Angst met skien

• Tom B

Goededag,

Heb het volgende probleem ik heb vorig jaar voor het eerst geskied maar nu ging het skien best goed. Alleen ik was super angstig(bang om te vallen) en door die angst ging ik heel beklemmend skien waardoor ik er verre van kon genieten. We willen dit jaar weer gaan met een hele groep en wil zelf ook graag mee maar kun je iets doen om over die angst heen te komen. Of weet iemand een manier om dit te onderdrukken zodat ik ook van het skien kan genieten en niet alleen van de apres ski.

Alvast bedankt

• Henk

Een lekkere blauwe afdaling kiezen waarvan jij het gevoel hebt dattie lekker gaat, of een oefen piste, neem zo een afdaling gewoon zo vaak als je zou willen zodat je op die afdaling het vertrouwen (terug) krijgt, het gevoel dat het op een gegeven moment gewoon erg lekker gaat en bouw het van daaruit rustig op. Laat je niet verleiden door anderen om mee te gaan naar moeilijkere afdalingen die je eigenlijk nog niet zou willen doen. Mijn vrouw vind skiën leuk maar is ook angstig op de wat moeilijkere afdalingen, vooral afdalingen die ze niet kent. Ze kan genieten van heerlijke blauwe afdalingen en wanneer de sneeuwcondities goed zijn gaat ze soms, naarmate de week vordert en het ski gebied/afdalingen wat bekender word ook de moeilijker afdalingen nemen. Niet onbelangrijk, neem nog wat lessen, dit kan zeker helpen je angst te overwinnen.

• Richard I

Ik zou me eerst afvragen waarom je eigenlijk gaat skiën. Vind je het leuk om te doen, of voel je je vanwege de groepsdruk verplicht om op die latten te gaan staan?

Als dat laatste het geval is: ga dan gewoon niet skiën, maar ga wandelen of iets anders doen. In mijn wintersportgroepje zit iemand die te bang is om überhaput aan skiën te beginnen. Wij vinden dat jammer voor hem, maar hij vermaakt zich overdag prima. We zoeken een paar hutten uit die te voet zijn te bereiken zodat we daar af en toe samen kunnen afspreken. Verder geniet hij van onze verhalen, foto's, de sfeer en de omgeving. Hij staat ieder jaar als eerste te popelen om mee te gaan.

Als je toch wilt skiën: neem dan (veel) les. Begin daar al ruim vantevoren mee in Nederland. Niet een of twee lesjes, maar een hele cursus. Vertel de skileraar dat je angst hebt, je bent bepaald niet de enige. Laat je tijdens de wintersport niet opjutten door je reisgenoten, die ongetwijfeld veel beter kunnen skiën en veel meer durven dan jij. Ga bijvoorbeeld iedere ochtend op les, zodat je 's middags nog wat samen kunt skiën.

Skiën is een technische sport. Alleen echte natuurtalenten leren het vanzelf. Door goede les te krijgen verbetert je techniek en daardoor je zelfvertrouwen. Daardoor neemt hopelijk de angst af.

Verder: een dag niet gevallen is een dag niet geskied. Vaak is vallen (textielrem) beter dan krampachtig proberen niet te vallen.

• skiester

paar dingen:

- zoek skigebied met brede blauwe afdalingen

- neem liever 2 uur prive les per dag dan hele dagen les - niemand hoeft dan op jou te wachten hetgeen ervoor zorgt dat je niet hoeft op te schieten, alles gaat op jouw tempo.

- neem iid vooraf les in NL op de rollerbaan.

- zoek in ski gebied 1 afdaling die je lekker vind en ga daar 's middags op pielen. wees niet bang om te vallen.

- ski liever alleen dan met mensen die te snel gaan.

- als het heel ijzig is (slechte sneeuw), of geen zicht: ga dan niet skien

- neem rustig een jagertee of iets dergelijks of een wijntje tijdens de lunch, dat kalmeert. Maar zeker niet meer want als je draaierig wordt heb je minder controle - en op hoogte gaat het harder!

- huur goede skies (geen oude beginners shit) en neem ze 10cm korter dan normaal. Dat draait makkelijk. Pas als je snelheid omhoog gaat ga je langer skien.

- neem veel pauzes (zorg dat jouw favo afdaling dichtbij een lekker terras ligt!

En ENJOY!

• kootje

Ben het geheel met Richard en Henk eens. Maar bedenk ook dat vorig jaar pas de eerste keer was. De een leert nl sneller dan de ander, en is eerder over z'n angst heen. Je zult ervaren, dat aan het eind van een vakantie, zeker in het begin, je je veel vrijer voelt op de ski's dan aan het begin van de vakantie. Neem les en vermaak je op eenvoudige pistes. Wintersport is vermaken in de sneeuw, of dat nu op ski's, snowboard of schoenen is. Wij hebben ook gasten (m/v) die liever wandelen dan skiën, maar ook fanaten, die het liefst de hele dag op de pistes te vinden zijn.

Anekdote:Tijdens mijn eerste skivakantie noemde ik een stuk piste steil, waarop de skileraar zei dat hij erg vlak was.

Toen heb ik tegen hem gezegd, dat hij maar eens in Nederland moest komen kijken wat vlak was.

Ik bedoel maar, wij zijn die hellingen niet gewend.

Succes in ieder geval en probeer van de sneeuw en de uitzichten te genieten.

• RoxaneB

Hoi Tom,

Hierboven zijn al meerdere goede tips gegeven. Misschien als je bang bent om jezelf ook te bezeren bij een eventuele val, zou je ook nog aan protectie kunnen denken. Na een aantal jaren te hebben geskied ben ik een paar jaar terug overgestapt op snowboarden. Daarbij was ik ook bang om te vallen, dus toen heb ik verschillende protectie aangeschaft. En dat heeft mij zeker geholpen.

Succes ermee!

• Snowy

Wat ook een oplossing kan zijn: er zijn skibanen in Nederland waar speciale lessen worden gegeven voor mensen met angst.

Kijk eens hier of hier om maar een paar voorbeelden te noemen.

In het meest recente nummer van het Skimagazine stond overigens een artikel over deze cursussen.

• Richard I

kootje Schreef:

——————————————————-

> Anekdote:Tijdens mijn eerste skivakantie noemde ik

> een stuk piste steil, waarop de skileraar zei dat

> hij erg vlak was.

> Toen heb ik tegen hem gezegd, dat hij maar eens in

> Nederland moest komen kijken wat vlak was.

> Ik bedoel maar, wij zijn die hellingen niet

> gewend.

Toen ik, een jaar of tien geleden, met vrienden voor het eerst ging skiën, namen ze me mee over een stukje rode piste om een bepaalde hut te bereiken. Ik vroeg of ze me dood wilden hebben en heb deels schuifelend op mijn achterste de bodem gehaald. Als ik die piste nu zie begrijp ik niet waar ik me toen druk over maakte :D

• ziller-jo

neem een paar dagen of alleen de ochtend een skileraar die goed met angstpatiente o kan gaan.

Weet niet waar je precies heen gaat maar ken hier in Zell een aantal leraren die dat kunnen

• mi

Er zijn al hele goede en zinnige tips gegeven!

Eigen voorbeeld met snowboarden: les en protectie (helmpje!) helpt je echt om je veiliger te voelen!

Verder kun je je afvragen waar je angst vandaan komt? Ben je een keer hard gevallen? Angst is natuurlijk vaak (deels) niet rationeel, maar als je snapt waardoor het is uitgelokt kun je dat misschien ook meer in perspectief zien?

Bijv. ik viel met mijn snowboard nogal hard met mijn knieen op het ijs. Daarom snowboard ik nu met kniebeschermers en gedraag ik me op ijs anders (voorzichtiger). Maar ik weet dus ook dat ik in de losse sneeuw niet perse angstig hoef te zijn…