Petit st Bernard opening

• skiester

Hello!

Weet iemand hier op welke site ik de datum kan vinden wanneer de Petit St Bernard weer open is. Deze heeft “wintersperre” maar tot wanneer gaat zoiets? Ik zit nl begin mei in Tignes en ga mss daarna nog een paar daagjes naar Italie.

• Jacob

Zover ik weet zijn daar geen vaste data voor: Hangt samen met de hoeveelheid sneeuw en de temperaturen

• Joep

(google: ‘fermeture petit saint bernard’ (:P))

Volgens wikipedia pas vanaf juni:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Col_du_Petit-Saint-Bernard

En ook volgens de lokale overheid v/a week 23 (eerste week van juni):

http://www.savoie-route.com/previsions_ouverture_fermeture-etat_des_cols-7.html

Het kan natuurlijk een weekje eerder of later worden maar begin mei is denk ik echt te optimistisch.

• kootje

Ik denk dat Joep gelijk heeft. De weg wordt als skipiste en wandelpad gebruikt. Lekker aangestampt dus. Omdat de Cormet de Roselend op 4 mei 2007 wel open was hebben we op 5 mei geprobeerd of het mogelijk was om ook over de Kl. St. Bernard naar Italië te gaan. Helaas op een gegeven moment konden we niet verder.

Jammer, dus dat werd door de Frejustunnel.

Het gebied van La Rosiere sluit op 22 april als het daana dan even hééééééél erg hard dooit heb je misschien een kansje.

• skiester

Ach ik ga met de Cayenne dus een beetje sneeuw….:D

De wiki had ik ook al gevonden, maar begin Juni vond ik zo laat. De Splugen pas gaat begin mei al open, tenzij het sneeuwt. En die is net zo hoog…

• kootje

Ik denk dat het te maken heeft hoe belangrijk die verbinding is. De Roselend bv. is een redelijk belangrijke verbinding voor dat deel van de Savoie. Daarbij hangt het voor de Kl. St. Bernard er ook van af wanneer de Italianen de weg vrij willen maken.

• Joep

Wat een leuk filmpje. Nooit gedacht dat ze daar zo'n ceremonie van maken, of was er deze keer iets bijzonders te vieren? Kon het verhaal niet helemaal volgen met mijn steenkolen-frans. Maar goed: eind mei ligt daar dus gewoon nog zomaar een halve meter sneeuw op de weg….

• kootje

Grappig om dat eens te zien. Kwestie van in de gaten houden en naar boven rijden. Zal dit jaar niet veel anders zijn met de hoeveelheid sneeuw die er deze winter is gevallen.

• Helga

wat leuk zeg!