vraagje Maurienne dal

• hakke

Hallo Allemaal,

Na onze avontuurlijke week in Valtho hebben we vandaag maar meteen weer geboekt…..In Orelle. Wij willen in de Carnavals-week het Maurienne dal gaan verkennen. Op internet kwam ik de smsf-pas tegen. 8 coupons waarmee je dus 8 dagen toegang hebt tot 18 grotere en kleinere gebieden in de Maurienne voor €144 pp.

http://www.maurienne-tourisme.com/InfoliveDocuments/pdf/depliant_smsf_11-12.pdf

Wie heeft hier ervaring mee, of kan aangeven wat zeker wel/niet te doen aldaar. We hebben een appartement in Orelle, VT/3V is ons (erg) bekend, dat doen we ook zeker een dag (coupon + €10)

bedankt voor de info

• Janneke

Sorry, ik heb helaas geen antwoord op je vraag, maar wat grappig, gisteren was het Mauriennedal met Orelle als onderwerp bij Snowmagazine op tv.

• hakke

Ja dat hebben we zitten kijken maar hier werd niets gezegd over een mauriennepas. En vanuit Orelle gingen ze naar Valtho.

• JW

Jawel, ik heb dat twee keer gedaan (zie voor info ook mijn reisverslag “Skihoppen in..”).

Het opent de mogelijkheid om elke dag in een geheel ander gebied te skiën, tegen een uiterst lage prijs.

En daar zitten hele mooie gebiedjes tussen !

• hakke

We hebben je verslag gelezen dat was mede de aanleiding om het verder te onderzoeken. Kun je iets zeggen over de drukte. We zitten midden in de franse, belgische vakantieperiode?

Alvast bedankt voor de info

• hakke

welke gebiedjes vonden jullie het leukst?

• JW

Wij zaten er zo ongeveer derde week maart.

Drukte hebben we maar één keer meegemaakt, bij beginpunt in Valloire. In het gebied viel die drukte wel mee.

Naar verhouding zijn de week ends ook wat drukker.

Normaliter nergens wachttijd bij de liften.

Als de omstandigheden (regen, warmte) echt slecht zijn heb je altijd VT achter de hand. Ook bij Orelle is het (naar wat we ervan hebben gezien) vrijwel nooit druk.

V.w.b. de vraag wat we de leukste gebieden vonden denk ik, (ook als ik het nu teruglees) dat de waarderingen in het verslag aardig onze smaak weergeven.

Bonneval echt een eye opener. Alleen al door die geweldige sneeuwkwaliteit, die je maar op weinig bergen tegen komt. Dankzij de ligging. Maar ook de unieke relaxte sfeer, de “Asterix-achtige” bouw, de opzet van het skigebiedje. Een pareltje.

Ook Val Frèjus sprong er een beetje uit. Mooi gevarieerd. Van zwart tot “boswandeling”,

Grand Domain en Valloire/Valmeinier zijn allebei m.i. volwaardige skigebieden, waar je je best een paar dagen prima kunt vermaken.

Karellis is in Nederland vrij onbekend. Klein maar compleet. De toegangsweg is bijzonder.

Eigenlijk viel Les Sybilles een beetje tegen. De skimogelijkheden bij de verschillende dorpjes zijn best redelijk, het grote lege tussenstuk is saai. Maar er zijn genoeg skiërs die zich hier ook prima vermaken. Smaken verschillen.

Een aantal plaatsen (Val Cenis, Aussois) hebben we niet bezocht omdat de andere gebieden toch wat leuker leken. Er valt zo veel te kiezen.

Wat zo'n “één-gebied-per-dag” toch vooral leuk maakt is de mogelijkheid overal de leukste krenten eruit te pikken. En de enorme afwisseling, want ze zijn totaal verschillend.

Bij betere sneeuw zijn er in de verschillende gebieden ook goede off piste- mogelijkheden. Zo was ons plan om met gids een afdaling van de Masse naar Orelle te maken.

Maar met zo veel km's voor de ski's zijn er voldoende alternatieven.