Dolomieten voor snowboarders (sella ronda, etc)

• Afoort

Hoi allemaal,

Na 3 jaar in Montafon te zijn geweest zijn we nu aan het kijken naar een verblijf in Ortisei. Mijn partner is een gevorderde snowboarder en daar zijn verschillende verhalen te vinden op internet. Bijvoorbeeld veel prikstukken (niet leuk voor een snowboarder ;) ) Ik weet dat op deze site nogal wat Italie gangers zitten, hebben jullie enig idee of dit gebied ook goed te doen is voor boarders?

Groetjes,

Afoort.

• Luthieneke

Mijn vriend vond het geen aanrader, inderdaad veel wat vlakkere stukken waar je als skiër nog wel wegkomt met een beetje prikken maar waar boarders toch echt moeten lopen. Ook vonden wij het erg veel liftenwerk, weinig lange stukken skiën/boarden. Ik weet niet meer in welke richting wij hem toen gedaan hebben maar dat schijnt ook nog wel verschil te maken.

• Richard I

Je komt boarders genoeg tegen in de Dolomieten. En ik zie ze meestal niet chagerijnig kijken. Maar ik weet als skiër niet precies waar je nu op moet letten om te bepalen of een gebied aantrekkelijk is voor boarders.

Als prikstukken een bezwaar zijn zou ik de Sellaronda in ieder geval niet tegen de klok in doen. Maar ook met de klok mee zijn er vlakkere stukken in de route.

Veel liften geldt voor skiërs en boarders in gelijke mate. Denk in het hoogseizoen aan de soms lange wachtrijen. Buiten het hoogseizoen en buiten de sella ronda zijn die wachtrijen juist weer nagenoeg afwezig.

Voor de Dolomieten kies je op grond van de volgende criteria:

- Op de piste, (bijna) niet off-piste.

- Wel steile pistes, maar altijd goed geprepareerd.

- Lange tochten maken waarbij je ook nog wat meer ziet van de omgeving dan alleen skipistes en liften.

- Zowel prikstukken als (voor beginners) moeilijke stukken zijn vaak niet te vermijden door het ontbreken van alternatieve routes. Dat is een gegeven, gezien de aard van het terrein.

- Lekker eten in de talloze hutjes voor zeer betaalbare prijzen.

- Heel ander landschap dan de Alpen. Adembenemend mooi!

- Apres ski is gemoedelijk en ingetogen.

- Zeer sneeuwzeker door de vele sneeuwkanonnen.

• Afoort

Bedankt voor jullie antwoorden. Maar we zijn er uit. Ik heb gisteravond een acco geboekt in Ortisei. De eerste week januari gaan we naar Italie.

Alle voordelen die je opnoemt Richard zijn voor ons een reden om Italie te gaan verkennen. En natuurlijk het heerlijke eten als ik alle verslagen moet geloven (tu)

Mijn partner is een gevorderde boarder. Als hij weet waar hij vaart moet maken dan komt hij er wel. Jammer genoeg weet je dat nog niet bij de eerste keer. Onze zoon van 8 gaat dit jaar voor het eerst maar 2 dagen op les en gaat mee tochten maken. Enorm veel zin in.

• Richard I

Veel plezier!

Ortisei is een leuk dorp. De afdaling van de Seceda naar Ortisei is een van de mooiste en langste van het gebied. Onderaan, bij Val d'Anna vind je een van mijn favoriete hutjes. Mooi terras, in de zon, uit de wind.

Voor de Sella Ronda en de aansluiting met de omringende gebieden kun je het beste eerst met de bus naar Selva. Skiënd kan ook, maar dan ben je al gauw een uur of langer onderweg. Met de bus hooguit een kwartiertje. Je moet overigens officieel wel een aparte buskaart kopen. Een weekabonnement kost dacht ik iets van zes euro.

• nancy

Richard is Selva het meest geschikt om daar een onderkomen te vinden als je de sella ronda wilt skien??

Wij willen graag volgend seizoen met de kinderen, die hebben dan 4 jaar les achter de rug, we hopen dan tochten met ze te maken.

Mijn man en oudste 2 kinderen skien goed, maar de jongste en ik zijn beter af op het wat makkelijker vlak.

• Richard I

Selva heeft als voordeel dat het het hoogste ligt van de drie dorpen. De Sella Ronda gaat letterlijk door het dorp heen.

Daardoor bereik je vanuit Selva ook het makkelijkste de verderaf liggende skigebieden. Daarvoor moet je bijna altijd een stukje van de Sella Ronda doen.

Zorg dan wel voor een acco in de kern van het dorp. Dan loop je naar de liften. Er zijn ook wijken die verderaf liggen en waarvoor je een skibus nodig hebt. Dan is het voordeel ten opzichte van de andere dorpen aanzienlijk kleiner.

Santa Cristina (het middelste dorp) heeft als mogelijk nadeel dat je bijna elke dag als laatste de Sasslong wereldbeker piste af moet. Deze is zwart, zeker de moeite waard, maar aan het einde van de dag ook druk en verspoord. Dus lastig, zeker met kids en als je nog niet zo zeker skiet.

Over het algemeen zijn de pistes in de Dolomieten niet zo heel moeilijk. In de Sella Ronda zitten wel een paar pittig rode stukken, waar geen alternatief voor is. Maar als je er rustig de tijd voor neemt kom je daar wel vanaf. Vertrek daarom zo vroeg mogelijk als je de Sella Ronda wilt doen en je nog niet zo zeker bent. Een ervaren skiër kan dan al rond de middag terug zijn, maar daar gaat het niet om. Geniet van de omgeving, doe eens een extra afdaling buiten de route en vergeet niet onderweg in een hutje lekker te eten.

• nancy

oke bedankt Richard…

Dit jaar nog ons bekende skigebied in Oosterijk ( skiwelt) we zijn dan nog een jaar verder, hopelijk is het dan te doen.

Ik wil ook graag naar Italie, omdat ik glutenvrij moet eten, dat kan in Italie geweldig!

Met deze info kan ik wat gerichter boeken.

• Hessel

Wat Richard al zegt, sella ronda met de klok mee, dus eerst richting alta badia.

Tegen klok in heb je tussen selva en val di fassa behoorlijk lange stukken vlak, skiend gaat dat nog wel net aan (klein beetje prikken/schaatsen), maar boardend is het lastig/ondoenlijk, geldt met name voor het stuk door de “stenen stad” en het laatste deel van de afdaling van col rodella (als je als skier zorgt dat je aan de hoge kant blijft, dan ski je het stuk helemaal uit. Zit je te vroeg aan de lage kant, dan mag je de laatste 200 meter prikken).

Veel plezier.

Hessel