Een paar jaar geleden (2007) heb ik een week in Oetz gezeten. Van daar uit hebben we verschillende skigebiedjes gedaan, o.a. Oetz, Sölden en een dagje Kühtai. In feite is Kühtai een hoteldorpje. Er is geen dorpskern met winkeltjes en een kerk. Voor echt winkelen moet je naar Oetz via een vrij lange kronkelige weg. Wij waren er in februari en die weg was goed te doen, maar ik kan mij voorstellen dat in perioden van zware sneeuwval die weg is afgesloten. Het is wel een doorgaande weg richting Innsbruck. Ik weet niet of die weg beter is dan de weg vanaf Oetz.
Het skigebied van Kühtai is klein. Als je vanaf Oetz komt, dan liggen de hotels en een aantal liften links. De overige liften liggen rechts van de weg. Vanuit de hotels sta je zo in de sneeuw en je kan inderdaad rondom de hotels lekker sleeën. Veel meer is er echter niet te doen. Als je met kleine kinderen gaat dan veronderstel ik dat je niet iedere dag of de gehele dag skiet. We hebben het niet onderzocht, maar als je wil wandelen dan kan je een stukje langs de doorgaande weg heen en weer lopen. Er is een groot parkeerterrein langs de weg. Dat geeft aan dat de meeste toeristen dagjesmensen zijn. Voor de mensen die in Kühtai logeren verhoogt het de gezelligheid niet echt.
Kühtai ligt inderdaad hoog, maar in februari 2007 was de sneew matig. De hellingen aan de kant van de hotels liggen volop in de zon en zijn al snel matig van kwaliteit. Wij hebben het er niet koud gehad.
Voor een dagje vonden wij het genoeg. Misschien als de sneeuw beter was geweest waren we nog een dag gegaan. Vergeleken met Kühtai vonden we het skigebied van Oetz beter en gezelliger. Maar het nadeel van dat gebied is dat er geen dalafdalingen zijn en je dus niet even snel langs het hotel kan skiën.