalp. Heerlijk terras. Wel semi-zelfbediening.
Wij vonden het bedieningsgedeelte van de Paznauner Thaya ook prettig. Wel erg druk. Veel afwisselend eten.
Inkopen doen in Samnaun is leuk, maar het pad naar de dubbeldekkerlift is niet echt geweldig, veel prikken….
De laatste stukken van de dalafdaling zijn een mooie uitdaging. 's Middags druk, relatief stijl en ijzig. Ik zag best veel mensen met de lift naar beneden gaan.
Actiefoto:
Op vrijdag was het erg koud, -19 op de Idalp. We hebben tot half vier geskied en nadat we konden douchen in het saunagedeelte reden we om 16:00 weg. Na een voorspoedige reis waren we om 0:30 weer thuis. We hadden een top(mid)week, met erg goede omstandigheden.
Conclusies:
- Ischgl is een gebied met alleen maar moderne liften
- Landschappelijk erg mooi (woest en ruig)
- Qua pistes wordt het nergens echt moeilijk, wel zijn er bij rode pistes onverwacht ineens wat lastige stukken.
- Het dorp is een rare mengeling van feestgangers, rijke Oosblokkers en sportievelingen. Toch gaat dat goed samen. Wij kwamen 's avonds wel veel beschonken groepen tegen met de nodige luidruchtigheid.