Hoi prikkers,
naar aanleiding van deze prik maar eens een nieuwe thread gestart.
“Janneke” schreef hier:
> Bij elk pension of hotel dat ik op internet vind, kijk ik op Google Maps om de precieze ligging te bekijken ten opzichte van het dorp.
> Als ik het dorp al ken, easy. Als ik het nog niet ken, dan pak ik ook de pistekaart erbij, en die vergelijk ik met Google Maps,
> zodat ik kan zien hoe het ligt ten opzichte van de lift. Een hele zoektocht (waar ik met plezier in duik) om uiteindelijk de beste plek te vinden.
Het moge duidelijk zijn dat “Janneke” en ik hier tegenpolen zijn.
De ligging van de acco is voor mij minder belangrijk; afgelopen winter zat ik een week in een acco in Wengen die 10-15 minuten lopen van de Männlichen-gondel en het treinstation af lag.
Dat is een mooie warming-up.
Ik had natuurlijk ook een acco kunnen kiezen waar ik bij wijze van spreken de smeerolie van de gondel had kunnen ruiken, maar dan had ik ook wat meer geld moeten uitgeven.
Ik heb me wel eens afgevraagd waarom mensen zo nodig een onderdak naast het kantoor van de liftbediende willen hebben.
Waarom niet bijvoorbeeld naast de boulangerie? Van die lift moet je maar afwachten of-t-ie draait, maar vers brood is een dagelijks genot.
Kijk, ik ben natuurlijk iemand die vroeg op kan staan. Ik zit om half acht al aan mijn ontbijt (in Zermatt zelfs om zeven uur) zodat ik met gemak de eerste lift van de dag kan halen.
Het enige verschil tussen een piste-acco en een dorp-acco is (zo ervaar ik het in ieder geval) dat ik bij een piste-acco 10-15 minuten meer tijd heb om een krant te lezen.
Als gevolg van mijn keuze van de acco zal de eerste lift niet eerder gaan draaien…
Aan het einde van de dag een soortgelijk verhaal. Ik zit dan soms in het verst verwijderde plekje van het skigebied, neem daar de laatste lift naar het hoogste punt aldaar en maak in alle rust die laatste superlange afdaling.
Dat ik, zoals in 2010 het geval was, van Reusch naar Saanen nog drie kwartier in een bus moet zitten, geen probleem; Glühwein van 17:30 is net zo warm als die van 16:30, en avondeten om 19:00 net zo lekker als hetzelfde gerecht om 18:00…
In Grindelwald heb ik het zelfs gepresteerd om om 18:30 terug te komen uit het skigebied, nadat ik die skidag om 6:30 was begonnen…
Natuurlijk, ik heb vroeger ook in die Franse oversizede bezemkasten gezeten waar je vanaf het balkon de sneeuw kunt kussen.
En dan is het handig dat je 's middags even je appie inkunt voor de middagse maaltijdsoep die je skiles-nemende huisgenoten hebben gemaakt, zonder eerst een half uur in een of andere afgeragde bus te zitten die iedere keer net weg blijkt te zijn op het moment dat jij de halte bereikt (en die mobiele telefoon waarmee je je maten in kan seinen, moest in die tijd nog worden uitgevonden).
Totdat je in een gebied als 3V komt en vervolgens blijkt dat het vanaf de meest onherbergzame uithoeken van Courchevel toch wel een heel eind terugskiën is naar je asgrauwe wolkenkrabber in Les Menuires, dus spendeer je je lunch op de piste (maar niet voordat je in de plaatselijke Sherpa een Evianfles hebt gescoord en op deze manier de glazen water van 5 euro per stuk kunt uitsparen).
Natuurlijk, we hebben die typisch Franse Piet en Vakantie gemeubileerde legbatterijen uiteindelijk ingeruild voor bv. Village Montana in Tignes waar je 10-12 vierkante meter per persoon hebt in plaats van de gebruikelijk 4-5 vierkante meter per persoon.
En ja, de acco lag aan de piste, maar nee, niet aan de piste waar de meesten van ons les hadden en nee, niet aan de piste die naar de après-ski leidde.
Dus zaten we alsnog in de bus en moesten we vanaf Le Lac een eind omhoog lopen…
Enfin, door de jaren heen zijn de eisen wat betreft acco's veranderd en vandaag de dag is “niet betalen voor luxe die ik toch niet gebruik” een sterker criterium geworden dan de ligging t.o.v. de lift.
Hoe zit dat bij jullie? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
groeten,
Oscar.