Leeftijd skischoenen

• Ewald

Hoi,

Na hoeveel jaar zijn skischoenen eigenlijk ‘op’?

En hoe bepaal je dat?

Is dat alleen een geval bij een versleten binnenschoen of is na een x-aantal jaar ook het kunststof van de buitenschoen ‘op’?

• skiester

Tsja das lastig te zeggen, verschilt ook duidelijk per skischoen. maar ik zou zeggen dat 10 jaar toch wel de grens is. Hoewel er zat mensen zijn die op oudere skien. Maar op een gegeven moment gaan ze breken: ik ken wel verhalen van mensen wiens schoen in tweeen brak vanwege plastic moeheid! Dat is natuurlijk heel gevaarlijk.

• Marion1

Bij mij keken ze dit jaar ook wat wijfelend naar de hakken, of die nog wel in de binding kon klikken, dat gaat nog prima, tot zover dus geen problemen, ze zijn nu 14 jaar oud..

Maar ze zitten zo heerlijk, dat ik nog niet aan andere wil, dan moeten ze i.d.d echt uit elkaar vallen…

• Henk

Ik heb zeker 12 jaar met mijn “ouwe” schoenen gedaan en denk er soms aan om ze weer te gaan gebruiken…. kon deze schoenen de hele dag aan zonder pijn…. Bij mij kwam er in de voetzool een klein barstje en de binnen voering werd wat minder, kreeg ze niet meer lekker strak waardoor het skiën wat minder werd (de voet begon een beetje te schuiven). Mijn gemiddelde in die twaalf jaar was ongeveer 2 en een halve week skiën per jaar dus ik denk wat skiester al aan gaf, 10 jaar, wel aardig klopt.

• aldo

Zoals alle plastics gaan ook schoenen op een gegeven moment niet meer terug naar hun oorspronkelijke vorm en worden ze slap.

Hoe snel ze slap worden hangt af van gebruik, hoeveel belasting je er op zet, of je ze netjes donker en gesloten weg zet etc etc.

De schoenen waar ik echt op knal in de sneeuw gebruik ik ongeveer 2 tot 3 seizoenen. Komt er op neer dat ik er 12 tot 18 weken op ski. Daarna vind ik ze vaak te slap worden en “regel” ik een ander paar. Op mn oude schoenen ga ik dan les geven. Ik loop dan meer en heb die druk veel minder nodig en dan is slap juist wel weer lekker.