skischoen drooginstallaties niet goed?

• Fotsirk

In AS Adventure wisten ze me gisteren te vertellen dat de skischoen drooginstallaties die je vaak in hotels en appartementen in de Alpen vindt (van die metalen verwarmbare stokken om je boots aan te hangen), niet goed zijn voor skischoenen uitgerust met een custom fit binnenschoen: zulke installaties warmen 1-2u aan een hoge temperatuur, zodat de binnenschoen opnieuw kan vervormen. Zij raden van die kleine elektrische verwarmingselementjes aan die je in je skischoenen legt.

Wat is jullie mening hierover?

• skiester

ze werken sowieso niet zo goed omdat de warme vochtige lucht stijgt dus zich in je neus (bij punten omhoog) of in je hiel (bij punten naar beneden) gaat vormen (gaat tussen binnen en buitenschoen zitten). De schoenen zijn dan wel lekker makkelijk aan te trekken. Beter is het om alleen de binnen schoen erop te hangen om te drogen - voordeel is dat met het lichte gewicht van alleen de binnenschoen de schoen zelf niet zo snel zal vervormen over de stokken heen. (om te vervormen hebben ze ook een mal nodig om te vormen!)

Of ze gewoon rechtop voor (niet tegen) de verwarming zetten, dan gaat de warme lucht er gewoon uit.

• kootje

Wij nemen de schoenen altijd mee naar het appartement, waar ze op kamertemperatuur prima drogen. Lekker met z'n alle op een rijtje.

• aldo

Hoi Hoi

Het ligt er een beetje aan waar je het over hebt. Voor het vervormen van de custom Shell van bv Salomon heb je echt een oven nodig dus dat zal niet snel gebeuren. Voor het custom fit systeem van de binnenschoen zie ik dit echter anders. Ze verwamen je binnenschoen dan met hete lucht tot ergens ronde de 70 graden en dan stap je er in en wordr de schoen om je voet gevormd. Als dis zon buis ook deze temperetuur haalt en je klemty hem er echt om heen kan ik me goed voor stellen dat je dan wederom je binnenschoen vormt.

Ikzelf heb blowers gekocht. die verwarmen de buitenlucht met een graad of 20 dus zo wordt je schoen nooit te warm, je baalst de verwarmde lucht bij de tenen er in en de vochtige lucht gaat er zo uit. Uurtje en dan zijn ze echt goed droog kan je daarna je handschoenen er mee drogen :-)

Ze verkopen ze volgens mij ook bij de ANWB ikzelf heb ze van ThermIC

Succes ermee

Aldo

• clauss

Grappig Fotsirk, dat je hiermee komt.

Ik heb zelf ook van die Salomons en had mezelf dit ook al wel eens afgevraagd.

't Maakt denk ik heel veel uit tot welke temperatuur de “stokken” worden verwarmd.

Op zich staat het idee om de binnenschoen te verwijderen me ook wel aan, maar dat is een flink gewurg elke keer,

denk dat ze daar meer van te lijden hebben, dan van een nachtje hangen ;-) dusz..

Misschien Aldo zijn tip eens proberen..

• Fotsirk

Ik ben zonet van die drywarmers gaan halen bij AS Adventure: beter zeker spelen voor nog geen 30 EUR dan skischoenen die mogelijk vervormen.

Bedankt voor jullie inbreng allemaal!