Hoe veeleisend zijn jullie qua gebied? En hoe goed kunnen jullie het?
Veel tips zijn al gegeven, Bettmeralp, Riederalp. Je kunt ook aan Les Collons (4 Vallées) denken, daar heb je onderaan de pistes ook op bepaalde plaatsen leuke terrassen. Of de Jungfrauregio. Ga je met de kleine in het treintje naar de Kleine Scheidegg of met de gondel naar de Männlichen. ‘Lekker keutelen’.
Schönried of Saanenmöser (ook in Zwitserland) liggen ook leuk onderaan de pistes. Lauchernalp in het Lötschental (alleen per gondel bereikbaar).
M'n zusje is pas is Fügen geweest in Oostenrijk. Hotel onderaan de Spieljochbahn. Was ze ook enthousiast over. Hochfügen lijkt me dan nog beter: aansluiting op groter skigebied. Bij het bergstation van de Spieljochbahn is kinderopvang: kan je samen skiën!
Ik kom zelf net uit Lenk, daar zaten we in een Chalet op de Bühlberg. Aan het eind van de weg is een restaurant met groot terras en een stoeltjeslift die je meteen middenin het skigebied afzet. Ook bij die stoeljteslift is nog een hutje met terras. Op zich een leuke plek maar wel een beetje afgelegen van andere aardse zaken als een supermarkt, bakker etc. Kortom: ben je alleen met je kindje dan is de bewegingsruimte beperkt, want om de berg weer af te rijden zit je zomaar een kwartier in de auto; bij sneeuwval gezeik met kettingen etc.
Maar als ik je een ongevraagde mening mag geven: probeer je kind thuis te laten en ga lekker met z'n 2-en. Wintersport en kleine kinderen vind ik een waardeloze combinatie. Maar ja, als het niet anders kan, en thuisblijven is ook geen optie (><), dan kan ik je uit ervaring zeggen dat je er inderdaad verstandig er aan doet om een lokatie te hebben om te wisselen waar je makkelijk kan komen vanuit je appartement/hotel én die dicht bij een lift het skigebied in is.
Al met al kan een accomodatie in een gezellig deel van een van de grote Franse stations dan misschien toch een hele goede keuze zijn. Ik denk dan primair aan Avoriaz, maar ook aan Les Menuires, Meribel, Tignes en inderdaad Les Arcs of een van de sattelietdorpjes van Les Arcs/La Plagne (Montalbert bijvoorbeeld). Maar die hebben het nadeel dat je erg in een uithoek van het gebied zit.