Verslag Serfaus 25 februari t/m 3 maart

• joostdej

Op vrijdagmorgen om 11.30 vertrokken. Na een probleemloze reis kwamen we rond 21.00 in Pfunds aan in ons overnachtingshotel. Mijn ouders waren tot 21:00 opgesloten in Samnaun wegens lawinegevaar. Ze hadden daar wat boodschappen gedaan en getankt. Toen ze einde van de middag wilden vertrekken konden ze het dorp niet uit.

Wij waren van plan om op zaterdag in Samnaun te gaan skiën. Gezien deze berichten hebben we dit maar niet gedaan.

Het was die dag wat bewolkt, maar de zon kwam er regelmatig tussendoor.

Zondag was een sneeuwdag, waar er vooral bovenin sneeuw viel. In het dorp hooguit een enkele centimeter, boven denk ik wel tien cm. De zon kwam af en toe tussen de wolken door.

Op maandag waren de bomen nog bedekt met een laagje sneeuw. Een stralende dag!

Alle steilere hellingen waren nog mooi wit. In de loop van de week waren er door de hoge temperatuur diverse lawines. De Jochabfahrt van Fiss terug naar de Komperdell was heel de week (en volgens mij al veel langer) afgesloten. De skiërs werden lager omgeleid.

De pistes liggen er strak bij (lekker rustig als je de eerste lift neemt)

De nieuwe Masnerkopfbahn (met mijn neefje op de voorgrond). Leuke zwarte piste erbij gekomen en de rode langs de Hexenseehütte is ook leuk. De Masnerkopf zelf is wel gevoelig voor wind.

Pezid

Onze après-ski, gezellig met elkaar een biertje in het appartement (kinderen op tijd naar bed)….

Onze oudste ging drie dagen naar les (met lichtblauwe broek).

Mierennest bij de Komperdell (de lesgroepjes komen terug rond de middag)

Uitdagende pistes vanaf de Lazid. Liggen er vaak in de loop van de dag nog prima bij.

De pistes aan de Fisser Noordzijde lagen er ondanks de hoge temperaturen dankzij de ligging nog goed bij. De Adlerpiste is een mooie uitdagende (en vaak rustige piste).

Door het mooie heldere weer waren de uitzichten erg goed.

Niet voor mensen met liftangst….

Conclusies:

-Prachtig weer, hoge temperaturen, en ondanks dat goede tot redelijk goede pistes (behalve de Mittelabfahrt aan het einde van de dag, en bij het dalstation van de Schönjochbahn).

-Skigebied van alle gemakken voorzien. Mooie uitbreiding bij de Masnerkopf.

- Laustalbahn is een knelpunt, zeker nu er meer mensen naar het Masnergebied gaan. Sattelbahn en Plansegg hebben eigenlijk een iets te lage capaciteit (piekbelasting) Op het Alpinforum wordt gesproken over een nieuwe lift vanuit het Laustal naar de Plansegg. Dat zou een goede toevoeging zijn.

- Vanaf de Frommesalm schijnt ook een lift terug naar de Frommes te komen.

We hebben er weer van genoten!!

- Ik hoorde half en half een verhaal van een verhuurder over een groot aaneengesloten skigebied van St Anton, Ischgl en Serfaus. Daar wordt blijkbaar over gesproken. Wel noemde hij een snelle termijn van 6 a 7 jaar, of als het tegenzit 10-15 jaar (voor wat het waard is).

• skiester

Ja was lekker weer vorige week! En jullie hadden mazzel dat je in deze week was en niet die ervoor. Want dan was de mierenhoop nog veel groter geweest!

• Marinus

joostdej Schreef:

Mooi verhaal, heel herkenbaar (tu) Prima week.

> - Laustalbahn is een knelpunt, zeker nu er meer mensen naar het Masnergebied gaan.

Ik heb dit niet als knelpunt ervaren, ligt dus heel sterk aan het tijdstip dat je er bent.

> Sattelbahn en Plansegg hebben eigenlijk een iets te lage capaciteit (piekbelasting)

Plansegg, niet alleen voor de piek (zoals idd wel bij de Scheid) maar deze populaire lift heeft te weinig capaciteit om het aanbod aan te kunnen. De vraag is of je dat zou willen uitbreiden. Zahnbodenabfahrt is nu al soms erg druk. Meer liftcapaciteit, betekend dat de piste nog drukker wordt.

> Op het Alpinforum wordt gesproken over een nieuwe lift vanuit het Laustal naar de Plansegg. Dat zou een goede toevoeging zijn.

> - Vanaf de Frommesalm schijnt ook een lift terug naar de Frommes te komen.

Uit wel ingelichte bronnen (vrouw van de bedrijfsleider van de Komperdellbahn) komen er geen nieuwe pistes en of liften volgend jaar. Wel uitbreiding van de kunstsneeuw installaties en een erg grote “speicherbecken” bij de rodelhutte (Alpkopf). Maar please proof me wrong. Ik heb liever dat jij gelijk hebt :D

> We hebben er weer van genoten!!

Inderdaad, alweer geboekt voor de 16e feb 2013 (:P)

> - Ik hoorde half en half een verhaal van een

> verhuurder over een groot aaneengesloten skigebied

> van St Anton, Ischgl en Serfaus. Daar wordt

> blijkbaar over gesproken. Wel noemde hij een

> snelle termijn van 6 a 7 jaar, of als het tegenzit

> 10-15 jaar (voor wat het waard is).

Tsja, de wens is de vader van de gedachte? Ik zie het wel zitten, maar niet zo snel gebeuren.

• Joep

Hoezo denk je dat de mierenhoop groter was geweest? Ik begreep uit het Hollands Dagboek in NRC, waarin deze week medewerksters van de ANWB alarmcentrale in München figureerden, dat afgelopen week juist meer Nederlanders op wintersport waren dan de week ervoor (en Serfaus is toch gewoon klein-Nederland in de krokusvakantie, toch?). Wij hadden in de ‘eerste’ krokusweek (de carnavalsweek) in Lenk in ieder geval niet de indruk dat het erg afgeramd was. Volgens mij was dus juist de afgelopen week drukker.

• aldo

Volgens mij loopt komend jaar het veiligheidscertificaat af van de komperdelbaan af en zullen ze dus daar of moeten gaan reviseren of nieuwbauw plegen

grtzz Aldo

• Marinus

Beide gevallen niet spannend. Voegt niets toe aan het skigebied. Misschien dat de wachtrij om 10:00 in het dorp wat korter wordt. Overigens waren er veel storingen dit jaar met de Komperdell. Heb er maar een paar keer in gezeten (meestal pak ik de Alpkopf) en hij stond regelmatig stil, of ging langzamer. Mijn dochter heeft zelfs een keer 5 minuten in een stilstaande Komperdell gezeten.

• skiester

In Klosters was het een wereld van verschil: de eerste week veel drukker dan de tweede.

Mss in Serfaus idd anders, maar in de 2de week waren bijna alle Duitsers, de Engelsen, Zuid en Midden NL en kanton Zurich naar huis en was het rustig in Klosters.

• Joep

Is volgens mij toch een gat in de markt: een goede mogelijkheid om in te schatten waar het in bepaalde weken minder drukte te verwachten is.

• skiester

Toch kun je het wel voorspellen als je een gebied een beetje kent. Switzerland was sowieso rustig dit jaar vanwege minder EU burgers. Ik schat zo in dat Zermatt bijvoorbeeld dit jaar ook rustiger was, want daar komen relatief weinig locals (ook al omdat het ver/lang reizen is voor een dag of weekend trip)

• kootje

In Les Arcs was de eerste week ook drukker dan de tweede week. Mede doordat de regio de eerste week ook vakantie had.

Zoals ik in het fotoverslag al schreef. Erg weinig Engelsen en Nederlanders dit jaar.