nieuwe gondel Kaprun

  • rene

    De Bergbanen van Kaprun willen meer dan 30miljoen euro gaan investeren in nieuwe kabelbanen.

    De nieuwe banen zullen direct vanuit het vakantieoord Kaprun naar de Gletsjer van de Kitzsteinhorn gaan leiden.

    Een overbrugging van zo’n 4 kilometer. De Kitzsteinhorn beschikt over zo’n 20 liften en gondels, De maiskogel (in het dorp Kaprun) over 7.

    De reden van de mega investering is natuurlijk de sneeuwzekerheid op de Gletsjer.

    Wel staat op de voorgrond dat het alleen een verbinding wordt van Kaprun naar de Gletsjer welke uit twee secties zal gaan bestaan. Nieuwe skipisten zullen hierbij niet ontstaan.

    Het plan is om deze nieuwe verbindingen binnen 5 jaar gerealiseerd te hebben.

    bron: onlinewintersport.nl

  • jacob

    Het onderstaande oostenrijkse artikel is veel duidelijker. Het betreft feitelijk een verbinding tussen Maiskogel en Kitzsteinhorn, maar zonder pistes.

    Grote winst is niet (zoals het matige nederlandse stuk beschrijft) de sneeuwzekerheid van de gletscher, want die sneeuwzekerheid is er al jaren natuurlijk. Het gaat erom om een directe verbinding vanuit het dorp naar de gletscher te maken. Nu moet iedereen een paar kilometer dieper het dal in met auto of bus.

    http://sbgv1.orf.at/stories/538438

  • rene

    idd jacob ik had het stuk overgenomen van de duitse site en had het even snel vertaald, wat beter gekund had.

    Maar in feite zeggen we beiden hetzelfde.

    De maiskogel is afhankelijk van meer sneeuwzekerheid en deze krijgen ze door een directe verbinding te hebben met de gletsjer.

    En idd. De mensen hoeven niet meer naar boven te rijden. Minder bussen, minder auto's.

    Ben alleen wel benieuwd of er dan in het dalstation een grote parkeerplaats komt voor de mensen die daar op willen stappen.

    gr. rene