Is dit draadje al voorbijgekomen? Wintertips voor automobilisten

  • CS

    Dit is natuurlijk weer een standaard persbericht dat elk jaar naar alle kranten wordt gestuurd door de NSKV.

    Maar voor sommigen zullen er wel tips tussen zitten ;-)

    http://www.telegraaf.nl/reiskrant/wintersport/21146791/__Wintertips_voor_automobilsten__.html

    di 11 dec 2012, 08:32 | 0 reacties

    Wintertips voor automobilsten

    AMSTERDAM -

    Met de auto de weg op als het sneeuwt? Ter voorbereiding op de wintersport (en de winter in Nederland) hebben we een aantal handige wintertips voor de auto samengesteld. Je leest ze hieronder.

    *Op een gladde weg of in de sneeuw rijd je weg in de tweede versnelling om slippen van de wielen te voorkomen.

    *Is de autodeur vastgevroren? Duw rondom tegen de deur om het ijs te breken en trek de deur dan open.

    *“Krab” de ruiten schoon met een plastic zakje met warm water erin, direct ramenwissertje eroverheen en klaar.

    *Eenmaal op bestemming; Parkeer de auto in de versnelling en niet op de handrem. Voorkomt vastvriezen.

    *Voorkom vastvriezen van de autodeur en smeer vooraf de rubbers in met vaseline of siliconenspray.

    *In de kou kunnen oudere accu’s capaciteit verliezen. Startkabels zijn niet duur en altijd handig bij je te hebben.

    *Veilig en verplicht: Een oranje hesje voor optimale zichtbaarheid als je aan de kant van de weg de sneeuwkettingen gaat monteren.

    *Maak onderweg niet alleen de ruiten schoon, vergeet de koplampen niet voor optimaal licht en zicht.

    *In de bergen rijd je omhoog en omlaag in dezelfde versnelling voor meeste grip, rem op de motor voor minste slijtage remblokken.

    *Sneeuwkettingen zijn uniek, banden ook. Check of jouw sneeuwkettingen passen op de banden van je auto.

    *Bescherm de ski’s in de dakdragers altijd met een hoes en met leg ze met het puntje naar achteren.

    *Om de krik op een gladde ondergrond te stutten is het handig om een houten plankje mee te nemen.

    *Bewaar je skihandschoenen voor de sneeuw en neem een paar werkhandschoenen mee voor omleggen van de sneeuwkettingen.

    *Controleer de olie, bandenspanning, ruitenwisservloeistof en laat een eventuele ster in de ruit repareren voordat je op weg gaat.

    *Neem ouderwetse wegenkaarten mee om die enorme file van 50 kilometer te omzeilen.

    *Eenmaal op bestemming; Parkeer de auto in de versnelling en niet op de handrem. Voorkomt vastvriezen.

    *Maak elke dag je auto sneeuwvrij om ijsvorming te voorkomen.

    *Voorkom onhandigheid en frustratie. Oefen thuis met de montage van de sneeuwkettingen.

    *Een werkende zaklamp is handig bij het monteren van sneeuwkettingen in het donker.

    *Parkeer de auto achteruit in met de neus naar de straatkant, makkelijker uitgraven en wegrijden bij sneeuwval.

    *Voorkom beschadiging door pekel, maak je auto en sneeuwkettingen goed schoon direct na terugkomst.

    Bron: Nederlandse Ski Vereniging / Wintersport.nl

  • CS

    Oh ja; nog een:

    *Een hoofdlampje is ook wel makkelijk

    *Een zakje kattegrit voor als je ergens op een stuk ijs geparkeerd staat en niet weg kunt komen.

  • Snowy

    Handig lijstje inderdaad: weet ik meteen weer waarom ik altijd met de bus ga. (:D

    Voor € 115 sta ik op zaterdagochtend om 10 uur op de piste… >:D<

  • skiester

    nog een: zorg ervoor dat je diesel tankt op plaats van bestemming. Alpen benzine stations gooien nl een additief erbij om te voorkomen dat de waterpartikels in de diesel bevriezen, de diesel stroperig wordt en de auto niet meer start. 2 weken terug in Tignes had een reisgenoot in Chambery getankt (beneden aan de berg) en boven in Tignes (waar het hard vroor) was zn diesel dus bevroren. Weet niet of dit ook geldt voor benzine, maar iig wel voor diesel.

  • Cees D

    wat zelden vermelt word,neem 2lege jampotjes met waxine kaarsjes dit is erg prettig als je vast komt te staan of motor pech krijgt je houd het in de auto redelijk aangenaam zorg wel dat ze stevig staan.

  • skismurf

    geldt alleen voor diesel motoren. tank zo dicht mogelijk bij je bestemming, weet nl zeker dat er winterdiesel in gaat die tegen de laagste temperaturen kan. Oh ja, als je denkt dat je de auto wel middels een jumpstart wegkrijgt, vergeet het maar. het enige dat helpt voor vlokkende diesel is warmte. Dan ook niet gaan proberen om de dieseltank van de auto met een gestookt vuurtje warm te krijgen, zoals op discovery channel nog wel eens is te zien bij ice road truckers, Moderne auto's hebben een kunststof tank. en die smelt dan gewoon.

    nog eentje: maak niet alleen de koplampen , maar ook de luchtinlaat aan de voorkant goed schoon.

    em last but not least, miste ik ‘winterbanden’ in het rijtje:)

  • Marinus

    Frankrijk gaat op 1-11 over op winterdiesel en dan nog maar tot -15° Duitsland (en Nederland) gaan op 16-11 over op -20° Dit zijn wettelijke minimaal eisen. Heel wat tankstations zitten in Duitsland (en Oostenrijk) op -30/35°

    Overigens is het de paraffine die vlokt, hetgeen tot een verstopt brandstoffilter kan leiden. Water klopt ook, maar is een mindere stoorfactor.

    Vroeger (duh) werd er wel eens benzine en spiritus bij de diesel in gegooid. Benzine tegen het vlokken en spiritus tegen het bevriezen van water.

    Maar de auto met een volle tank neerzetten is natuurlijk altijd goed. Vreeselijk druk zaterdag 's ochtends bij de pomp als je naar huis wilt.

  • Joep

    Dekens mee voor pech onderweg om warm te blijven. Oh en een volle stalen baby-kruik kan prima kapotvriezen als je m een nachtje in de auto laat liggen met -20 :-)

    En zouden er nog mensen zijn die denken dat je met winterbanden geen sneeuwkettingen meer nodig hebt?

  • skiester

    ja hoor: ik. heb nog nooit kettingen nodig gehad met mn 4wd en winterbanden en alle electronica die desnoods power naar het ene wiel stuurt dat nog grip heeft. Heb ze overigens wel achterin liggen. Maar nog nooit meegemaakt dat ik ze ook nodig had.

  • kootje

    Die zullen er best zijn, maar met winterbanden en geen 4WD (skiester:)) echt wel eens sneeuwkettingen nodig gehad.