Advies gevraagd: nieuw skipak

• Joep

And now for something completely different.

Na 10 jaar ben ik toch echt wel toe aan een nieuw ski-outfit. Alleen ben ik een complete noob als het gaat om merken, materialen etc.

Het moet iets zijn voor alle weersomstandigheden, want ik heb geen zin in talloze outfits.

Voor echt mild weer heb ik op zich wel een goede windstopper, maar verder moet het dus een beetje allround spul zijn. Liever niet een heel dikke jas waar ik bij temperaturen boven -10 al uitzweet, maar eerder iets waar ik als het echt koud wordt nog een extra trui/fleece onder kan doen ofzo. Maar geen fladderjas: moet nauw aansluiten.

Wat ik me nu zo'n beetje voorstel is een jas van soft-shell of goretex met een niet te dikke voering. En dan een bijpassende broek natuurlijk.

In een kleur die niet volgend jaar alweer helemaal uit is.

Ik heb een helm dus capuchon is niet nodig. Verwijderbaar is wel handig, want de jas zal ik ook buiten de wintersport nog wel eens dragen.

Een cool merk vind ik niet erg belangrijk, maar voordat ik iets bij de ANWB-webwinkel bestel moet ik er wel van overtuigd worden dat dat toch echt de beste keuze is :D.

Budget: max 400 euro voor jas en broek, maar dan zit ik toch al behoorlijk aan mijn pijngrens.

Dank voor het advies….

• sylv

Ik zou zeggen ga een dagje winter/buitensportzaken af struinen… en probeer vanalles!

nu heb je bij lidle actie skikleding en die zijn op ook prima! mijn man heeft al een paar jaar en nooit doorweekt geweest of koud gehad!

groet

sylvia

• Miski

Peak Performance bataviastad, heeft vaak ook mooie prijzen voor technisch goede kleding

• Eva

Tja Joep, volgens mij moet je met jouw budget makkelijk wat kunnen vinden en ook wel voor minder. Ik gebruik mijn jas en broek alleen voor 1 week skiën per jaar en doe er inmiddels alweer een jaar of 5 mee. Hij is van O'Neill en niet te warm en niet te koud en goed waterdicht en ademend voor zover dat mogelijk is. Maar smaak is natuurlijk heel persoonlijk. Ik zou gewoon een paar winkels afgaan en even passen.

Wat ik verder belangrijk vind, is dat de jas een sneeuwvanger bij de middel heeft en voldoende zakken voor skipas, portemonee, zonnebrandmiddel etc. En dat de broek makkelijk over je skischoenen te krijgen is, plus ook daar weer een paar zakken.

Succes ermee!

• Freetje

wat ik ook prettig vind zijn die dingen(hoe heet dat) waar je duim in kan. blijft je mouw lekker zitten.

En zwart is mijn kleur. gaat lekker lang mee. is altijd goed

• Piet

Zwart lijkt me juist niet zo lang goed van kleur te blijven. Herhaaldelijk wassen en/of sterk zonlicht zal een zwartgekleurde stof gauw doen vergrauwen

• Ruha

Outlet Roermond!

Als zwart vaal wordt dan heb jij een slechte kwaliteit.

Broek en jas kun jij ook los kopen, dus niet als pak, kan ook schelen. Op een zwarte broek matcht alles!

• Freetje

Hier nooit grauw, Bovendien was ik mijn zwarte jas niet elke week:D

• Joep

Dank voor de reacties allemaal! Ik zal het wel laten weten wat het geworden is en als iemand nog iets toe te voegen heeft aan de tips hoor ik het wel.

• Janneke

Ha Joep, door drukte hier een poosje niet op het skiprikforum geweest, maar met de wintersportvakantie in zicht, ben ik weer even gaan lezen.

Ik zou zeggen: koop niet te dikke kleding, maar varieer idd vooral met laagjes.

Let evt. ook op de waterdichtheid, staat meestal wel ergens op het label vermeld: 5000 mm is okay, maar niet superduper. 8000 mm of 10.000 mm is top.

Als je geen complete set bij elkaar koopt maar los, denk dan evt. aan bijv. een effen broek in combinatie met jas met print, of net andersom. Bijv. zwarte broek, en jas met vrolijke print. Als je een van de twee zat bent of niet goed meer is, kun je makkelijk een vervanger zoeken. Of beiden effen, in twee contrasterende kleuren, bijv. gele broek, blauw jack (ik noem zomaar wat hoor).

Echt hele slechte skikleding bestaat volgens mij niet. Maar meestal geldt toch hoe duurder, hoe beter qua kwaliteit. Ja, deels betaal je soms voor de merknaam, maar die merken hebben nu eenmaal vaak betere kleding. Ik heb al jaren skikleding van V&D, nooit koud gehad, nooit problemen gehad met waterdichtheid. Heb vorig jaar een Protest broek gekocht, en daar ben ik niet zo tevreden over, laat te snel water door. Soms moet je het gewoon een beetje treffen. Maar voor 400 euro kun je wel bijna 2 setjes kopen hoor.

Succes!

Janneke