Tip voor gebied met kind.

• Michel

Ik ben op zoek naar een gebied voor een vakantie met een kind van 2.

De bedoeling is dat wij als ouders afwisselend gaan snowboarden. Wat ik zoek is dus een gebied met een leuk pleintje ofzo waar wat pistes op uitkomen. Bedoeling is pas laat te boeken voor de beste weer/sneeuw condities.

Als opties heb ik al Tignes, Val Thorens, Le Corbier, Val Frejus.

Iemand nog meerdere opties? In Ooostenrkijk bijvoorbeeld?

grtz,

Michel

• Yvonne

Méribel , Vallandry, Les Coches, Belle Plagne, Arc1950, persoonlijk vind ik dat allemaal leuke plaatsen, met ook nog aansluiting tot fantastische skigebieden.

• Sylv

valthorens zou ik persoonlijk niet kiezen. vind ik te hoog liggen, dan kan je beter in les menuires zitten of les arcs 1800 of 1950.

• bBagheera

Ik zou bij zo'n afwisseling (dus zelf een halve dag steeds niet op de piste) vooral een leuk plaatsje kiezen en dan juist geen groot Frans skistation. Bijvoorbeeld, Zwitserland, Wallis, Grachen of Bettmeralp bijvoorbeeld. In Grachen kun je op de Hannigalp komen met een Gondel, dus met dreumes en in Bettmeralp zit je eigenlijk al midden in het skigebied. Zijn beide schattige plaatsjes (zoals er heel veel meer zijn natuurlijk…..).

• haas

Meiringen hasliberg, in CH hotel viktoria onder aan de dalafdaling, Op bidmi, met gondel te bereiken leuke speeltoestellen, lockers, restaurant etc.

• Joep

Hoe veeleisend zijn jullie qua gebied? En hoe goed kunnen jullie het?

Veel tips zijn al gegeven, Bettmeralp, Riederalp. Je kunt ook aan Les Collons (4 Vallées) denken, daar heb je onderaan de pistes ook op bepaalde plaatsen leuke terrassen. Of de Jungfrauregio. Ga je met de kleine in het treintje naar de Kleine Scheidegg of met de gondel naar de Männlichen. ‘Lekker keutelen’.

Schönried of Saanenmöser (ook in Zwitserland) liggen ook leuk onderaan de pistes. Lauchernalp in het Lötschental (alleen per gondel bereikbaar).

M'n zusje is pas is Fügen geweest in Oostenrijk. Hotel onderaan de Spieljochbahn. Was ze ook enthousiast over. Hochfügen lijkt me dan nog beter: aansluiting op groter skigebied. Bij het bergstation van de Spieljochbahn is kinderopvang: kan je samen skiën!

Ik kom zelf net uit Lenk, daar zaten we in een Chalet op de Bühlberg. Aan het eind van de weg is een restaurant met groot terras en een stoeltjeslift die je meteen middenin het skigebied afzet. Ook bij die stoeljteslift is nog een hutje met terras. Op zich een leuke plek maar wel een beetje afgelegen van andere aardse zaken als een supermarkt, bakker etc. Kortom: ben je alleen met je kindje dan is de bewegingsruimte beperkt, want om de berg weer af te rijden zit je zomaar een kwartier in de auto; bij sneeuwval gezeik met kettingen etc.

Maar als ik je een ongevraagde mening mag geven: probeer je kind thuis te laten en ga lekker met z'n 2-en. Wintersport en kleine kinderen vind ik een waardeloze combinatie. Maar ja, als het niet anders kan, en thuisblijven is ook geen optie (>:D<), dan kan ik je uit ervaring zeggen dat je er inderdaad verstandig er aan doet om een lokatie te hebben om te wisselen waar je makkelijk kan komen vanuit je appartement/hotel én die dicht bij een lift het skigebied in is.

Al met al kan een accomodatie in een gezellig deel van een van de grote Franse stations dan misschien toch een hele goede keuze zijn. Ik denk dan primair aan Avoriaz, maar ook aan Les Menuires, Meribel, Tignes en inderdaad Les Arcs of een van de sattelietdorpjes van Les Arcs/La Plagne (Montalbert bijvoorbeeld). Maar die hebben het nadeel dat je erg in een uithoek van het gebied zit.

• kootje

Een kind van 2 kan toch al lopen? Keutel wat met van die plastic skietjes. Samen op de slee of de pannenkoek.

Les Arcs 1800 heeft onderaan de liften een speel/glij plaats en een terrasjes er achter. Winkeltjes in de straatjes. je kunt ook naar boven met de Transarc. les Arcs 1600 is ook een mogelijkheid. Of de kleine naar de Miniclub, kun je samen skiën.

• Joep

Bij mij vonden ze er met twee jaar nog geen zak aan en ik dus ook niet. Loop je met het mooiste ski-weer van de wereld met zo'n blèrend mormel op de slee naast de piste te zwoegen. Daar doe je eigenlijk niemand een plezier mee. Maar ja, thuisblijven is ook geen optie :D. En helaas zijn mijn (schoon)ouders niet zoals jij Kootje (en dat moet je opvatten als een heel dik compliment!!).

• skiester

Idd, de oudste is thuisgebleven totdat ie 4 was, de jongste ging wel mee en was veel tevredener binnen dan buiten! Hij is in een Franse garderie geweest, een Zwitsers hort en een Oostenrijks hotel met opvang. (meestal ochtenden) Vond ie prima. Taal nooit een probleem. Iedereen blij, wij konden een ochtend skien zonder te hoeven knarsetanden en hij werd niet van hot naar her gesleept. Moet wel zeggend at ie een creche gewend was dus nooit last gehad van een blerend kind.

• kootje

Mijn dank voor het compliment, maar zelf beleef ik er ook plezier aan. En vorige week genoot ik van de oudste die zei, ik ben maar vast vooruit gegaan want m'n zusje moest nog over het pad en ik ben gewoon naar beneden geskied. Dan te bedenken dat dat juist diegene was, die veel plezier had op de bedoelde speelwei en niet wilde skiën. Z'n zus vond/vindt beide leuk.