Skitouren, skiroutes, off piste....

  • JW

    In de grote Alpenlanden Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Italië is het skiën op routes/touren buiten de pistes verschillend geregeld. Ook qua verantwoordelijkheid en beveiliging. Bovendien is e.e.a. in de loop der jaren m.i. een beetje aan verandering onderhevig.

    Met de recente ski-ervaringen van de prikkers hier in de verschillende landen is het misschien mogelijk de huidige situatie op dat gebied in beeld te brengen.

    Mijn beeld is:

    - Frankrijk: Geen echte gemarkeerde skiroutes. Skiroutes buiten de piste worden soms aangegeven met vermelding op het pisteplan (b.v. 3V-Tour Lac du Lou; EspaceKilly-Tour Piste Perdue; Chamonix-Vallée Blanche enz.). Je moet zelf zoeken waar zo'n route begint, zelf het juiste spoor bepalen, en er is geen enkele controle of wat dan ook.

    Kortom: alles buiten de pistes is off piste en de skiër is volledig verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid.

    Uitzondering zijn de Naturides (gebieden die speciaal bestemd zijn voor gecontroleerd off piste skiën, begrensd en op lawinegevaar gecontroleerd, zoals in Tignes het Col de Ves-gebied).

    - Zwitserland Ik ken alleen 4V. Skiroutes vormen daar deels onderdeel van het pistenetwerk.Staan volgens mij aangegeven op de overzichtsborden, met signalering groen als ze open zijn. Volgens mij gemarkeerd (stokken c.a.) en gezekerd (lawinegevaar). Of er eind van de dag controle plaats vindt weet ik niet. Het gezekerde deel heeft alleen betrekking op de route nabij de stokken.

    - Oostenrijk Ben ik lang niet geweest. Skiroutes nog steeds gemarkeerd door oranje ruit ? Verder net als Zwitserland, met onderscheid in gewone skiroutes en extreme (moeilijk, gevaar voor rotsen/afgronden etc ?)

    - Italië ?

  • skiester

    Ik ken alleen Zwitserland. Ook in Zermatt, Engelberg en Flims heb je veel van de routes, dit zijn zgn gele pistes, die gecontroleerd zijn op lawines, die ook gesloten kunnen worden (bij de ingang staat dat meestal een bord). Omdat de ingang bijv in Flims niet helemaal duidelijk is check ik altijd bij de lift of afdaling nummer zo en zo (afdalingen hebben meestal nummers) open is of niet. Soms is de afdaling nl afgesloten vanwege te weinig sneeuw en kun je in overleg wel lawine veilig naar beneden. Je weet dan iig wel zeker dat er geen einde dag controle is.

  • JW

    De situaties die je aangeeft (“de gele pistes” ) geven perfecte duidelijkheid.

    Mijn beeld is dat die duidelijkheid lang niet overal in Oostenrijk/Zwitserland (?) zo goed geregeld is.

    Een op het pistebord aangegeven en opengestelde (met groen lampje aangegeven of zoiets) skiroute veronderstelt m.i. dat die gecontroleerd is op lawinegevaar. Tenzij heel duidelijk is aangegeven (op pisteplan, bij het begin van de route enz.) dat de route niet gecontroleerd wordt.

  • Jacob

    Belangrijk verschil bij skiroutes tov pistes (in Oostenrijk):

    De routes zijn alleen lawineveilig in de directe nabijheid van het ruit bord. In die zin is het ruit bord geen markering van de buiten grenzen van dat gebied.

    (Prins Friso en begeleider zaten in die zin dan ook in het niet veilige gebied, ze zijn rechts van de route nr 44 afgeweken)

  • jacob

    En dan gaat het om geopende routes. Een gesloten route heeft gebrek aan sneeuw of is niet lawineveilig