Head Icon TT 300 PR?

• Luthieneke

Na jaren tot volle tevredenheid te hebben geskied op mijn Head C140's van 1.70 m, wordt het nu langzaamaan tijd voor vervanging. Ik ben een sportieve skiër, skiede tot vorig jaar vooral cruisend maar heb na een paar dagen les geleerd om wat agressiever te skiën. Een snelheidsduivel zal ik niet snel worden maar lijkt me leuk om toch wat meer actie te ervaren, en daarnaast natuurlijk ook heerlijk schwungend de piste over. Off-piste doe ik trouwens niet, dat kan ik (nog) niet :D. Ik ski overigens zo'n 25 jaar.

Komt nu de vraag: wat voor ski hoort daarbij. Ik ben vrij groot (1,83, 83 kg) dus heb wel een wat stevigere ski nodig. Nu zag ik de Head Icon TT 300pr (zie review Verse Sneeuw) deze zijn ook nog eens leuk geprijsd. Zou dit wat voor mij zijn? Mijn oude Heads waren ook niet duur (als overjarig model gekocht voor 225,- incl. bindingen) en die bevielen echt prima.

Jullie misschien tips/suggsties?

• skiester

Kun je weinig mis mee zitten. Mij persoonlijk vraag ik me alleen af of je niet iets breder inzetbaar wil. Deze ski's zijn vrij smal en op het moment dat het papperig wordt etc gaat dat zwaar werken worden. Terwijl iets bredere ski's (75-80 mm onder de binding) nog steeds makkelijk skien en veel stabieler zijn als de sneeuw niet meer perfect is. Mocht je overigens een paar bochtjes naast de piste wagen is dat ook veel makkelijker. Bijv een elan waveflex 8. 168 of 176 zou je moeten testen. Aangezien jij zegt nooit een snelheids duivel te zullen worden zou ik voor de 168 gaan.

• Luthieneke

Kijk, daar heb ik wat aan! De head's die ik nu heb zijn ook vrij smal zie ik, misschien 1 van de redenen dat ik er off-piste niets van bak… (Uiteraard afgezien van mijn belabberde techniek op dat gebied ;). )

Ik zal eens gaan kijken voor deze Elan's. Wat is volgens jou eigenlijk de beste tijd om ski's van seizoen 2011/2012 aan te schaffen? Einde seizoen is alles goedkoper maar het aanbod natuurlijk ook kleiner… Ik ga dit jaar de eerste kerstweek en eind januari een weekje, zou ook leuk zijn als ik ze dit jaar al een keer kan gebruiken.

• skiester

Elan heeft deze ski's al een aantal seizoenen met meer of mindere kleine veranderingen op de markt. De nummering bij Elan geeft aan hoe serieus de ski's zijn. Ben je snelheidsduivel moet je meer 10 of 12 nemen. Maar gewoon lekker skien terwijl je wel hard kunt als het eens zo uitkomt maakt de 8 prima. (lager nummer is ook goedkoper!) Elan gebruikt echt hout in de kern voor deze ski's waardoor ze ook langer meegaan en de input die je geeft ook teruggeeft.

Ff snel googelen leert me dat je ze voor 299 kunt krijgen. http://www.de-wit.nl/waveflex-8-qt Maar dat is vlgs mij excl binding.

Overigens hebben andere merken ook zulk soort ski's - de Elans noemde ik meer omdat ze ook indezelfde test stonden. Ga gewoon eens kijken bij sportzaken in de buurt. Nu is de tijd om de ski's van 11/12 met korting aan te schaffen!

Iknoem een paar voorbeelden die interessant kunnen zijn:

http://www.perrysport.nl/volkl-rtm-75_863385.html

http://www.topsurfvinkeveen.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,1246/category_id,18/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,37/

http://www.topsurfvinkeveen.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,1245/category_id,18/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,37/

(Fischer maakt meestal hele goede prijs/kwaliteit ski's en deze zijn wel vrij smal onder binding maar hevig getailleerd, - beetje als de supershape)

bedenk wel dat je met jouw postuur beter kunt kijken naar mannenmodellen, en dat je niet teveel naar budget kijkt. Wil je wat terugkrijgen van je ski's is woodcore het beste en dat kost meestal iets meer.

Belangrijk is om te kijken naar ruimte onder de binding (boven de 70mm, liefst boven de 75mm) maar ze moeten wel goed getailleerd zijn (schaufel boven de 120mm) - radius max 18 meter (anders draaien ze lastiger). Voor jou zou ik kijken naar ski's 168-175. Staan er twintips met deze maten- gewoon naar kijken, skiet hetzelfde alleen moet je ze 5 cm langer nemen. Veel succes!

• Luthieneke

Skiester bedankt, ik ga op jacht. :)