Verslag St Anton 19-23 maart 2012

• joostdej

In de nacht van zondag op maandag om 1:15 vertrokken. Met z'n drieën gereden, dus afwisselend geslapen. Vanaf Bregenz lichte sneeuw. Rond 8:45 waren we in St. Anton. We konden in het hotel even omkleden, en daarna gelijk de piste op. Het was rond het vriespunt, en zoals gezegd, lichte sneeuw. Ik was met vrienden die nog nooit hadden geskied. Wel een cursus in Nederland op de rollerbaan gedaan. We begonnen dus rustig aan. Het bleek dat echte sneeuw wel even wennen was, maar toch hadden ze het vrij snel onder de knie.

We skieden richting St. Christoph en aten die middag bij de Hozpizalm (grote collectie foto's van BN'ers, BB'ers, BD'ers en BR'ers, waarschijnlijk kwamen die af op de bijzondere Bordeaux die daar kunnen worden geschonken…).

Op dinsdag eerst nog dunne bewolking, maar later volop zon. De temperatuur liep ook gelijk wat op. Wel ongeveer 15 cm nieuwe sneeuw.

Pistes bij Albona (Stuben).

We aten die middag bij Griabli (tegenover de Mooserwirt). Aardige bediening, afwisselende kaart en niet te duur.

's Middags gingen we naar de Valluga

Op woensdag en donderdag gingen we 's middags naar de Rendl, door de ligging bleven de pistes daar beter.

We aten nog een keer bij de Rodelalm, het viel ons op dat het daar erg, erg rustig was. Het zou kunnen dat het door de lage ligging kwam. het was overigens om 13:15 22 graden in de schaduw…..

Valluga

Schindlergratbahn, mijn favoriete lift….

We zaten in een hotel vlakbij de Nassereinbahn, een ideale uitvalsbasis door het gebied.

Op vrijdag zijn we op tijd naar Zürs gereden. Van daaruit hebben we de Weiße Ring geskied. Erg leuk. Weet iemand overigens of de skiroute 33 altijd geprepareerd is? Daardoor is het volgens mij geen skiroute meer….

Ik begreep dat de nieuwe Weibermahdbahn zo is gebouwd dat de aansluiting naar Warth zo kan worden gerealiseerd. De achterkant van het gebouw bestaat uit een (tijdelijk) houten schot.

De sneeuw in Lech was niet best meer….

We aten bij Trittalm. Een leuk terras en mooi uitzicht

Tiroler Gröstl

Na de Weiße Ring skieden we nog naar de Muggengratbahn. De rode afdaling aan de ‘achterkant’ is geweldig. Prachtige rotsformaties en (ik denk) een walhalla voor offpistecracks….

Conclusies:

Geweldig gebied. Het viel me op dat het ook voor beginners prima te doorkruisen is, terwijl St Anton toch bekend staat als een ‘moeilijk’ gebied. Er zijn pistes die gevoelig zijn voor temperatuur en zon, maar er zijn genoeg alternatieven.

Eén van de grote voordelen vind ik dat het heel makkelijk te bereiken is. In het dorp is genoeg te beleven, het viel me op dat er vooral veel dronken Engelsen rondliepen…..

• kootje

Ook weer een heerlijk verslag en zo'n lekker pannetje met gebakken aardappeltjes. En die dronken Engelsen hebben zich dus verplaatst naar Oostenrijk.

• Joep

Zo tegen het eind van het seizoen komen er nog wat lekkere verslagjes binnen zeg! Leuk hoor.

Volgens mij in St-A altijd al wel populair geweest bij de Engelsen?

• Janneke

Joost, leuk verslag weer om te lezen, St. Anton staat nog altijd op mijn to-do list.

• skiester

ja van mij ook! hubbie gaat er altijd heen met zn maten, en ik hoor altijd de leukste verhalen over de mooserwirt! De combi off-piste mooserwirt moet een goeie zijn (wel airbag afdoen voordat je naar binnengaat).

• n

Leuk verslag. Bij ons was de sneeuw in Lech-Zurs juist beter dan St A. Toen wij er waren was het daar ook veel rustiger.

De rode 33 staat te boek als skiroute maar wij vonden het ook opmerkelijk dat ie wel geprepareerd was. Wel een lekkere afdaling.

Voor het nieuwe jaar is St A absoluut voor herkaling vatbaar. Nog lang niet uitgeskied en wie weet nog een keer de Valuga (wel met een gids….., om commentaar te voorkomen ;))

Nina

• Jacob

Leuke beelden.

Maar….met 1e jaar skiers naar het Arlberg gebied? Is dat niet een beetje onzinnig?

• n

Kwa moeilijkheid kan het heel goed alleen kun je je afvragen of het zo'n grote, dure skipas wel waard is.

Misschien is er een kleine pas te koop. Dat weet ik niet.

Nina

• Janneke

Ik weet zo 1-2-3 niet hoe groot het skigebied van St. Anton is, maar in bijv. Lermoos (33 km pistes) in skigebied Zugspitz Arena (148 km pistes) betaal je bijna hetzelfde (op ruim 200 euro 2 tientjes minder), naar mijn idee toch een veel kleiner gebied, St. Anton zal toch stukken groter zijn, en zeker uitdagender qua pistes. Of zit ik daar nu helemaal naast?

• n

Nou volgens mij samen met Lech en Zurs 300 km. 6 dgn pas iets van 209. Volgens mij velue for the money. De skibussen zijn gratis, ook naar Lech. Ik heb alleen geen idee of er ook een pas voor alleen St.A is samen met Rendal.

Voor een beginner is St. A op zich groot genoeg.

In jan. hadden we de laatste dag een dagpas. Als je die gedurende de dag terugbrengt krijg je een deel retour volgens een staffel. Wij stopte om 12 uur en kregen volgens mij 14 eu retour.

Nina