Terug uit St. Anton

• n

Afgelopen donderdag met goed weer vroeg vertrokken naar St. Anton am Arlberg.

Voorspoedige reis, de wegen waren na de enorme dump inmiddels netjes voor ons opgeruimd. En een dump was het zeker. Nergens kon je over de rand langs de weg kijken daar lag de sneeuw te hoog voor.

Bij St. Christof werkelijk door een muur van sneeuw.

St Anton lag in de zon mooi te wezen. Snel naar het app. in St. Jacob. Prima in orde.

Skipassen geregeld, paar boodschapjes gedaan en lekker in 't zonnetje gezeten.

Volgende morgen vroeg met de skibus, die voor het app. stopte richting lift. Helaas liet de zon verstek gaan en stond er een straffe wind. Maar met de belofte van zon voor de rest van de dagen toonde we ons bikkels!

Boven door de harde wind veel stuifsneeuw maar wat lager tussen de bomen ging het prima.

De sneeuw was perfect.

De rest van de dagen alleen maar zon en strak blauwe lucht, nauwelijks wind. Alleen de tocht naar Lech die we gepland hadden voor maandag is helaas niet gelukt. Maakte de keus om via Stuben op de bus te stappen i.p.v. via Valuga. Fout! Waren toch vroeg vertrokken maar bij de bushalte stonden zoveel mensen en de bus gaat maar 1 x per half uur. Dus we zouden dan zeker 1 1/2 uur moeten wachten. Zonden vonden we. Dus die bewaren we voor maart. Net als de Mooswirt. Niet aan toegekomen.

Gisterochtend nog even lekker door de poeder, in de zon koffie en een broodje.

Daarna terug naar het app. omkleden, auto inpakken en om half 2 weer richting Nederland.

Conclusie: absoluut topgebeid, vooral voor off piste. Goed te bereiken, goede infrastuctuur. De skibussen rijden af en aan en stoppen vaak vlak voor of heel dichtbij de app. en hotels.

Even voor de typisch nederlandse noot: kwa kosten vond ik het meevallen. Skipas voor 4 1/2 dag 175,00, kopje koffie 3.50

een lunch tussen de 10 en 15 eur. incl. drankje. Boven of beneden maakte nog wel wat verschil. Maar dat is volgens mij overal zo.

Heb een paar heerlijke dagen gehad en nou mag ik in maart weer….!

Nina

• joostdej

Leuk! Heb je nog foto's gemaakt?

Volgens mij kan je alleen met gids vanaf de Valluga II afdalen richting Zürs. Er staan idd vaak veel mensen te wachten om naar Zürs te gaan. Toch valt het mij mee, hoeveel mensen er in de bus passen, wij konden altijd gelijk met de eerste bus mee.

• n

Nee, de conditie van de sneeuw was goed dus de skiroute was open. Bij nader inzien hadden we die moeten nemen.

En het aantal mensen dat er stond was zeker 150, misschien wel meer. Dus die bus was echt geen optie. Zeker omdat we er maar 4 dagen waren. Zonde om meer dan een uur te moeten wachten.

Ik heb geen foto's maar m'n reisgenoten wel. Zal eens kijken of ik die kan plaatsen, ben niet zo handig in die dingen:D

Nina

• joostdej

N: Ik weet niet hoe je dat wilt doen, want volgens mijn info is dat echt alleen met gids. De Valluga II lift is alleen toegankelijk zonder ski's, of mèt ski's en mèt gids.

http://www.ultimate-ski.com/Off-Piste/Arlberg_Off_Piste/St_Anton_off-Piste/Off_the_back_Valluga/Off_the_back_of_the_Valluga.html

Achterzijde van de Valluga, St. Anton

Dat deze afdaling serieus te nemen is blijkt wel uit het volgende: de lift naar de top van de Valluga mag alleen met ski’s betreden worden wanneer je in het gezelschap van een berggids bent. Op de top van de Valluga klik je de ski’s aan of bind je je snowboard onder en begin je aan de afdaling richting Zürs. Het eerste serieuze stuk heeft meestal een goede laag sneeuw en de hellingshoek is daar ook niet al te dramatisch. Dit gedeelte eindigt echter in een afgrond. Mis je dus de juiste “afslag“, dan kun je maar beter een parachute in je backpack hebben om van de 700m lange val te genieten. Als je eenmaal door de gevarenzone heen bent dan eindig je op de Ochsenboden piste die je regelrecht naar Zürs en de bus naar St. Anton voert.

(bron http://sneeuwverwachting.sneeuwhoogte.nl/weblog/031211/de_8_engste_pistes_van_europa).

• joostdej

aanvullende info: http://www.vol.at/skigebiete-wachsen-zusammen/news-20110713-06325670

• n

Dat ga ik dan nog eens goed uitzoeken. Een skimaatje verzekerde me dat het bij goede omstandigheden zonder gids kan.

Ik ga het zien in maart, maar bedankt voor de info.

Nina

• Marion1

Hee N, waar zat je, in een hotel of appartement?

Ik zoek nog iets betaalbaars voor 4 dagen, 3 nachten, wrs vliegen,maar st A is ook goed te doen met de auto…

• Helga

Hoi Marion,

het makkelijkste is http://www.stantonamarlberg.com/de/winter/online-buchen/online-buchen.html

en dan aanklikken waar je wilt zitten etc. pensionnetjes zijn het goedkoopst. Ik heb zo een keer een week voor vertrek nog een kamer kunnen regelen.

• n

Martin Klimmer, ik dacht Jacober Dorfstrasse 125 hebben app. maar ook LO. in het dorpsdeel St. Jacob. Niet echt luxe maar wij hadden goede bedden, badkamer enz. dus het belangrijkste was goed geregeld. Bus stopt voor de deur en is gratis. Vliegen kan op Friederichhafen, maar weet niet hoe de treinverbinding naar St Anton is.

Van het station met de bus naar het centrum is ong.10 min. en dan overstappen op de skibus naar St Jabob, ong. 15 min. De skibus rijdt alleen midden op de dag niet zo heel vaak.

Taxi vanaf station kan ook. Dan sta je denk ik in 15 minuten voor de deur.

Sukses.

Nina

• jacob

Valluga-Zurs uitsluitend met gids. Zonder gids mag je niet eens je ski's meenemen in het laatste stukje lift.

Bus naar Lech/Zurs pak je het beste in Alpe Rauz aan de Arlbergpas. En de bus komt zeker vaker dan 1 x per half uur (maar dat kan er aan gelegen hebben dat je in het laagseizoen zat)