In de loop van 2011 besloten om ook de eerste week van januari naar de sneeuw te gaan. Voor het eerst Frankrijk. Alpe d'Huez is een gebied met 240 km pistes, en Villard-Reculas is een klein authentiek dorpje met een leuk gerenoveerd appartement van Nederlandse eigenaars.
Op 31/12 om 2.30 op pad gegaan. De weg was prima te doen, geen files, geen sneeuw. In het dal hebben we nog wat boodschappen gedaan en zo konden we al op tijd naar onze acco.
Er was in het dorp een klein vuurwerkje georganiseerd ivm Oud en Nieuw, maar dat stelde niet zo heel veel voor. Oudjaarsdag was er nog wat regen (op 1450m hoogte!). Er lag wel meer dan voldoende sneeuw.
Zondags tijd om lekker te wandelen en de omgeving te verkennen. Het was toen mooi weer.
Op maandag gingen we het gebied in. Er is één oude stoeltjeslift om richting Alpe d'Huez te komen. Dit bleek de rest van de week ook de bottle-neck van het gebied, omdat het 2,5 dag was afgesloten wegens wind/lawinegevaar, en later vanwege het feit dat er een stoeltje van de kabel was afgewaaid….
Rond Alpe d'Huez en Oz en Oisans en Auris zijn er veel blauwe en rode (en soms groene) pistes. Leuk, maar niet heel spannend. De uitdagende pistes liggen veel hoger, en zijn eigenlijk de hele week afgesloten geweest wegens te veel wind. Ik vind deze kwetsbaarheid van een gebied een groot nadeel. Als de weersomstandigheden om wat voor reden dan ook niet optimaal zijn, is de ‘bonus’ van een gebied af…
Alpe d'Huez
Het was voor een hoogseizoenweek niet druk. 's Middags opnieuw regen, op hoger gelegen pistes: sneeuw
Dinsdag was het strakblauw. Erg mooi. Samen met m'n oudste dochter geskied:
's middags nog opgesloten gezeten in de lift:
Woensdag veel sneeuw, donderdag ook, samen met m'n dochter geskied, lekker door de poeder, veel liften dicht wegens wind/lawinegevaar.
Dochter van 7 heeft lekker haar bochtjes kunnen draaien, de sneeuw deerde haar niet, de ‘naaldjes’ tegen haar voorhoofd wel, dus mijn (grotere) goggle maar uitgeleend ;-)
Vrijdag was de lift om bovengenoemde reden weer dicht, zodat we tijd genoeg hadden om de auto uit te graven (voor deze foto had ik het eerder in de week al twee keer gedaan):
Voordelen:
- Veel sneeuw
- Leuke acco
- Goed te skiën met kinderen, omdat er een ronde te maken is over makkelijke pistes
- Gevarieerde horeca, met betaalbare prijzen
Nadelen:
- Gebied kwetsbaar voor wind/lawinegevaar, daardoor weinig uitdagende pistes open
- Minder sfeer dan in Oostenrijk (dat kan ik niet zo goed omschrijven, ik houd het maar op gevoel, want de Fransen waren aardig zat).
- Leuk dorpje, maar wel in een hoek van het skigebied
- De uitdagende en legendarische ‘Tunnel’ helaas niet kunnen uitproberen.
Conclusie:
Leuke vakantie gehad. Minder geskied, doordat we om en om bij de kinderen bleven. Ook minder geskied door weersomstandigheden en gesloten liften. Een overdaad aan sneeuw. We zullen geen verstokte Frankrijkgangers worden. Oostenrijk spreekt ons meer aan. Maar daarvoor zal gelden: Smaken verschillen.