Route Valtho via Duitsland of Frankrijk

• minifan

Al jaren rijden wij voor ons weekje sneeuw in Frankrijk over Maastricht/Luik.

Nu zie ik dat de route door Duitsland qua tijd een uur korter aangeeft (vanuit Friesland). Maar of dat echt zo is hangt natuurlijk van de drukte af.

Nu onze dochter meegaat is elk uur minder reistijd (en minder stilstaan) natuurlijk meegenomen.

We gaan 7 januari weg en hebben het plan om rond 2 uur vrijdagnacht/zaterdagochtend in de auto te stappen. Zouden jullie in dat geval via Duitsland/Zwitserland of toch via Frankrijk rijden?

• x10

Hoi minifan en provinciegenoot,

Wij rijden ook al jaren naar Les Menuires.

Onze voorkeur was ook altijd door Frankrijk te rijden. Wij vinden het een stuk beter doorrijden op de péage dan door Duitsland. Wij moeten echter wel altijd in de vakanties. In Duitsland was het altijd erg druk op de weg.

Tijdens de keren dat we dan nog wel via Duitsland gingen, zeiden we altijd: “volgend jaar niet weer” wat een mensen.

Bovendien vinden wij Zwitserland ook altijd ‘vol’. Rijdt ook niet lekker door, zelfs niet op zondag.

Toch is idd Duitsland een uur korter en je bent heel veel minder tol kwijt. Dat gaat nu met de crisis toch ook tellen.

Ik denk echter dat het 's nachts niet zoveel uitmaakt en dan ook nog buiten de vakanties, dan zou ik gewoon via Duitsland gaan.

Wij gaan (tegen ons gevoel in) dit jaar wel weer via Duitsland omdat we het vignet van Zwitseland nog hebben en omdat het dus toch een 100 km scheelt.

Heel veel ‘plezier’ met het gepuzzel.

Groetnis,

x10

• kootje

Over het algemeen rijden wij via Venlo/Roermond/Luik door Frankrijk naar Les Arcs. Wij gaan afhankelijk van de verkeersdrukte ook wel bij Dijon eraf richting Geneve via Annecy Alberville. Maar via de nieuwe ring bij Lyon gaat ook supersnel.

We rijden ook wel door Duitsland, afhankelijk van verkeersdrukte. Vrijdag of Zaterdag laten wij Duitsland letterlijk en figuurlijk links liggen. Maar op zondag nemen we ook wel Duitsland, inderdaad korter. Sneller wil ik niet zeggen want de winst verlies je meestal bij Annecy/Albertville. Let vooral op wegwerkzaamheden in Duitsland. Eind september begin november was het in Luik ook niet aangenaam i.v.m. werkzaamheden in Luik. Wij rijden nl dwars door Luik en nemen niet de rondweg. T'is net als met het wintersportweer; het kan vriezen of dooien.:D Weersgesteldheid speelt in de routekeuze ook een belangrijke rol.

• SPAM

Na vele jaren via Frankrijk rijden nemen wij sinds een jaar of 3 de Duitsland route. Wij wonen in Groningen en gaan dan naar Les Menuires. Het is sneller, minder tol (als je in dec of jan gaat dan is je vignet ook nog eens 2 jaar te gebruiken. Het nieuwe stukje snelweg geneve annecy is prima en los van een stukje met dorpjes gaat de rest van de route over relatief snelle N wegen naar Albertville. Een ander voordeel is de kwaliteit van de raststattes tov de vreetschuren langs de autoroute du soleil.

Nadeel: na lekker doorrijden moet je in Zwitserland echt goed opletten met je snelheid (100 en 120) boetes zijn niet mals.

Voor ons geen Frankrijk route meer.

• kootje

Een ander voordeel is de kwaliteit van de raststattes tov de vreetschuren langs de autoroute du soleil.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ook in Frankrijk zijn er prima wegrestaurants en in Duitsland kun je het ook erg slecht treffen.

Luxe restaurants zul je langs geen van de autobanen naar het zuiden treffen.

Op wat voor dagen rij jij Spam? En het is ook belangrijk in welke week je naar het zuiden rijdt.

Vrijdag op de Duiitse autobaan vind ik ook geen pretje met al dat vrachtverkeer.

Zowel in Frankrijk als in Duitsland mag het vrachtverkeer in de winter geen gebruik maken van de snelwegen richting wintersportgebieden.

• Haring Harrie

Vroeger reden wij altijd via Frankrijk i.v.m. drukte duitsland en Zwitserland

De laatste jaren gaan we met de bus en dat bevalt prima, hadden we veel eerder moeten doen. Geen gejaag en ontspannen aankomen op de bestemming. En 2 extra ski dagen wat natuurlijk suuuuuper is !!!! X(

Wat vinden jullie hiervan ???

• kootje

Helemaal geweldig. En een hele goeie keuze.>:D<

• SPAM

Heen vaak op donderdag of vrijdag en terug op zaterdag. Eigenlijk nooit een probleem met drukte gehad. We gaan dan wel 2e en 3e week van januari dat scheelt.

Ik vond van de frankrijk route de terugreis zo teleurstellend. Ben je in Maastricht en moet je nog naar Groningen sta je 's avonds altijd vast bij eindhoven of je tom tom snapt het niet meer. Altijd wat daar. Tis meerdere keren voorgekomen dat vanaf Maastricht ik nog 4 tot 5 uur onderweg was terwijl dat normaal in 3 uur en een kwartier kan.

Duitsland route is dan wel een lang stuk Duitsland maar eenmaal bij Nieuweschans de grens over en 30 minuten laten ben ik thuis(:P)

• Joep

Afgelopen jaar een paar keer in Zwitserland geweest. In zuid-Duitsland (A5 tussen Karlsruhe en Basel) wordt flink aan de weg gewerkt en dat levert eigenlijk altijd wel vertraging op. De grensovergang bij Basel is soms ook wel even wachten. In Zwitserland zelf is het ook niet echt vlot doorrijden (wederom veel werkzaamheden bij Bern en bij vakantiedrukte ook veel files). Is het druk en heb je last van de werkzaamheden dan zal de tijdswinst aanzienlijk minder zijn dan de routeplanner suggereert.

De A2 van Utrecht naar Maastricht is tot Maastricht nu toch wel behoorlijk goed te doen. Bij Eindhoven zijn alle werken klaar en kan je lekker doorknallen.

De route door de Ardennen vind ik met slecht weer geen feest, maar eenmaal in Frankrijk kan je toch wel heel relaxed rijden. Ik zou het verkiezen boven de trubbels in Duitsland en Zwitserland.

• minifan

Bedankt als voor de reacties en tips. Als ik het zo lees is de route door Frankrijk dus zo slecht nog niet. Rijdt inderdaad altijd prima door, vooral via Bourg en Bresse, maar ik was even benieuwd of het alternatief echt sneller zou zijn. Dan houden we het toch bij onze oude vertrouwde route denk ik.

Ik ben in ieder geval al lang blij dat we dit weekend nog niet gaan, met het risico op afgesloten wegen dit weekend in de alpen (die hoeveelheid sneeuw is natuurlijk helemaal niet erg ;-)