In de grote Alpenlanden Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Italië is het skiën op routes/touren buiten de pistes verschillend geregeld. Ook qua verantwoordelijkheid en beveiliging. Bovendien is e.e.a. in de loop der jaren m.i. een beetje aan verandering onderhevig.
Met de recente ski-ervaringen van de prikkers hier in de verschillende landen is het misschien mogelijk de huidige situatie op dat gebied in beeld te brengen.
Mijn beeld is:
- Frankrijk: Geen echte gemarkeerde skiroutes. Skiroutes buiten de piste worden soms aangegeven met vermelding op het pisteplan (b.v. 3V-Tour Lac du Lou; EspaceKilly-Tour Piste Perdue; Chamonix-Vallée Blanche enz.). Je moet zelf zoeken waar zo'n route begint, zelf het juiste spoor bepalen, en er is geen enkele controle of wat dan ook.
Kortom: alles buiten de pistes is off piste en de skiër is volledig verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid.
Uitzondering zijn de Naturides (gebieden die speciaal bestemd zijn voor gecontroleerd off piste skiën, begrensd en op lawinegevaar gecontroleerd, zoals in Tignes het Col de Ves-gebied).
- Zwitserland Ik ken alleen 4V. Skiroutes vormen daar deels onderdeel van het pistenetwerk.Staan volgens mij aangegeven op de overzichtsborden, met signalering groen als ze open zijn. Volgens mij gemarkeerd (stokken c.a.) en gezekerd (lawinegevaar). Of er eind van de dag controle plaats vindt weet ik niet. Het gezekerde deel heeft alleen betrekking op de route nabij de stokken.
- Oostenrijk Ben ik lang niet geweest. Skiroutes nog steeds gemarkeerd door oranje ruit ? Verder net als Zwitserland, met onderscheid in gewone skiroutes en extreme (moeilijk, gevaar voor rotsen/afgronden etc ?)
- Italië ?