prins johan friso bedolven onder lawine

• rene

prins johan friso is in een lawine terecht gekomen in Lech, hij is gereanimeerd en naar Innsbruck overgevlogen.

klik hier.

gr. rene

• Marinus

Commentaar op Twitter is niet mals. Moet heel eerlijk zeggen dat dat ook mijn eerste gedachte was. Maar ja, ken noch het gebied, noch de omstandigheden.

• JW

Volgens extra journaal echt off piste, bij lawinegevaar 4. Dat klinkt in principe riskant.

• Helga

Laat ik voorop stellen dat ik het heel erg vind, voor zijn familie, kinderen etc.

Maar offpiste gaan, terwijl dringend advies is gegeven om niet buiten de pistes te gaan ivm lawine gevaar……. Meer zeg ik er niet over, hij is niet de eerste waarbij dit is misgegaan.

• Bert Martens

“Volgens onze teamrijder Berber (Kaprun) is in de Oostenrijkse media gemeld dat de prins hersendood is”

• Helga

Toch nog 1 misschien stomme vraag. Zou hij een helm hebben opgehad? Weet niet of je daar onder een lawine nog wat aan hebt? Is vast wel iemand die daar een antwoord op heeft.

• aldo

Als je door een lawine tegen een boom aan geknald wordt dan vrees ik dat je ook met een helm niet heel veel kans maakt.

Vraag is nu had hij wel een Pieper om ?? ik zag ze op tv op lijn prikken en dan neig ik er naar dat er geen pieper gedragen werdt !

• kootje

Helm of geen helm, pieper of niet, stom of niet stom om off piste te gaan, ik verplaats me maar even in ons eigen familieleven.

Ik moet er toch even niet aan denken dat het 1 van mijn zoons zou zijn. Ook zij waren met de familie voor hun plezier op vakantie.

• Janneke

Eigen schuld of niet, het blijft natuurlijk verschrikkelijk.

Maar of een helm er veel toe doet, weet ik niet. Een lawine leidt vooral tot botbreuken en verstikking. Zuurstoftekort is het grootste gevaar, waardoor de hersenen en organen kunnen beschadigen.

Ze kunnen pas meer zeggen over een paar dagen, momenteel schijnt zijn toestand “stabiel maar niet buiten levensgevaar”.

• Ewald

Ik hoor zojuist op de BRT dat hij geen helm opgehad zou hebben.

Dat, samen met offpiste-skien bij code ‘4’ zonder gids, helpt natuurlijk niet mee.

Maar ongeacht of wel wel/niet verstandig was blijft het natuurlijk heel erg voor hemzelf, familie en vrienden.