Lawineredding gefilmd

• ronaldski

De skier ligt nauwelijk onder de sneeuw, maar het kost desondanks veel moeite om hem uit te graven.

Lake Tahoe, waar de lawine plaatsvond, ligt op de grens van Californië en Nevada. Het is een schitterend gebied met aan de ene kant uizicht op Lake Tahoe en aan de andere kant het dorre Nevada. Ik was er een paar jaar geleden.

Uitzicht op Lake Tahoe

• maarten

mooie film laat duidelijk zien hoe zwaar losse sneeuw is .

• Janneke

Ja, zelfs al lag de skiër helemaal niet diep onder de sneeuw, het kostte aanzienlijk veel moeite om hem uit te graven.

• Joep

Ik heb hier helemaal geen ervaring mee, maar het verbaasde mij hoe lang ze er over deden om te beginnen met hun reddingsactie (jas aan, jas uit, handschoenen aan, wil niet, dan toch maar uit: een hoop geklooi) en ook dat het uiteindelijke uitgraven maar door één persoon gebeurde. Misschien hadden ze maar één schep bij zich (lijkt me heel suf) of misschien mag het maar met één man te tegelijk (omdat er misschien nog een lawine kan komen?).

• skiester

Nee, hoor: deze mensen waren duidleijk niet voorbereid, under equipped en niet adequaat bezig. Gelukkig was het nog goed genoeg. Normaal graaf je juist met meer omdat het heel zwaar is. Je staat in een soort dubbel rijtje achter elkaar, waarbij de onderste mensen de sneeuw weg scheppen die de bovenste uit de lawine schept om zo een mooie “landing” te maken. En je wisselt ook regelmatig om omdat de bovenste heel snel moe wordt van het ‘cement’ weggraven. Maar dan heb je dus wel meer mensen met een complete shovel nodig….