Les Menuires

• RoxaneB

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het prikbord en heb een vraag. Ik ga nu zo'n 10 jaar op wintersport. Eerst heb ik geskied maar nu snowboard ik zo'n 3 jaar.

Afgelopen 2 jaar ben ik niet op wintersport geweest omdat ik in oktober 2009 een knieblessure heb opgelopen. Ik heb namelijk een barstje in mijn kraakbeen van mijn knie zitten. Over het algemeen heb ik geen last van mijn knie, alleen soms met autorijden kan ik er last van krijgen.

Nu wil ik heel graag dit jaar weer op wintersport. Aangezien ik niet weet hoe mijn knie het zal houden, ben ik op zoek naar een gebied waar ze goede blauwe pistes hebben. Het liefst ook wat breder, zodat ik weer rustig kan beginnen. Ik ben verder geen freestyle snowboarder, ik hou gewoon van lekker (rustig) de piste af te snowboarden. Nu zie ik dat Les Menuires aardig wat blauwe pistes kent en (gelukkig) geen sleepliften.

Denken jullie dat dit een goed gebied is wat betreft mijn wensen? Voor de rest heb ik geen eisen. Het belangrijkste voor mij zijn dus de pistes, dat ze niet te stijl zijn.

Of hebben jullie misschien nog andere suggesties / tips voor mij?

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

• sylv

ik heb leren snowboarden in Les menuires. ik persoonlijk vond het een goed ski gebied voor beginners. dus als je rustig aan en niet al te moeilijke piste wil nemen is les menuires daar oke voor. Vooral weinig sleepliften is erg fijn met een snowboarden en er zijn veel brede pistes. En je hebt weinig loop pistes… ( van stomme vlakke paden). Ik heb zelf een hekel aan om rechtdoor te gaan met mijn snowboad, draai liever bochten.

Ik zou zeker voor Les menuires gaan!

groet en succes

Sylvia

• x10

Hoi Roxane,

Als je brede blauwe pistes zoekt, zou ik zelf eerder naar Paradiski of Val Thorens gaan.

Ik vind voor ‘beginners’ de blauwe pistes rondom Les Menuires tegen ‘rood’ aan. Ik weet eigenlijk niet hoe ik het uit moet leggen.

We hebben zelf 14 skiweken ervaring in LM (hele 3V) en 5 skiweken in het La Plagne gebied en 1 week in Paradiski.

Ik denk dan dat Les Arcs en Champagny en Vanoise rustigere, bredere en egalere blauwe pistes heeft.

Voorbeeld: Kom je van de top van Bruyere en je pakt Mont de la Chambre naar beneden, heb je eerst vlak, dan 50 meter steil (vaak met bulten, veel mensen klooien daar aan) dan een stuk mooi qua percentage helling, dan een overgang scheef en smallen en laten gaan, dan weer steil maar je moet je laten gaan want dan gaat het omhoog, dan vlak, dan weer iets steiler, (bocht naar links, rechts in de hoek is restaurant L'Alpage (onze favoriet met Nathalie (eigenaresse) en haar heerlijke vin chaud), bocht naar rechts Dit stuk is goed te doen met snowboard en dan weer een heel stuk steil, waar vroeger mensen weer veel op hun gat gingen, veel ongelukken gebeurde. Tegenwoordig kun je een ander pad nemen, maar volgens mij is dat weer voor een snowboarder gang houden. Dan zijn we bij Quatre Vent en wordt het of rood of via een gangpad waar het vaak druk is en je je moet laten gaan. En dan kom je in de drukte uit, tenminste 's middags als iedereen naar huis gaat, met af en toe nog steile stukken.

Ik heb het idee dat die wisselingen in steilte van helling minder is in Paradiski en ook minder in Espace Killy.

Nou je goed , een heel verhaal in ieder geval. Ik ben wel benieuwd wat andere mensen je adviseren.

Overigens. L3V is wel ons topgebied hoor!!! Het spijt ons ook erg dat we er dit jaar niet naar toe gaan. We vinden het ook wel weer eens leuk om met vrienden te gaan en we kwamen samen op Les Coches uit.

Succes met je keuze.

Groetjes,

x10

• Mirte

Bij brede blauwe pistes die ook echt blauw zijn denk ik idd ook eerder aan La Plagne dan aan Les Menuires.

Gaan zelf elk jaar 2 weken naar Les Menuires en vind het vergeleken met andere gebieden over het algemeen blauw waar meestal wel een randje rood omzit.

Zo is bijv. de Blvd Cumin sinds 2 jaar een blauw pad geworden. Dat is voor het grootste deel van het pad zeer terecht, maar de instap vanaf Val Thorens is bijna altijd ijzig tot zeer ijzig en beslist niet breed, met ook nog eens een paar haakse bochten die je moet nemen.

Op zich niet lastig als je weet dat het zo is, maar als beginner met een pistekaartje die een fijn makkelijk blauw pad denkt te gaan doen, valt het goed tegen.

• kootje

Ik ben het wel met X10 eens.

Om globaal te laten zien wat in bv. Les Arcs de mogelijkeden zijn voor boarders zal ik 2 plaatjes voor je plaatsen.

Het is een oud pistekaartje maar de pistes zijn niet veranderd. Dit soort kaartjes werden de laatste jaren niet meer uitgegeven, maar voor boarders echt handig.

Zwart heeft hier niet altijd met steil te maken, maar ook voor erg vlak (prikken) en smal (pad)

Klik op de foto voor een duidelijker beeld.

en

PS. Heel veel paars is voor een iets gevorderde boarder ook prima te doen.

• Menno

Alpe d'Huez is ideaal voor jou.

Ik ben overigens in beide gebieden, meerdere keren geweest.

Het mooie daar is:

- je hebt direct boven het dorp een enorme brede helling met allemaal brede blauwe en groene pistes, tussen 1850 en 2100.

- daarboven heb je een iets steiler stuk, met rood en blauw. tussen 2100 en 2700. nog steeds er breed trouwens.

- allemaal moderne liften, je hoeft nooit een sleeplift te pakken

• x10

Mirte,

Helemaal mee eens!!

• Sylv

zoals ik al schreef heb boarden daar geleerd en binnen week kon ik van val thorens terug naar les menuires boarden. De piste zijn breed en niet altijd moeilijk. soms een heel klein stukje maar daarna gaat het weer prima.

Paradiski vind ik zelf niet prettig boarden heel vlakke piste en nog nooit zoveel gelopen tijdens een wintersport vakantie.

• sylv

Paradiski en dan bedoel ik vooral la Plagne..

Of je moet het leuk vind om met je board vaak recht uit te willen gaan.

Les Arcs heb ik nooit geboard, dus heb ik geen ervaring mee.

• RoxaneB

Wow, wat een reacties al. Bedankt hiervoor!

Ik heb al een klein beetje zitten kijken naar de gebieden die jullie aangeven. Daar heb ik nog een paar vraagjes over,

X10, wat je beschrijft, is dat van LM vanuit een skiërs oogpunt of niet? En ben je al eerder in les Coches geweest of niet? Want ken jij de afdaling naar les Coches / Montchavin hoe die is als je van de La (Belle) Plagne kant vandaan komt?

En X10 en Sylvia over welk deel van Paradiski hebben jullie het? In zijn geheel of bv alleen La Plagne of Les Arcs? Ik ben 3 jaar geleden met Pasen een paar dagen in Belle Plagne geweest en ik vond dat gedeelte wel een aardig gebied. De Bellecote helemaal bovenaan vond ik overigens echt een verschikking met mijn snowboard!

Meer ervaringen en tips zijn natuurlijk nog steeds welkom.

Groetjes Roxane