Op vrijdagmorgen om 11.30 vertrokken. Na een probleemloze reis kwamen we rond 21.00 in Pfunds aan in ons overnachtingshotel. Mijn ouders waren tot 21:00 opgesloten in Samnaun wegens lawinegevaar. Ze hadden daar wat boodschappen gedaan en getankt. Toen ze einde van de middag wilden vertrekken konden ze het dorp niet uit.
Wij waren van plan om op zaterdag in Samnaun te gaan skiën. Gezien deze berichten hebben we dit maar niet gedaan.
Het was die dag wat bewolkt, maar de zon kwam er regelmatig tussendoor.
Zondag was een sneeuwdag, waar er vooral bovenin sneeuw viel. In het dorp hooguit een enkele centimeter, boven denk ik wel tien cm. De zon kwam af en toe tussen de wolken door.
Op maandag waren de bomen nog bedekt met een laagje sneeuw. Een stralende dag!
Alle steilere hellingen waren nog mooi wit. In de loop van de week waren er door de hoge temperatuur diverse lawines. De Jochabfahrt van Fiss terug naar de Komperdell was heel de week (en volgens mij al veel langer) afgesloten. De skiërs werden lager omgeleid.
De pistes liggen er strak bij (lekker rustig als je de eerste lift neemt)
De nieuwe Masnerkopfbahn (met mijn neefje op de voorgrond). Leuke zwarte piste erbij gekomen en de rode langs de Hexenseehütte is ook leuk. De Masnerkopf zelf is wel gevoelig voor wind.
Pezid
Onze après-ski, gezellig met elkaar een biertje in het appartement (kinderen op tijd naar bed)….
Onze oudste ging drie dagen naar les (met lichtblauwe broek).
Mierennest bij de Komperdell (de lesgroepjes komen terug rond de middag)
Uitdagende pistes vanaf de Lazid. Liggen er vaak in de loop van de dag nog prima bij.
De pistes aan de Fisser Noordzijde lagen er ondanks de hoge temperaturen dankzij de ligging nog goed bij. De Adlerpiste is een mooie uitdagende (en vaak rustige piste).
Door het mooie heldere weer waren de uitzichten erg goed.
Niet voor mensen met liftangst….
Conclusies:
-Prachtig weer, hoge temperaturen, en ondanks dat goede tot redelijk goede pistes (behalve de Mittelabfahrt aan het einde van de dag, en bij het dalstation van de Schönjochbahn).
-Skigebied van alle gemakken voorzien. Mooie uitbreiding bij de Masnerkopf.
- Laustalbahn is een knelpunt, zeker nu er meer mensen naar het Masnergebied gaan. Sattelbahn en Plansegg hebben eigenlijk een iets te lage capaciteit (piekbelasting) Op het Alpinforum wordt gesproken over een nieuwe lift vanuit het Laustal naar de Plansegg. Dat zou een goede toevoeging zijn.
- Vanaf de Frommesalm schijnt ook een lift terug naar de Frommes te komen.
We hebben er weer van genoten!!
- Ik hoorde half en half een verhaal van een verhuurder over een groot aaneengesloten skigebied van St Anton, Ischgl en Serfaus. Daar wordt blijkbaar over gesproken. Wel noemde hij een snelle termijn van 6 a 7 jaar, of als het tegenzit 10-15 jaar (voor wat het waard is).