Lawine in Frankrijk

• Freetje

wow, wat een wonder dat er niemand gewond is geraakt

http://www.telegraaf.nl/buitenland/11655454/__Lawine_pakt_stoeltjeslift__.html

• Joep

Ongelooflijk he? Al met al zijn er dit seizoen toch al wel een paar lawines geweest op veilig gewaande plaatsen. Niet echt goed voor het blinde vertrouwen dat we zouden moeten kunnen hebben in de veiligheid binnen de grenzen van de skigebieden.

• skiester

Met zo'n lawine heb je ook vrij weinig aan een plofzak vrees ik…

• JW

Inderdaad.

Lawines over de pistes (waarbij dit jaar in Oostenrijk zelfs al twee dodelijke slachtoffers zijn gevallen !).

Vrij gegeven gebieden die niet veilig bleken.

Ook bij dit ongeval een wonder dat er geen slachtoffers vielen. Er zaten tientallen mensen in die lift.

Allemaal ongevallen die eigenlijk niet mogen voorkomen.

Het kan altijd ergens een keer mis gaan, maar dit jaar gebeurt dat wel erg vaak.

Ik vraag me serieus af of men de veiligheidsnormen niet hoger moet leggen Oftewel vaker gebieden of delen van gebieden gesloten moet houden.

Misschien slecht voor de zaken, maar veiligheiud lijkt me toch heel wat belangrijker.

• Hessel

Spectaculaire beelden, wel weer een typisch sensationeel telegraaf stukje. Het “wonder” is een attente liftbediende, die bij het zien van de lawine geen mensen meer heeft laten instappen en het dalstation heeft gevacueerd. Maar dat zijn ze even vergeten erbij te zetten…De bewuste piste was overigens dicht, vanwege lawinegevaar, de lift eroverheen draaide wel.

En dat het dit jaar uitzonderlijk vaak gebeurt, vind het meevallen. Wel bovengemiddelde sneeuwval op veel plaatsen plus een paar stevig warme dagen die het sneeuwdek kunnen laten glijden. De aandacht in het nieuws is wel groter sinds het ongeval van prins Friso.

• Freetje

Dat was me inderdaad opgevallen dat de bankjes leeg waren, Fijn dat hij zo allert was.

• Joep

Ook vóór Friso was er al berichtgeving over lawines binnen de grenzen van voor het publiek opengestelde skigebieden. Ik kan me niet herinneren daar binnen een seizoen vaker dan één keer iets over te hebben gehoord. Maar goed inderdaad: uitzonderlijk veel sneeuw dus wat dat betreft ook logisch dat er een grotere kans is op lawines. Maar dat betekent dat de veiligheidsdiensten dus ook alerter moeten zijn. Men heeft wellicht steken laten vallen of de protocollen zijn niet afgestemd op zoveel sneeuw.

• JW

Lawines die op een open gestelde piste belanden en daarbij dodelijke ongevallen veroorzaken komt in mijn beleving toch uiterst zelden voor. Of vergis ik me daarin ?

Dit liftongeval was al vorige week vrijdag, en op zaterdag was dit filmpje al overal op internet te zien. De Telegraaf had de zaak inderdaad van beter commentaar kunnen voorzien.

Maar afgezien daarvan blijft het m.i. een wonder dat er geen slachtoffers gevallen zijn.

• Hessel

Inderdaad JW, dat komt niet vaak voor dacht ik.

Heb het niet opgezocht, maar wat me zo te binnen schiet is Ischgl dit jaar, en een paar jaar terug La Clusaz als ik me niet vergis (laatste was veroorzaakt door skier, eerste weet ik niet, dacht spontaan). Wel zijn er bekende gevallen van lawines die dorp binnen komen en slachtoffers maken (galtur en chamonix), ook na extreme sneeuwval.

• Bert Martens

Kan iemand mij vertellen welke lift het was ?