Verslag Sölden van 21 t/m 30 december 2012

• ronaldski

Janneke,

Een goed verslag. Ik ben in totaal zo'n 17 keer in Sölden geweest en herken veel in jouw verslag.

Je begon je verslag met de opmerking dat Sölden het ideale skigebied voor snowboarders is. Hoe heb je dat in deze vakantie ervaren. Ik ski en snowboard namelijk ook zelf en vond Sölden prima geschikt voor skiers. Voor snowboarders vond ik het wat minder. Niet dat de pistes ongeschikt waren voor boarders, maar vanwege de lengte van de pistes. Behalve de dalafdalingen zijn de pistes relatief kort en dat betekent vaker een lift moeten nemen. Voor snowboarders houdt dat in: één binding losmaken en boven weer vastmaken. Dat vond ik zo vervelend dat ik om die reden mijn Burton bindingen heb vervange door Flow-bindingen. Maar ik wil graag van jou horen of je dat ook zo hebt ervaren.

• Janneke

Hi Ronald,

Als skiër vind ik al gauw elk gebied goed genoeg, als ik ergens iets te klagen heb is het hooguit dat het skigebied misschien wat klein is of de pistes weinig uitdagend.

Als snowboarder kijk ik met andere ogen naar een skigebied. Het is alom bekend dat boarders het liefst sleepliften zo veel mogelijk vermijden. In Sölden zijn er eigenlijk alleen maar sleepliften op de gletsjer, maar vanwege de uitstekende sneeuwcondities zijn wij daar niet geweest, was nergens voor nodig. En paden zijn vaak lastig, of omdat ze zo vlak zijn dat je als boarder moet steppen of lopen of omdat ze zo smal en druk zijn dat ik het als boarder lastig vind om mijn bochtjes te maken. Het fijne aan Sölden was dat er praktisch niet van dat soort paden zijn.

Je hebt wel gelijk dat de pistes niet zo lang zijn, maar ik ben nog lang niet zo ervaren in boarden als in skiën. Dus als ik aan het boarden ben, maak ik sowieso al wat vaker een tussenstop vanwege verzuurde benen (heb ik met skiën eigenlijk nooit last van). En dus is voor mij een ritje in de stoeltjeslift een handig rustmoment. Het vast- en losmaken van een binding vond ik, toen ik net met boarden gestart was, heel vervelend en vermoeiend (tegen de tijd dat ik zittend mijn binding weer vast had gemaakt en het me eindelijk gelukt was om op te staan, was ik al weer moe, haha). Nu heb ik niet zo'n moeite meer met het los- en vastmaken van een binding, en kan ik dat in staande positie. En als ik door omstandigheden (bijv. wegglijden) toch een keer moet zitten, is dat niet meer zo erg, want ook het opstaan vanuit zitpositie kost me nu bijna geen moeite meer. Dus eigenlijk vind ik het niet zo erg dat los- en vastmaken.

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat zo'n Flow-binding nog makkelijker is.

• ronaldski

Hoi Janneke. Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad tevreden met mijn Flow-bindingen.

Wissel jij skiën en boarden vaak af? Ik ga vaak met een grote groep skiers op pad en tijdens die vakanties neem ik nooit mijn board mee. Skiers hebben nogal de neiging om vlakke paden geen probleem te vinden. Met een beetje klunen komen ze gemakkelijk waar ze willen zijn. En dan loop ik er met mijn board achteraan te sjouwen. Mijn board gaat daarom alleen maar mee als ik samen met mijn vrouw op pad ben en we niet met het vliegtuig reizen.

Dan nog sta ik maar weinig op mijn board. De reden: Ik board al 21 jaar en kan goed boarden, maar skiën doe ik al 45 jaar en dat gaat mij factoren beter af. Daardoor kan ik veel uitdagender skiën en beleef dus meer uitdaging aan skiën dan aan boarden.

• Janneke

Hi Ronald,

Skiën doe ik al 35 jaar. Ik board nog niet zo lang, pas 3 jaar. Sindsdien heb ik het een beetje afgewisseld. De eerste paar keer zowel skiën als boarden in één week vakantie. Maar ik ontdekte dat ik sneller met boarden vooruit zou gaan, als ik een hele week zou boarden. Dus het jaar daarna een vakantie een hele week geskied en een andere vakantie de hele week geboard. Het jaar daarop weer binnen een week afwisselend geskied en geboard. In Sölden ook weer een halve week geskied en een halve week geboard. Maar mijn conclusie is nu toch echt: of het een of het ander. Voor boarden heb ik gewoon wat langer nodig om weer te wennen en de draad weer op te pakken. Dus na een paar dagen gaat het pas weer echt lekker. Skiën daarentegen is voor mij net als fietsen. Zodra ik die skischoenen aan heb en de latten onder doe, gaat het gewoon vanzelf. Dus bij een volgende vakantie die we boeken, zullen we waarschijnlijk vooraf al onze keuze maken: skiën of boarden.

In maart gaan we nog een weekje met vrienden op wintersport. Allemaal vergevorderd, allemaal skiërs (op één na die net zo goed boardt als dat de rest skiet). Dus deze keer nemen wij alleen de ski's mee en gaan dan met onze vrienden lekker tochtjes toeren. Gelukkig gaan wij minimaal 2 (soms 3) keer per jaar op wintersport, en hebben we dus de luxe dat we de ene keer kunnen kiezen om te skiën en de andere keer om te boarden. Een keer met vrienden en een keer samen. Ik verwacht niet dat ik ooit net zo goed zal boarden als dat ik ski, maar ik vind het gewoon allebei leuk om te doen, dus zolang het kan, zal ik het ook allebei blijven doen.

Groetjes, Janneke

• ronaldski

Janneke,

Bedankt voor je herkenbare reactie. Ook wij gaan vaker per jaar met wintersport en soms gaan we 6 tot 8 weken op winter(sport)vakantie in Canada en de USA. In dat geval neem ik nooit mijn board mee. Tegenwoordig zijn de bagagebepalingen van veel vliegmaatschappijen niet meer zo soepel als vroeger. Over en ski's en een snowboard doen ze heel moeilijk, hetgeen zich vertaalt in een premium premie voor overbagage. Dan is huren al heel snel goedkoper. Bij de vakanties in Europa hangt het er van af hoe we gaan. Met de bus gaat het snowboard niet mee. Met de auto sleep ik alles mee. Maar dan nog board ik niet zo veel want uit skiën haal ik veel meer voldoening omdat ik het veel beter kan. Aan de andere kant heb ik een aantal jaren op RTL7 als 60-jarige meegedaan aan een wedstrijd. Je kon kiezen uit skiën of boarden. Ik heb toen voor boarden gekozen omdat ik het gevoel had dat ik daarmee beter kon scoren. Dat bleek waar te zijn. Ik ben tot de 2e ronde (van 3) gekomen en heb dingen met mijn board gedaan die ik niet eerder heb gedaan (o.a. rails & big air matras). Dat was een leuke ervaring, vooral omdat het je ego streelt >:D<. Je blijkt niet niet tot de slechte boarders te horen.

• Janneke

Haha, ik moet nog zien of ik op mijn 60e nog ga doen aan een wedstrijd… gaaf hoor!

Ja, met die bagageregels van tegenwoordig valt het niet mee om al je wintersportspullen mee te sjouwen. Én ski's én snowboard is dan iets te veel van het goede. Ik heb ooit met een busreis beiden meegenomen, en dat ik vond ik al een drama, doe ik nóóit meer.

• ronaldski

Mijn skischoenen neem ik altijd mee. Desnoods geheel volgestampt in mijn koffer, alhoewel met een helm is er tegenwoordig nog weinig ruimte in een koffer en als ze dan ook nog de bagagevrijdom via 23 kg terugbrengen van 32 naar 20 kg, dan wordt je ski-uitrusting in het vliegtuig meenemen wel heel erg duur. Gelukkig zijn er nog steeds maatschappijen die begrijpen wat een reiziger wil. Air Canada en Air Transat accepteren nog steeds gratis een sportuitrusting.