Vers van de pers. Ik ben vanmorgen naar MK-skiservice in Bilthoven geweest en heb mij een paar Dalbello skischoenen met geschuimde Bootdog binnenschoenen laten aanmeten. Vanwege een probleem met mijn scheenbeen heb ik ook een geschuimde tong in de schoen.
Het proces start met het naar je voet vormen van een zooltje. Dat is niet voor iedereen nodig, maar ik zou het wel aanraden. Onder het zooltje komt een rubberen wig (hiermee verdwijnt alle speling in de hak). Het geheel wordt op maat geschuurd. Daarna ga je met de binnenschoenen in de buitenschalen en wordt er 2-componenten schuim in de binnenschoengespoten. Om ruimte voor je tenen te houden, worden voor het schuimen teenstukken om je tenen geschoven. Na het uitharden van het schuim, worden de originele tongen vervanggen door schuimbare tongen. Ook deze worden opgeschuimd.
Vooraf was aangegeven dat het bij elkaar een uur zou duren, maar in werkelijkheid moet je er minstens 1,5 uur voor uit trekken. Maar als Menno Koelewijn op zijn praatstoel zit, duurt het minstens 3 uur, zoals bij mij vandaag. Al met al heel gezellig en, wat het belangrijkste is, met veel vakmanschap.
Ik heb nog nooit op maat gemaakte schoenen gehad, maar zoals de Dalbello schoenen en de Bootdog schuimschoenen nu al aanvoelen, heb ik het grootste vertrouwen dat ik nu een paar schoenen heb met uitstekende pasvorm zonder de problemen die ik de laatste tijd had en waarmee ik prima mijn ski's kan besturen. Voor mijn ervaringen zal je nog een paar weken moeten wachten. Maar ik heb er nu al goed vertrouwen in.
Roanldski.
@Skiester: Je moet de groeten van Menno hebben.