Hallo
Wie kan mij vertellen waar in Frankrijk skiles voor de kinderen wordt gegeven door ski begeleiding dat Nederlands spreekt?
En heb je toevallig nog leuke accomodatie tip voor erbij? ( kerstvakantie 2012 )
Alvast dank!!
Regina
Mijn kleinkinderen krijgen gewoon les in het Frans/Engels. Niets mis mee. Het is een kwestie van kijken en nadoen. Anders doe je ze vast in Nederland op les. Je hebt een heel jaar de tijd.
Ik vroeg me trouwens laatst af: Hoe leren wij onze kinderen schaatsen? Precies voordoen en achter een stoel plaatsen of aan het handje. Zo doen veel Fransen het ook, tenzij ze zelf willen skiën dan gaan ze in de klas.
Onze ervaring is dat ze beter leren skiën in een klasje dan van ons, toen ze nog te klein waren voor een ski klasje hebben wij ze meegenomen de berg op (oefen weide/blauwe piste) en dan tussen de benen de een klein beetje leren skiën. Dit was ook erg leuk om te doen, ze gaan al vrij snel op de wat vlakkere stukken zelf aan de gang, moest ze soms wel achterna als ze recht naar beneden gingen…. Later zag ik dat sommige ouders een soort tuigje hadden om dit te voorkomen.
Het is mooi meegenomen als er les gegeven kan worden in de eigen taal maar, ik kan alleen maar over onze kinderen oordelen, geen must. Ze meestal les gehad van duits of italiaans sprekende ski leraren, was geen probleem voor ze, eigenlijk vonden ze het wel leuk omdat ze na zo een skiles weer wat woordjes hadden geleerd. In het begin maakte wij ons drukker hierover dan de kinderen zelf.
Henk.
het zijn meestal de ouders die zich erom druk maken. Leer de kids een paar woordjes die hoognodig zijn (zoals pipi voor plassen), dat vinden de kids cool plus ze hebben de zekerheid dat als er iets is dat ze het kunnen aangeven.
kids vinden het vaak belangrijker dat ze met een ander nederlands sprekend kindje(s) in de klas zitten!
Mijn dochter heeft les gehad in Oostenrijk en Italie, nooit in het Nederlands, ik heb haar er niet over gehoord….
Wat wel leuk is, als er kinderen uit Nederland in het klasje zitten, vooral tijdens de overblijf, in Italie was dat niet, dat vondt ze dan ook minder leuk.
Maar skiles vondt ze zowieso niet leuk, nu gaat ze sinds 2 jaar met ons mee, en moet ik aanpoten om het bij te houden, dus veel geleerd op les, maar met pa en ma mee, is pas echt leuk.
hier 1 die het niet uitmaakt dat hij eenniet nederlands sprekende juf heeft.
Met 3 jaar ging hij al in zo'n peuterklasje, en toen vond hij het zelfs geen probleem!
Dit jaar zitten we voor ons doen in een groot gebied, waar de kans van nederlandse leraren groter is, maar hij wil het liefste zijn Oostenrijkse juf van vorig jaar
Net zoals skiester zegt de ouders maken er vaak meer problemen van dan de kinderen. Kinderen voelen dit trouwens erg goed en hebben ook goede oortjes. Dus als ze merken dat ouders er moeilijk over doen dan zal het kind het zeker overnemen… en moeilijk gaan lopen doen.. dus bereidt je kind er positief op voor.
Ik heb vroeger altijd skiles gehad in het Frans en en mede les- genootjes in het Frans, waren toen nog niet zoveel NL-ers die op wintersport gingen. ik had er nooit problemen mee! kinderen kunnen op een een of andere manier altijd communiceren..?
Maar toch nog even antwoord op je vraag,misschien Valt horens? en ander even googlen op skischolen.
hallo
Onze kinderen hebben bijna nooit les gehad van een nederlands sprekende juf/meneer. Dit was eigenlijk nooit een probleem. Ze vonden het geweldig als de juf/meneer een paar woordjes nl sprak en vonden dan gewoon dat hij/zij nederlands sprak. In Valtorens heb je bij Proneige een aantal nederlands sprekende docenten. Waarvan er een paar “echte” nederlanders zijn en een aantal belgen die uit brussel of Vlaanderen komen. Onze kinderen liepen weg met Wiebe een nedelander en met Valerie een franse juf die gewoon in Valthorens geboren en getogen was.Maar wel 4 woorden nederlands sprak.
Helaas zie je bij ESF (ecole de ski france) bijna geen nederlanders omdat ze in Frankrijk heel streng zijn wat inhoud dat je als buitenlander het frans erg machtig moet zijn en zelfs je papieren in frankrijk gehaald moet hebben.
Verder heeft Proneige het voordeel dat ze met klasjes werken van max. 10 kinderen terwijl er bij ESF soms wel 15 in 1 klas gestopt worden.
Proneige zit in Valtho en in Les menuires.
In de kerstvakantie zal elke skischool die in een gebied is waar genoeg Nederlanders komen zijn best doen om Nederlandse instructeurs te regelen. In alle bij ons bekende gebieden zal dat dus wel moeten lukken. De volgende vraag wordt dan: wordt jouw kind in het klasje van de Nederlandse instructeur ingedeeld? Dit jaar hadden we geluk dat mijn dochter een Nederlandse juf had, maar vorig jaar was het klasje van de Nederlandse juf al vol en zat ze bij een Zwitserse. Dat ging overigens prima, dus wat dat betreft sluit ik me aan bij de anderen.
Dus zelfs al heeft de skischool Nederlands personeel, dan nog is het maar afwachten.
Kortom: het staat bij ons niet zo heel hoog op het prioriteitenlijstje als het gaat om het zoeken van een geschikt skigebied…
Ik kan alleen maar beamen wat de anderen zeggen. Maar misschien heb jij wel een andere goede reden dat je toch graag een NL-sprekende leraar wil. In dat geval zou ik dat vooraf kenbaar maken bij de skischool, want als een school al NL-sprekende leraren heeft dan is het maar de vraag of uitgerekend jouw kind bij 1 van die leraren wordt ingedeeld.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?