Lees dit aub!!!! Reisverslag naar Ischgl / Silvretta Arena

• Niels

=======================================================

Beste Ski/Snowboardvrienden,

Ik neem momenteel aan een reisverslagenwedstrijd deel waarbij ik een shortski naar Ischgl kan winnen

Daarvoor moet ik zoveel mogelijk stemmen verzamelen.

Zo kan je voor mijn reisverslag stemmen (Het duurt maar een seconde of 10):

1) Ga naar de website: http://www Edit Moderator –> Link verwijderd i.v.m. spam, zie Huisregels

2) Aan de rechterkant van de hoofdpagina zul je een poll zien. Daar moet je stemmen. Ik ben het 10e bolletje met de titel “Reisverslag van Niels naar Ischgl”

3) Klik op dat bolletje en klaar!

Hartelijk bedankt!!!!

=======================================================

Hieronder staat mijn ingezonden reisverslag:

Aanhoudende sneeuw, vastgereden auto's, extreem groot lawinegevaar en dorpen afgesloten van de buitenwereld waren de rode draad in mijn verkorte shortski-trip tijdens de eerste week van januari 2012.

Algemeen

Bestemming: Ischgl, Silvretta Arena, Tirol, Oostenrijk

Residentie: Gästehaus Anna Maria, Waldhof (gehuchtje net voor Ischgl)

Skidagen: 2 (3 gepland)

Mijn ski's: Head Shape two track

Dinsdag 3 Januari 2012

Toen we op dinsdag 3/1 in de vroege ochtend vertrokken met bestemming Ischgl leek er geen vuiltje aan de lucht, letterlijk en figuurlijk.

Natuurlijk hadden we de weersvoorspelling voor de Alpen in ons achterhoofd: veel sneeuw en storm. Hoe dan ook, dinsdag scheen het zonnetje lekker en daarom besloten we over de Fernpass te rijden. Prachtige uitzichten en vanaf 900m een aardig sneeuwdek. Mooi uitzicht gehad op de Zugspitze en de skigebieden daarrond (Ehrwald, Lermoos…).

Hetzelfde verhaal in het Paznauner Tal, waar Ischgl ligt: Zon en koud (-5°C; vorstgrens rond 800m)) Skipas gaan halen, ski-depot gaan reserveren en iets gaan drinken in de Feuer und Eis, apres-ski kenners kunnen zich daar wel wat bij voorstellen

's Avonds ook nog naar de skishow gaan kijken op de Brennerhang: een combinatie van “synchroonskiteams” en freestylers. Een echte aanrader!

Woensdag 4 Januari 2012

Woensdagochtend een heel ander verhaal: Toegetrokken hemel, sneeuwval en slecht zicht. Hoe dan ook, na een heerlijk ontbijtje van krokante keizerbroodjes met frische Tiroler Sahnebutter en daarop nog andere streekproducten, hebben we de Silvrettabahn genomen. Toen we boven kwamen - alle liften leken open te gaan die dag - hebben we de oversteek naar Zwitserland, het skigebied van Samnaun dus, gemaakt. Daar hebben we wat geskied in de buurt van Alp Trida. Het was alweer enkele maanden geleden dat ik nog eens op de latten stond, maar lekker even “inskiën” was er niet bij: stormachtige wind en zicht van hoogstens 2m. Je kon geen hoogteprofielen zien op de pistes en dat maakte het bijzonder lastig om je eerste lekkere afdalingen van het seizoen te maken.

Samengevat: barslechte omstandigheden!

Echt veel skiën zat er die dag ook niet meer in: de meeste liften gingen dicht door de storm en het zicht was rotslecht. Door het slechte weer zaten de meeste zelfbedieningsrestaurants ook vol en werd onze lunch reduceerd tot een Pizza Hawai in een pizzabar in Ischgl centrum.

De niet al te geslaagde dag werd toch nog goed gemaakt door een heerlijk menu in Hotel Tyrol, net tegenover de Kuhstall.

Donderdag 5 Januari 2012

Donderdag hetzelfde liedje: slecht weer en storm, het was daarbij ook nog eens krachtig aan het sneeuwen. Toch hebben we 's morgens in de buurt van de Paznauner Taja enkele lekkere afdalingen in de verse, ongespoorde poeder kunnen maken. Het zicht verbeterde (heel) tijdelijk en in een idyllisch besneeuwd landschap was het lekker vertoeven. Toch was dit maar tijdelijk: de wind versterkte en de goesting (om te skiën welteverstaan ) daalde omgekeerd evenredig.

Na een spaghetti in het Pardorama (dat grote, glazen gebouw op de top van de Pardatschgrat) de dalafdaling willen nemen, maar door de aanhoudende schneefall was deze gesperrt.

Daarom moest ik een hele omweg maken. Bijna als een echte Toerskiër ben ik honderden meters omhoog moeten wandelen om op een andere talabfahrt te geraken, met de cabinelift naar onder gaan is ten slotte voor watjes.

Alweer geen 100% geslaagde skidag, al hebben we wel enkele mooie sporen kunnen maken in het witte goud. De dag afgesloten met een Stiegl in de Feuer und Eis en daarna een wederom heerlijk menu in Hotel Tyrol.

Vrijdag 6 Januari 2012

En dan vrijdag: een echte baaldag.

Uiterst ongunstige voorspellingen en berichten uit het skigebied: aanhoudende krachtige sneeuwval zorgden voor groot lawinegevaar en bovendien ook nog eens stormachtige wind erbij. Het skigebied zou maar voor een absurd klein deel opengaan of zelfs helemaal dicht blijven. Daarom hebben we de pijnlijke beslissing genomen om vroegtijdig (vrijdagochtend ipv zaterdagochtend) naar huis te gaan. Wel een verstandige beslissing, zo bleek later. De weg om uit het dal van Ischgl te geraken werd namelijk een uurtje na ons vertrek geblokkeerd door vastgereden auto's. Bovendien leek de situatie niet te verbeteren gezien de voorspellingen met heel veel sneeuw voor de volgende dagen. Ook de rest van Oostenrijk werd getroffen: Lech, Zürs en Warth werden afgesloten van de buitenwereld.

Omdat we zaterdag niet in de grote kerstvakantie-uittochtdrukte wilden staan bij deze omstandigheden, zijn we een dag eerder maar vertrokken.

Hoewel veel wintersportfanaten het tegendeel zullen beweren, iets als te veel sneeuw bestaat wél!

• kootje

Zalig zijn de onwetende.

Leuk verslag Niels, we zullen het hier plaatsen bij het “Reisverslagen overzicht” (toch Janneke?)

• JW

Jeemig, Niels, om - waar dan ook - op een verslag te stemmen moet ik dat ook echt een super goed verslag vinden !

En als ik eerlijk en kritisch ben is er m.i. helemaal niets in jouw verslag dat eruit springt.

Geen mooie foto's die het oog strelen, geen bijzondere avonturen die de fantasie prikkelen, geen beschrijving van mooie gebieden die de lezer zouden kunnen verleiden om daar ook es te gaan kijken. Er staat eigenlijk helemaal niks in dat het verslag eruit doet springen.

Als je zo'n wedstrijd wilt winnen zul je toch echt veeeeel meer werk van je reisverslag moeten maken.

Wat mij betreft erg naïef van je om het hier te dumpen met het verzoek aan iedereen om even een kruisje bij jouw verslag te zetten.

• Joep

Jammer dat het linkje is verwijderd. Ik was wel benieuwd geweest naar het karakter van de reisverslagenwedstrijd en/of we misschien zelf nog een gokje hadden kunnen wagen om een reisje te winnen :D

Oh ik heb het al gevonden, de wedstrijd is op snowrepublic en een aantal van onze reisverslagen had daar hoge ogen kunnen gooien! Niels dreigt zelfs te gaan winnen, dus kan je nagaan!

• JW

Met dit flutverslagje winnen ? Raar, even verder zoeken.

Ach ja, op (het forum van) een andere wintersportsite heeft Niels dezelfde oproep geplaatst, en daar stemmen lezers massaal enthousiast op Niels. Die ze ook nog enthousiast wijzer maakt hoe ze per persoon meerdere stemmen uit kunnen brengen.

Bijzonder sportief t.o.v. degenen die geprobeerd hebben wat werk te maken van een serieus verslagje, met het idee dat het beste verslagje kan winnen :(

Wie deze misselijke vorm van vals spelen wil steunen kan nog tot eind maart dagelijks zijn stem op Niels uitbrengen. Bah !

Noot:

Vroeger was alles beter ;)

De verhalenwedstrijd op dit prikbord, onder leiding van Arjen en met Floortje als deskundige arbiter, was een aantal jaren van hoog niveau. Jammer dat die verdwenen is.

• kootje

Helemaal met je “noot” eens JW. X(

• Janneke

Ik ben het ook met je eens, de verhalenwedstrijd zorgde telkens weer voor vele leuke bijdragen. Ik houd hier dan wel een overzicht bij van de reisverslagen, maar dat heeft eigenlijk meer een archief-functie.

Een reisverslagenwedstrijd zou natuurlijk weer leuk zijn, maar is denk ik pas echt leuk als een onafhankelijke persoon (bijv. een professional uit de reisbusiness) de verslagen beoordeelt. Of als de prikkers hier zelf een stem uitbrengen. Ben alleen bang dat hier verder niks mee te winnen valt, haha.

• JW

Die archieffunctie is m.i. nog steeds erg de moeite waard.

Mensen die meer over een gebied willen weten kunnen er veel info vinden.

• Janneke

Die archieffunctie is zeker de moeite waard, maar een wedstrijd levert misschien meer verslagen op, en dus meer info in het archief.

• kootje

Ditmaal ook met JW eens. Zelf bekijk of lees ik nog wel eens een oudje.

Hadden we vroeger niet zoiets als de “vakantieman” die verslagen kan beoordelen X(