Spanning begint zich toch wel op te bouwen

• Bert Martens

Volgende week zaterdag vertrekken we naar Fiesch. ‘Hebber schrikkeloos veel zin an’

Spanning tijdens de voorbereiding begint wat op te lopen maar dat niet alleen vorig jaar heb ik mijn pols gebroken

http://ski.startpagina.nl/prikbord/read.php?3008,13375516,13375516#msg-13375516

en ben daarom benieuwd hoe ik hierop reageer als ik de eerste paar keer de afdaling maak.

Fysiek lijkt het me geen probleem maar het zal zeker tussen de oortjes meespelen.

Er zijn zeker forumleden die ervaring met wintersporten hebben na een zware blessure. Wat zijn jullie ervaringen ?

Ga je weer ouderwets naar beneden of ben/blijf je voorzichtiger als voorheen ?

Nu weet ik dat iedereen anders zal reageren maar ben gewoon benieuwd naar de ervaringen van jullie.

• kootje

Voordat je de eerste afdaling gaat maken is het even bibberen, maar zodra je je eerste bochtje gedraaid hebt, kom je tot de conclusie dat je het niet bent verleerd. Althans zo was dat bij mij. Niet bang maar toch bleef ik wat alerter op de piste.

Verder denk ik dat ik niet meer op de ski kom te staan. M'n breuk van 2 jaar geleden blijft me parten spelen, niet zo zeer de breuk maar vooral de spier in m'n rechter bovenbeen laat het afweten. Hoewel ik denk dat ik misschien volgend jaar nog op de ski kom, zegt m'n verstand dat dat wel niet meer mogelijk is. Maar ik vermaak me dan maar op een andere manier in de sneeuw. Het zei zo, maar wel moeilijk te accepteren.

Ik weet wat je voelt, maar gaan, komt echt wel goed.

Veel succes en maak het jezelf de eerste dag niet te moeilijk.

Ben heel benieuwd naar je ervaring.

• Marlene N.

Mijnman heeft bijna twee jaar geleden zijn schouder gebroken op wintersport. Zijn schouder is niet goed herstelt en komt ook niet meer goed.

Echt een lullig valletje was het

Hij gaat straks wel met me mee, maar gaat bijna zeker niet skiën.

• Janneke

Tja, een echt zware wintersportblessure heb ik gelukkig nog nooit gehad.

Wel 2 jaar terug met snowboarden een keer heel ongelukkig recht voorover gevallen.

Had eerst nergens last van. Op de terugreis naar huis een stijve schouder. Weken, maanden last van gehad.

Bij een huisartsbezoek om iets heel anders, ruim een half jaar daarna, wees ik mijn huisarts erop dat ik nog steeds pijn had. Hij even kijken en voelen, bleek dat mijn sleutelbeen bij die val uit de kom van het borstbeen is geraakt en nooit meer helemaal goed is teruggeschoten. Kortom, sindsdien altijd een beetje zeurend gevoel op die plek, en een licht uitstekend bot.

Bij de eerste val met snowboarden die ik nadien maakte, schrok ik even… alles goed, ja, okay, en weer door. En sindsdien denk ik er eigenlijk niet meer aan.

Maar ik kan me voorstellen dat als je echt iets breekt of zoals een vriendin van mij een zweepslag oploopt, je daarna misschien toch iets voorzichtiger bent.

Nog 1 dag, morgen vertrekken we……….. IK HEB ER ZIN IN !!!

• kootje

Het komt meestal door een lullig valletje, ooit zo ook m'n schouder gebroken, doordat m'n ski vanuit stilstand in de slush bleef hangen. 2 schroeven erin (Nederland) maar gelukkig wel goed hersteld. Daarna weer jaren heerlijk geskied. Durft je man niet meer of wil hij geen risico meer lopen.

• Marinus

Heb een skiduim (ulnair bandje gescheurd), meniscus blessure en zwaar gekneusde ribben gehad. Alleen n.a.v. de knieblessure heb ik de eerste dag wat rustiger aan gedaan. Na de eerste valpartij, waarbij de (zelf afgestelde) rechter ski netjes uitvloog en er geen centje pijn was, weer terug naar oude tempo/stjil (voor zover ik een stijl heb :D ).

• skiester

Hier ook: na ski gerelateerde enkel breuk en knie fraktuur (2 verschillende ongevallen), gewoon weer verder. Ben alleen voorzichtiger met geintjes zoals sprongetjes. 180's doe ik ook niet meer en spitzenkehre ook niet (te bang om iets te verdraaien).

Wel laatst (gedocumenteerd) de 108 km/u gehaald… als dat wat zegt..

• Henk

Gewoon weer gaan, ik mis nog steeds een kruisband en heb ook akkefietje met schouder gehad maar dat alles mag de pret niet drukken! Voorschrijdende leeftijd maakt wel iets voorzichtiger, ik doe ook geen gekke sprongen meer en duik ook niet meer achter de kinderen aan het bos in… laatste keer bijna onthoofd, de kinderen gingen onder het bruggetje door maar ik…… Ik hou verder wel van een beetje sporten dus doe het hele jaar door altijd wel iets… tochtjes op de race fiets, sportschool…..

• sylv

niet echt erg rampzalige ongelukken gehad. maar het jaar daarna gewoon weer vrolijk op de skies. Ik moet wel zeggen dat ik toen wel een stukje jonger was.

nu toch wat voorzichtiger geworden nu met de kleine..

Bert succes en veel plezier, gaat zeker goed komen. En laat je niet gek maken door andere.. Je kent jezelf het beste…

sylv

• Eva

Heb zelf met skiën ooit hersenschudding opgelopen, maar was te jong en te puberaal (16 jaar) om het daarna rustiger aan te doen. Ben echter 2 jaar geleden een tussenwervelschijf kwijtgeraakt (niet met skiën) en doe het daardoor wel echt rustiger aan. Skiën is een leuke vorm van vakantie vieren en dat moet het ook blijven. Ik heb geen idee hoe mijn rug over 10, 20, 40 jaar is en wil dat niet door dom vallen extra beïnvloeden. Dus vermijd ik de risico's die te vermijden zijn en baal ik enorm van skiërs die vlak langs je heen (liefst over je ski's) scheren alsof je er niet bent.

Jouw pols is voor jou ook heel belangrijk, maar wat je al schreef, is het gebeurd door iets wat niet had hoeven gebeuren. Dus weet je wat je wel en niet moet doen (het filmen aan anderen overlaten;-). De eerste keer vallen zal vast even schrikken zijn, maar dan gewoon opstaan en weer verder gaan, want gelukkig kunnen nog steeds de meeste skiërs dat als ze vallen!

geniet ervan!