Damuls

• t@sje

Wij gaan volgend jaar in de krokusvakantie een weekje skieen in Damuls. We logeren in een dorpje vlak bij Damuls en rijden dus elke ochtend een stukje. Onze zoon (5 jaar) gaat op skiles. Voor zover ik kan zien is er maar 1 skischool in Damuls die 5-jarigen lesgeeft, klopt dat? Ik kan nergens vinden of kinderen ook alleen ochtenden les kunnen nemen, wie weet dit? En wat zijn jullie ervaringen met skiles voor kinderen in Damuls? Onze zoon skiet trouwens al voor het derde jaar en komt prima met ons mee als we (iets rustiger dan gewoonlijk) blauwe en rode pistes skieen.

• t@sje

Niemand ervaring?

• Joep

Ik heb even voor je gekeken in het archief van het forum (met de zoekfunctie kun je dat eventueel ook zelf proberen). Misschien heb je iets aan dit topic:

http://ski.startpagina.nl/prikbord/13363220/damul-met-kleine-kinderen#msg-13363220

Verder zou ik je aanraden om gewoon de skischool daar te mailen. Die kunnen je vast verder helpen met je vragen. Ook weet de uitbater van het appartement dat je huurt misschien nog wel wat te vertellen over de kwaliteit van de skischool.

Van wat ik wel eens heb gehoord is Damüls juist voor gezinnen een leuk dorp dus het zal allemaal wel los lopen. Ik kan je helaas niets uit eigen ervaring vertellen.

• skiester

nee ik ook niet. Ben wel eens in Damuls geweest maar niet met de kids…

• Marion1

Net terug van 4 dagen Damuls, super relaxt daar en rustig vorige week, nog nooit meegemaakt in welk ander dorp…..

Viel mij op, dat ik heel weinig klasjes zag, maar zal in de vacantie vast drukker zijn, zag ook nergens een verzamelpunt voor klasjes.

Dus leg die vraag maar voor aan je acco, of mail de school. i.i.g een sneeuwzekere bestemming!

• t@sje

Oké, bedankt

• tante betje

Beter laat dan nooit, toch nog een reactie…

Wij komen al jaren in Damüls. Gemoedelijk en gezellig dorp, sneeuwzeker. Er is inderdaad maar 1 skischool, en die heeft, zeker in de krokusvakntie, voldoende kinderklassen. (En aardig en gemotiveerd personeel.) Er is een kinderland maar als je zoon al 3 jaar skiet dan zal hij daar niet zijn maar direct het gebied in gaan.

In principe zijn de skilessen de hele dag, van 10 tot 12 en van 13 tot 15. Er wordt gegeten met de hele klas + skileraar, die werkt dus tussen de middag door als begeleider. Vergelijk het maar met een school met een continurooster. Omdat iedereen erbij blijft is dat ook leuk. Het geeft ze ook de mogelijkheid om wat verder weg te gaan, er zijn overal eethutjes en waar er gegeten wordt kan per dag verschillen.

Dat vind ik juist een van de leuke dingen van Damüls, het geeft je ook als ouder de gelegenheid om zelf net wat meer te doen. En als om 15 uur iedereen weer terugkomt naar het centrale verzamelpunt is er nog gelegenheid genoeg om en famille nog een rondje te doen.

Waar logeer je, Faschina? Dat is niet ver met de auto, maar zorg wel dat je op tijd bent want het kan druk zijn op de parkeerplaats.

• t@sje

We logeren in Fontanella, dus dat wordt elke ochtend een stukje rijden. Meestal proberen we rond 09.00 à 09.30 uur op de piste te staan zodat we nog een afdaling met z'n drietjes kunnen doen voordat zoonlief naar les gaat…

Alleen de ochtenden les is dus geen optie begrijp ik? Op zich wel jammer, want we vinden het ook erg leuk om met z'n drietjes te skieen… Zou het wel mogelijk zijn om bijvoorbeeld 2 dagen les, 1 dag geen les en dan weer 2 dagen les te boeken? Dus dat onze zoon in het midden van de week een dagje les overslaat? In principe proberen we dat ter plekke te regelen, maar het is wel prettig om van te voren te weten of zo'n idee kans van slagen heeft.

En gelijk nog maar een vraagje: ligt het centrale verzamelpunt voor de skilessen op de berg of onderaan bij de gondel? Maw: moet je, als je 's ochtends voor de les nog wat wilt skieen na je afdaling achteraan sluiten in de rij bij de gondel naar boven, of kun je boven blijven?

• skiester

beter gewoon de hele week boeken en hem een (mid)dagje eruit halen, dat is nauwelijks of zelfs niet duurder.

• tante betje

Het verzamelpunt voor de lessen is onderaan de Uga-lift in het dorp. (Damüls heeft geen gondel, Mellau wel.) Je kunt wel boven blijven als je met de skileraar afspreekt dat je bovenaan de Uga zult staan, maar je kunt natuurlijk ook gewoon de afdaling doen en je kind beneden bij de groep afleveren. Omdat er meerdere liften het gebied in gaan is de rij bij de Uga-lift nooit onoverkomelijk lang. Mensen die geen les hebben weten wel dat ze rond 10.00 uur ook een andere lift kunnen nemen of zijn dan allang boven.

Als je voor de les nog een rondje wilt doen kun je je auto ook bij een andere lift parkeren, b.v. bij de Furka, Oberdamüls, helemaal achteraan op de centrale parkeerplaats en dan de Walisgaden, Hasenbühel of Sunegg nemen, en vandaar naar de Uga skiën. Mogelijkheden genoeg.

Voor 2 dagen les, 1 dag niet en weer 2 dagen les is het waarschijnlijk goedkoper om 5 dagen te boeken en 1 dag niet te gaan, zoals Skiester ook al zegt. Nog goekoper is 4 dagen achtereen boeken en verder zelf gaan.