Als je met de lift omhoog wil. b.v. Transarc zul je eerst met de bus naar 1800 moeten. Voor de Transarc zou ik uitstappen bij Villard.
Geen idee of een Buggy in de cabinelift mee kan. Dit jaar heb ik wel gezien dat er een sleetje mee naar boven ging. Wij moesten ooit de slee beneden in het hok laten. Als Opa en Oma de auto een keer gebruiken zou ik ze aanraden om naar het Rosueldal te gaan. Heerlijk wandelen daar en de kleine kan mee in de slee. Dan kunnen jullie eventueel afspreken in Vallandry. B.v. afspreken bij Maxima onderaan de Vallandrylift. Je kunt ook wandelen van 1600 naar 1800 over de Route Espagnole (eerste stuk is een terugkompiste van 1800 naar 1600 staat niet op de wandelkaart. Laatste stuk (rechts) is geen piste meer. Of over de Bellecote Route. Vanaf de Funitel moet je dan eerst door 1600 lopen totaan de trap naar de piste en onder het kinderweitje door. Wanneer je met de bus naar 1800 gaat kun je uitstappen bij Charvet en geheel 1800 doorlopen naar het begin van de Route de Barmont naar Vallandry. Ook mogelijk om te blijven zitten in de bus en uit te stappen aan het eind van Arc 1800 bv. Lift Jardin Alpin of nog een halte verder om daar die route te nemen. (Is geasfalteerde secours weg).
Wanneer het mooi helder weer is met de Varet en de Aguille Rouge naar boven. Alleen niet geschikt (vind ik) voor de kleine. Je hebt ook kans dat men bij de Transarc je er op attent maakt dat het voor de kleine niet lekker is om helemaal naar boven te gaan.
Ik heb even zitten zoeken of ik mijn oude prik nog kon vinden, maar duurde me te lang.
Onderstaand mijn bedoelde prik. De prijs heb ik aangepast verder heb ik hem niet meer doorgelezen, maar zoveel is er nu ook weer niet veranderd in de wegen.
Om te beginnen:
Voetgangerskaart (Pietonkaart) € 70,00 incl. Ijsgrot en Rodeo.
Daarmee kan je in de volgende liften: Transarc, Arcabulle, Varet, Aguille Rouge, Vallandry(74) Gollet en ook de Funiculair naar Bourg St. Maurice.
De Cabriolet (Arc1950-2000) en de Lonzagne (Vallandry/Peisey - Peisey Nancroix) zijn gratis.
Ook de bussen tussen de verschillende Arcen zijn gratis.
Let op: Er is geen busverbinding tussen Vallandry en Les Arcs.
Wandelmogelijkheden:
Ik ga maar uit van Chantel waar ik zelf zit, lijkt me het makkelijkst. Daar vandaan kun je lopend of met een busje wat om de 20 minuten rijdt naar Charvet. (Timetables liggen in de bus om mee te nemen).
Dan lopend door naar Villards en Charmettoger (ook met de bus mogelijk) en dan wandelen richting Vallandry, via de Secourseweg vice versa. Halverwege is er nog een bospad dat wat lager loopt en ook terug gaat naar Arc 1800.
Vanuit Vallandry/Peisey kun je met de Lonzagne lift naar Peisey Nancroix ook leuk om doorheen te wandelen. Nog (echt) authentiek.
Van Vallandry rijdt er een skibus naar Pont Baudin (Site Nordique), daar kun je mee met een paardenslee (van tevoren reserveren) of prachtig wandelen en langlaufen natuurlijk.
Wandelen naar Arc 1600 vanaf Chantel en terug of verder via de weg naar Arc 1950-2000 (wel een flinke afstand). Of met de bus naar 1950-2000 en/of terug met de bus.
Vorige jaar liep ik samen met een Franse dame richting 1600 (die gelukkig ook Engels sprak). Zij was zelfs naar Bourg gewandeld.
De wandeling naar Arc 1600 kun je op 2 manieren doen; nl. over de route Espagnole, het pad onder de pistebully langs, waarna je een stuk over een terugkompiste naar 1600 loopt en niet druk is, of het pad bij de Mairie Annexe/Centre Taillefair, dat een heel klein stukje over de toegangsweg naar 1800 gaat. Je hoeft dus niet persé terug over dezelfde weg.
Ook beneden bij Bourg kun je wandelen.
Hebben we nog het sneeuwschoenwandelen, wat je een ochtend of hele dag kunt doen onder begeleiding van de ESF, Arc Adventure enz.
Ontmoetingspunten voor tussen de middag kunnen zijn:
Eigen appartement, doen wij meestal, omdat we redelijk centraal zitten, en met 6 tot 8 personen ook goedkoper ;-)
Maar ook heb je de mogelijkheid om boven aan de Transarc wat te happen. Niet spectuculair. Daar kun je ook de ijsgrot bezoeken.
Bij het middenstation van de Transarc heb ik ook wel een mensen uit zien stappen die lopend naar het (laagst gelegen mesje/vorkje) restaurant liepen langs het pad(piste) om daar wat te eten. Of het verstandig is is vers 2, want je moet een brede piste oversteken. Wanneer het niet druk is, is dat wel goed te doen.
Nog een mogelijkheid is het restaurant Aguille Grive langs de piste Charmettoger ook lopend te bereiken, maar nog nooit wat wezen eten.
Verdere mogelijkheden in Arc 1950, 2000 en op de piste in 2000 Les Chalets waar je ook lopend kunt komen. Ook in 1600 heb je aardige gelegenheden om elkaar te ontmoeten en iets te drinken of eten, of boven aan de Golletlift.
Wil je in 1800 normale maaltijd willen eten moet je wel even iets verder het dorp inlopen. M.a.w. niet de eerste rij winkeltjes tentjes nemen, want aan de kant van de pistes is het snacks en snelle hap en wat drinken.
Vallandry is ook een plaats waar beiden kunnen komen om iets te eten.
Vanuit Vallandry kun je met de Vallandrylift ook bij La Poudreuse komen.
Winkeltjes, barretjes, restaurants vindt je in Arc 1800 in Charvet en Villards.
Ook in 1600 vindt je ze, maar is wat kleiner.
In 1800 Villards zit ook de espace-enfant, altijd leuk om daar een kijkje te nemen of een terrasje te pakken.
En uiteraard in Bourg St. Maurice. Ook daar kun je wandelen en shoppen. Of zoals wij het noemen; rekken trekken. Let wel, het lijkt wel groot, maar het is ook gewoon een dorp. Wel gezellig. Op zondag, maandagochtend en tussen de middag zijn de winkels daar gesloten, behalve de bakker en de 2 grote supers, maar die liggen iets buiten het echte dorp.
Relevante sites
http://www.lesarcs.com/?lang=en
http://www.peisey-vallandry.com/www-accueil-389-HIVER-UK-PEISEY_VALLANDRY.html