Oud en Nieuw in Frankrijk

• joostdej

De titel zegt het al: Hoe wordt Oud en Nieuw in Frankrijk gevierd? Wij gaan op 31 dec naar Villard-Reculas in het Alpe d'Huez-gebied.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ook ff praktisch, zijn de winkels open op de 31ste?

• x10

Hé Joost,

We hebben oud en nieuw gevierd in:

Tignes: geweldig feest vanaf voor 12en op het plein met een band.

Les Menuires (een keer of 8): Vroeger niet feest om 12 uur maar om 19.00 uur ivm met de kinderen.: fakkelafdaling, chocomelk, vin chaud, prachtig vuurwerk. Verder de kroegjes in voor het uitzitten. Tegenwoordig om 19.00 uur hetzelfde met aansluitend band en een een of andere show bv. vuurspuwers. Vorig jaar hoorden we om 12 uur weer vuurwerk dus is het 2 keer geweest en de band ging toen door tot in de vroege uurtjes.

Plagne 1800 oh ja in het jaar dat de euro kwam; Daar was niet super veel te beleven. Bleek dat er in Bellecote (ook vroeg op de avond) vuurwerk was.

Ik zou daarom wel aanraden te informeren wanneer er vuurwerk oid is. Het ozu jammer zijn dat je lekker zit te eten terwijl er dan iets georganiseerd wordt ipv 'snachts. Het zijn Fransen hihi.

Dit jaar zitten we in Les Coches, Ik ben benieuwd. Op de site staat ook wel info, wellicht bij jou ook.

Een gezond uiteinde zou'k zeggen.

groet,

x10

• Marion1

Hoe oud en nieuw zal zijn, weet ik niet, maar winkels in VR zul je er niet aantreffen, er is 1 winkel voor boodschap(jes), maar neem maar veel mee van huis, het is een ieniminie dorpje, wel sfeervol.

1e levensbehoefte is er, en een skishopje, een super lekkere hut vlak boven het dorp, aan de afdaling naar VR, geweldige salades, dus die raad ik je aan.

• JPS

Dit jaar zitten wij met oud&nieuw ook in Alpe d'Huez (Altiport). Al meermalen heb ik oud&nieuw in La France gevierd; verwacht geen Nederlands equivalent! Georganiseerd vuurwerk is inderdaad veelal vroeg in de avond, ergens tussen 19-21u. Fransozen steken bijna niks zelf af maar misschien heb je het ‘geluk’ dat de hollanders in je buurt wat hebben meegenomen.

Twee jaar geleden in St Sorlin d'Arves was het een gesapige boel. Paar jaar daarvoor in ValTho was wel vrij uitbundig met vele flessen champagne op straat. Doosje Champi kost bij de Hypermarche ook niet zoveel :)-D. Maar ook in VT was het om 1 uur weer helemaal stil op straat; er moet natuurlijk wel geskied worden op nieuwjaarsdag!

• kootje

Les Arcs Idem, vroeg in de avond vuurwerk en om 12 uur wat Nederlanders die vuurwerk afsteken. Gewone winkelopening in het dorp.

De Fransen brengen die avond met smakelijke genoegens door, bv. oesters.