krokus of kerstweek?

• nancy

Wij zijn vele jaren met kerst wezen skien, nu zijn we afgelopen keer de week van 1 januari geweest, ik werd knettergek van de drukte. Wij gaan jaren naar hetzelfde gebied ( skiwelt) maar de wachttijden bij de liften waren zelfs voor de skilereraren ongekend. ( de kinderen kregen s'middags een half uur langer les ivm de wachttijden).

Nu staan we weer voor de keus… ik wil graag met kerst, mijn man lijkt de krokusweek minder druk…

We zijn nog nooit in de krokusweek geweest, wie kan mij advies geven.

• Joep

De tweede week van de kerstvakantie (de week waarin doorgaans oud en nieuw valt) is de allerdrukste week van het jaar. Werkelijk iedereen heeft vakantie en waar mensen in de kerstweek nog thuis willen blijven voor familiebezoek etc gaan ze in de nieuwjaarsweek alsnog skiën. Afhankelijk van de bestemming kan de krokusweek ook heel druk zijn. Zeker de heel kindvriendelijke gebieden (met als vermoedelijk hoogtepunt Serfaus) zullen niet veel minder druk zijn dan in de nieuwjaarsweek. Dat gezegd hebbende: afgelopen nieuwjaarsweek waren we in Wengen en daar viel het met de drukte wel enigszins mee. Daar moet ik dan wel de kanttekening bij maken dat het weer niet best was en dat daardoor wellicht niet iedereen even fanatiek was om te gaan skiën.

Komende krokusvakantie gaan we naar Lenk en dan naar het deelgebied dat is verbonden met Adelboden. Dat staat op zich ook niet bekend als heel familiegericht (het andere gebied van Lenk, de Betelberg juist wel), dus ik ben benieuwd naar de drukte daar.

Verder is nog relevant wanneer je krokusvakantie hebt. Valt die in de carnavalsweek, dan heb je volgens mij weer grotere kans op drukte in de skigebieden. En kijk eens naar minder populaire skigebieden. Moderne liften met lange rijen en volle pistes vind ik uiteindelijk minder leuk dan misschien een wat kleiner gebied met minder moderne liften maar wel nog wat rust.

Bottom line van het hele verhaal: druk is het in de schoolvakanties altijd. Als je kiest voor de kerstvakantie, probeer dan eens de kerstweek.

• Ewald

Wij zijn dit jaar de eerste week van januari heel bewust naar rankrijk gegaan.

De Fransen hadden die week zelf namelijk geen vakantie.

Het was uitzonderlijk rustig.

Daar moet je dus ook op letten.

Vorig jaar zijn we in de krokus naar Noorwegen gegaan.

Ook daar was het lekker rustig.

Samengevat:

Zolang alle bijna alle Nederlanders en Duitsers gezamenlijk naar de Alpen (en dan met name Oostenrijk) gaan zal het daar altijd druk zijn.

• skiester

Ik heb het idee dat dit jaar de krokus noord (start 25-2) redelijk rustig is. Als je naar de europese schoolvakantie kalenders kijkt is er niet veel vrij die week. De krokus zuid en midden (18-2) wordt daarentegen weer erg druk, want dan hebben heel veel landen vrij, waaronder Bayern en dus het grootste deel van NL - dus Oostenrijk zal gezellig druk worden! We zullen zien!

Het ligt ook waar je heen gaat. Want Frankrijk moet je letten op de vakanties van de Fransen en de Engelsen. Voor Oostenrijk is dat niet zo relevant, . In CH zijn de vakenties altijd enorm gespreid en hebben de kids ook nog eens 2 weken vrij (sportferien), daar is de carnaval meestel druk, en de rest valt mee. (ligt ook aan Duitsland)

• sylv

kijk vooral naar voor de krokusweek of carnaval is zoals hierboven al gezegd wordt.

het voordeel van frankrijk vind ik dat de skiklassen voorrang krijgen bij de liften.

groet

sylv

• x10

Joep,

Ik ben het niet met je eens dat het ‘altijd’ druk is tijdens de 2e week kerstvakantie.

Net als wat anderen al meldde:

Tijdens de 2e week in Frankrijk hadden de franse scholen geen vakantie.

Het was in de 2e week rustiger en een heeeeeel stuk goedkoper dan in de week tussen kerst en oud en nieuw.

Daarnaast is het ontzettend afhankelijk van het weer. Gister leek het in Valtho drukker dan in de vakanties!

Ik kon 1x buiten de vakanties om op vakantie en in die week (week 3) was het drukker in Les Arcs dan in de vakanties.

Ook mijn advies luidt: Zoek uit wanneer welke landen vakantie hebben.

• Snowy

sylv Schreef:

——————————————————-

> het voordeel van frankrijk vind ik dat de skiklassen voorrang krijgen bij de liften.

>

Dat is voor velen juist ook weer een nadeel: sta je een tijdje te wachten, denk je bijna aan de beurt te zijn en dan komen er ineens een paar skiklassen aan…

Gelukkig ga ik nog iets later en zal ik ook daar weinig last meer van hebben. (:P)

• sylv

dat is ook wel weer zo! Ik heb wel altijd meegemaakt dat ze 1 voor 1 de lift in gaan. En in laagseizoen heb je er praktisch geen last van..

groet

sylvia

• Snowy

sylv Schreef:

——————————————————-

> dat is ook wel weer zo! Ik heb wel altijd

> meegemaakt dat ze 1 voor 1 de lift in gaan. En in

> laagseizoen heb je er praktisch geen last van..

>

Helemaal mee eens, maar nancy heeft het over de krokus- of kerstweek… ;)

• kootje

Klopt en als ze heel klein zijn (de kinderen dan) wordt er gevraagd of je even een oogje in het zeil wilt houden. (stoeltjeslift).

Bij de cabinelift gaat de hele klas in 1 keer tegelijk. Vindt het allemaal wel meevallen. En inderdaad is de eerste week van januari in Frankrijk rustiger.

In de wintervakantie, hebben de 3 zones elk 2 weken om te kiezen.

Wintervakantie

Zone A 12.02 - 26.02.12

Zone B 26.02 - 11.03.12

Zone C 19.02 - 04.03.12

Zone A:

Caen, Clermont-Ferrand, Grenoble, Lyon, Montpellier, Nancy-Metz, Nantes, Rennes, Toulouse.

Zone B:

Aix-Marseille, Amiens, Besançon, Dijon, Lille, Limoges, Nice, Orléans-Tours, Poitiers, Reims, Rouen, Strasbourg.

Zone C:

Bordeaux, Créteil, Paris, Versailles.

Zie verder onderstaande link:

http://www.schoolvakanties-europa.nl/schoolvakanties-frankrijk.html