Tjechie met 2 pubers die nog nooit hebben geskied

• Haring Harrie

Hallo wintersport prikkers

We willen volgend jaar met de krokus vacantie naar thechie

We hebben 2 puber meiden van 16 en 18 die nog nooit hebben geskied. Mijn vrouw en ik skien al jaren en zijn in frankrijk en Oostenrijk geweest.

Wij zoeken dus een leuk en voor ons ook uitdagend gebied in Tjechie. De meiden gaan voor de eerste keer op les, dus een nederlandstalige skieleraar zou mooi zijn.

Ook willen de meiden graag s,avonds enig vertier hebben ( apres ski, disco)

Het liefst gaan we met het vliegtuig of met de trein

Wie heeft voor ons info ?? Naar welke plaats moeten we heen in welk gebied ?? Hoe gaat het met vliegen en/of de trein ???

Alle info is welkom over thechie en alvast bedankt

• skiester

Ten eerste. laat de meiden een lessencursus doen in Nederland, in de skihal of op de rolbaan. Zodat ze daar ter plekke de basis al kennen en al meteen de berg opkunnen, in lesklasje 2 ipv de beginners. Dan hebben ze veel meer aan hun vakantie en kunnen jullie ook zeker aan het einde van de week met zn 4-en skien. Dat is voor iedereen veel leuker!

Ten tweede: als je Oostenrijk en Frankrijk gewend bent, zal het vrij lastig zijn een uitdagend gebied in Tjechie te vinden. Waarom eigenlijk perse naar Tjechie? Als daar hoofdzakelijk kostentechnische overwegingen aan ten grondslag liggen zou je ook kunnen kijken naar de wat minder bekende plaatsen in oostenrijk, in Karinthie enzo. Dat hoeft ook niet duur te zijn. Een Nederlandstalige leraar vinden is geluk hebben, maar ik neem toch aan dat meiden van 16 en 18 wel een mondje Engels (en Duits) spreken?

• Oscar

Hoi Haring Harrie,

> We hebben 2 puber meiden van 16 en 18 die nog nooit hebben geskied. Mijn vrouw en ik skien al

> jaren en zijn in frankrijk en Oostenrijk geweest.

> Wij zoeken dus een leuk en voor ons ook uitdagend gebied in Tjechie. De meiden gaan voor de eerste

> keer op les, dus een nederlandstalige skieleraar zou mooi zijn.

> Ook willen de meiden graag s,avonds enig vertier hebben ( apres ski, disco)

Waarom zou je jezelf tekort doen met Tsjechië? Oostenrijk is op ongeveer alle fronten beter, ook op de punten die jij noemt.

Denk voor een eerste keer eens aan de gebieden rondom Innsbruck. Daar ben ik mijn wintersportcarrière ook begonnen.

Het zijn overzichtelijke en niet moeilijke gebieden.

In Frankrijk heb ik goede verhalen gehoord over Le Grand Bornand en La Clusaz. Dat zijn nog echte dorpen. Wel minder après, daarvoor moet je toch echt in AT zijn.

> Het liefst gaan we met het vliegtuig of met de trein

Innsbruck heeft een luchthaven en alle belangrijke internationale treinen stoppen er.

Maar als je ook zelf wat meer uitdaging zoekt, is het wellicht een idee om een fly/drive te boeken, zodat je ook een ander gebied op kunt zoeken als je in het verblijfsgebied uitgekeken bent.

Overigens is St. Anton (waar je geheid uitdaging vindt) vanaf Innsbruck ook goed bereikbaar per trein.

Over de andere grote gebieden in Oostenrijk heb ik weinig eigen ervaringen (meer), daar mogen andere prikkers zich op uitleven.

Ik ben zelf meer een CH fan; kan je Gstaad en omgeving aanraden maar dan heb je wel een redelijk dikke portemonnee nodig. En ook CH is niet zo van de après.

Jungfraugebied (Wengen, Grindelwald) is ook prima, gedeelte rond Kleine Scheidegg en Männlichen is goed aaneengesloten en daar vind je ook de Lauberhorn wedstrijdpiste.

Vanuit Amsterdam is Interlaken per trein te bereiken met slechts 1 overstap. Daarna bergtreintje het skigebied in (dit treintje is tijdens de vakantie ook skilift).

groeten,

Oscar.

• Henk

Geen tips voor Tjechië, weet dus niet of je daar uitdagende gebieden hebt. Wel een tip voor Oostenrijk namelijk Gossarl, leuk en behoorlijk sneeuwzeker gebied, voldoende uitdaging voor wat betreft afdalingen, lekker lange afdalingen. Een funpark en beneden bij de gondel een leuke apres ski tent waar het einde van de middag meestal gezellig druk is. Vliegen kan je op Salzurg maar je kan ook eens bij de treinreis winkel gaan kijken, wij hebben daar een treinreis geboekt die vanaf Utrecht direct naar St Johann im Pongau gaat, vandaar met busje naar Grossarl. Je kan ook de andere kant de berg af richting Dorfgastein….

• Haring Harrie

Iedereen bedankt voor de reacties, als ik het dus zo lees geen tjechie

Ik heb dus een beetje rondgekeken en kwam op het onderstaande

http://wintersport.sunweb.nl/frankrijk/les_sybelles/st_sorlin_darves/hotel_letendard_de_saint_sorlin.htm

Op zaterdag vertrekken met de bus en op zaterdag terug komen voor een midweek.

Wat vinden jullie hiervan ???

• skiester

lijkt me sowieso leuker dan Tsjechie. Tis een beetje budget gebied wat je merkt aan relatief veel slepers en soms wat mindere restaurants. Maar voor beginners goed want niet te moeilijk. En zeer goed alternatief voor Tsjechie. Alleen het bier zal een stuk duurder zijn hier!

NL skileraren vinden zal nog wel eens lastig kunnen zijn maar dat hoeft geen probleem te zijn. Geef ze een paar skilessen in NL zodat ze met vertrouwen op de ski's staan en dan loopt dat allemaal los!

• kootje

Omdat het om een midweek gaat, zou ik zeker wat lessen in NL laten nemen. Want hou er rekening mee, dat in Frankrijk vaak alleen ‘s ochtends of ’s middags les wordt gegeven en dat is voor beginners erg weinig voor die paar dagen. Buiten het hoogseizoen kun je bij de ESF wel ochtend en middag lessen volgen, afhankelijk van het aanbod van leerlingen. Het gebied als zodanig ken ik niet.

• Snowy

Over de accommodatie kan ik je niets vertellen, het skigebied daarentegen wel: ik heb me er prima vermaakt ondanks mijn ruime skiervaring. Waar de verhalen over de vele sleepliften vandaan komen vraag ik me wel altijd af, bijna iedere plaats in het gebied is met een stoeltjeslift bereikbaar. Zeker nu het gedeelte bij St. Sorlin ook aangepakt is. Alleen centraal in het gebied ligt één vrij korte sleeplift die je niet kunt vermijden en als je naar St. Colomban wilt, zul je ook een paar sleepliften hebben. Maar het centrale gedeelte van het gebied is met bijna uitsluitend stoeltjesliften te doen.

• Haring Harrie

Iedereen bedankt voor de reacties

We hebben naar aanleiding hiervan dit geboekt: X(

http://wintersport.sunweb.nl/frankrijk/les_sybelles/st_sorlin_darves/hotel_letendard_de_saint_sorlin.htm

Het zal mij benieuwe met de 2 meiden voor het eerst op wintersport