Verslag Villard-Reculas (AdH) 31/12 t/m 7/01

• joostdej

In de loop van 2011 besloten om ook de eerste week van januari naar de sneeuw te gaan. Voor het eerst Frankrijk. Alpe d'Huez is een gebied met 240 km pistes, en Villard-Reculas is een klein authentiek dorpje met een leuk gerenoveerd appartement van Nederlandse eigenaars.

Op 31/12 om 2.30 op pad gegaan. De weg was prima te doen, geen files, geen sneeuw. In het dal hebben we nog wat boodschappen gedaan en zo konden we al op tijd naar onze acco.

Er was in het dorp een klein vuurwerkje georganiseerd ivm Oud en Nieuw, maar dat stelde niet zo heel veel voor. Oudjaarsdag was er nog wat regen (op 1450m hoogte!). Er lag wel meer dan voldoende sneeuw.

Zondags tijd om lekker te wandelen en de omgeving te verkennen. Het was toen mooi weer.

Op maandag gingen we het gebied in. Er is één oude stoeltjeslift om richting Alpe d'Huez te komen. Dit bleek de rest van de week ook de bottle-neck van het gebied, omdat het 2,5 dag was afgesloten wegens wind/lawinegevaar, en later vanwege het feit dat er een stoeltje van de kabel was afgewaaid….

Rond Alpe d'Huez en Oz en Oisans en Auris zijn er veel blauwe en rode (en soms groene) pistes. Leuk, maar niet heel spannend. De uitdagende pistes liggen veel hoger, en zijn eigenlijk de hele week afgesloten geweest wegens te veel wind. Ik vind deze kwetsbaarheid van een gebied een groot nadeel. Als de weersomstandigheden om wat voor reden dan ook niet optimaal zijn, is de ‘bonus’ van een gebied af…

Alpe d'Huez

Het was voor een hoogseizoenweek niet druk. 's Middags opnieuw regen, op hoger gelegen pistes: sneeuw

Dinsdag was het strakblauw. Erg mooi. Samen met m'n oudste dochter geskied:

's middags nog opgesloten gezeten in de lift:

Woensdag veel sneeuw, donderdag ook, samen met m'n dochter geskied, lekker door de poeder, veel liften dicht wegens wind/lawinegevaar.

Dochter van 7 heeft lekker haar bochtjes kunnen draaien, de sneeuw deerde haar niet, de ‘naaldjes’ tegen haar voorhoofd wel, dus mijn (grotere) goggle maar uitgeleend ;-)

Vrijdag was de lift om bovengenoemde reden weer dicht, zodat we tijd genoeg hadden om de auto uit te graven (voor deze foto had ik het eerder in de week al twee keer gedaan):

Voordelen:

- Veel sneeuw

- Leuke acco

- Goed te skiën met kinderen, omdat er een ronde te maken is over makkelijke pistes

- Gevarieerde horeca, met betaalbare prijzen

Nadelen:

- Gebied kwetsbaar voor wind/lawinegevaar, daardoor weinig uitdagende pistes open

- Minder sfeer dan in Oostenrijk (dat kan ik niet zo goed omschrijven, ik houd het maar op gevoel, want de Fransen waren aardig zat).

- Leuk dorpje, maar wel in een hoek van het skigebied

- De uitdagende en legendarische ‘Tunnel’ helaas niet kunnen uitproberen.

Conclusie:

Leuke vakantie gehad. Minder geskied, doordat we om en om bij de kinderen bleven. Ook minder geskied door weersomstandigheden en gesloten liften. Een overdaad aan sneeuw. We zullen geen verstokte Frankrijkgangers worden. Oostenrijk spreekt ons meer aan. Maar daarvoor zal gelden: Smaken verschillen.

• Marion1

Herkenbaar, wij zijn vorig jaar ook in VR geweest, ook een nederlandse acco, veel aandacht wordt daar besteed aan de appartementen, erg mooi.

Ook vorig jaar veel lange piste's dicht, wij waren in Maart, erg jammer, voor ons was het gebied niet bijzonder daardoor, zal er ook niet naar terug gaan.

Kan je, als je een mooi en gezellig dorp wilt, in Frankrijk, Valmorel aanbevelen, weinig Oostenrijkse dorpen die qua gezelligheid hieraan kunnen tippen, leuk gebied ook.

• Ewald

Leuke foto's maar jammer dat je door de weersomstandigheden minder hebt kunnen skien.

Wij zaten die week in La Clusaz en dat is wel een leuk en gezellig authentiek dorpje.

Begin december waren we bang dat er weinig sneeuw zou komen te liggen omdat het dorp relatief laag ligt, nml. 1000 meter.

Achteraf gezien hebben we daar wel mazzal mee gehad. Bijna alles is de hele week open gebleven.

Maar ja, als er echt minder sneeuw gevallen gevallen zou zijn was die lage ligging weer een nadeel geweest.

Kort samengevat: het weer laat zich niet dwingen.

VRAAGJE:

Wij vinden, net als meerdere kennissen die die periode in andere Franse gebieden zijn geweest, dat er overdag weinig tot niets meer aan het prepareren van de pistes gedaan werd.

Het leek echt alsof je op de piste toch off-piste aan het skien was. Vooral voor beginners was dat lastig.

In Oostenrijk, Zwitserland en Nooprwegen ben ik gewend dat dat onderhoud overdag wel gebeurt.

Hoe was dat bij jullie? En is dat zo in heel Frankrijk?

• kootje

Zoals al eerder vermeld bij het topic over ongelukken met pistebully's, gaf ik al aan dat ik nog nooit een pistebully de piste heb zien prepareren in les Arcs. Volgens mij doen ze dat ook niet overdag.

• skiester

Op de Zugspitze deden ze dat wel; zag er gevaarlijk uit: hele drukke piste (nl de enige blauwe met een stoeltjeslift) en een bully die full speed omhog reed bij slecht zicht. Weliswaar met toeters en bellen… Was blij dat ik off piste skiede!

• joostdej

Vwb prepareren: wij vonden de kwaliteit van prepareren ook tegenvallen tov Oostenrijk. De belangrijke pistes in Serfaus worden na sneeuw, of na kunstsneeuw in de nacht, 's ochtends nog eens geprepareerd.

• JW

Na verse sneeuwval meteen prepareren vind ik eigenlijk best een beetje zondig ;)

Jullie hebben best een beetje pech gehad. Bovenin heeft AdH toch wel een aantal mooie afdalingen.

• joostdej

Inderdaad vind ik het ook lekker skiën over een verse laag…. Alleen voor beginners is het niet handig als bepaalde verbindingen niet zo begaanbaar zijn..

• Snowy

Ik ben inmiddels 2 keer in het gebied geweest: de eerste keer toen er erg veel sneeuw lag (2 meter in AdH) en afgelopen winter toen het overal huilen met de pet (ehhh… helm) op was. Een wereld van verschil!

De eerste keer was super: alle pistes open en prachtig weer. Dan kun je dus het hele gebied door en zie je dat het aardig wat te bieden heeft. Mooie cruisepistes die afgewisseld worden met pittige afdalingen. De meeste van deze liggen inderdaad bovenin het gebied, maar ook lager liggen er nog wel enkele mooie afdalingen. Onder andere de Fare en ook in het gebied bij Auris en Oisans liggen een aantal leuke pistes.

Vorig jaar was het slecht gesteld met de sneeuw. Desondanks hebben we toch goed kunnen skiën. Het grootste probleem was toen dat de pistes in de loop van de ochtend al veranderd waren in enorme papbanen met her en der hopen “sneeuw” door het warme weer. Daar was niet tegenaan te prepareren, maar 's nachts werd het prima gedaan. In principe waren alle dorpen nog goed over de piste te bereiken, alleen het gedeelte bij Auris en Oisans was zo slecht dat het bijna helemaal gesloten was. In dat deel staan ook amper sneeuwkanonnen, dus dat verklaart een hoop. Daar zul je nu geen problemen mee gehad hebben.

Ik zal eens kijken of ik nog een paar foto's heb van vorig jaar: je herkent het bijna niet denk ik! ;)

Overigens mag je op deze ene week niet oordelen over skiën in Frankrijk: in gebieden als Val Thorens of in het Zillertal was zo goed als alles 1 of meerdere dagen dicht en kon je dus helemaal niet skiën. Jij had in ieder geval nog iets. Als uitvalsbasis zou Alpe d'Huez of Oz-en-Oisans misschien wel beter zijn, maar de Oostenrijkse sfeer zul je in Frankrijk nooit vinden (net als andersom trouwens: de sfeer van een dorpje als VR zie je in Oostenrijk ook niet). Voor wat betreft het prepareren hoorde ik van mijn collega (die in dezelfde week in Gerlos was) dat het daar ook slecht was. Terwijl het in de week dat ik er ben geweest uitstekend was. Blijkbaar is er niet tegenaan te werken en moeten we dat voor lief nemen. Met veel mensen op een beperkt aantal pistes kan ik het me voorstellen.

• kootje

:DHet is hier al net zo als de commentaren in de telegraaf. Het is ook nooit goed. X(