Wat bepaalt de keuze van je acco?

• Oscar

Hoi prikkers,

naar aanleiding van deze prik maar eens een nieuwe thread gestart.

“Janneke” schreef hier:

> Bij elk pension of hotel dat ik op internet vind, kijk ik op Google Maps om de precieze ligging te bekijken ten opzichte van het dorp.

> Als ik het dorp al ken, easy. Als ik het nog niet ken, dan pak ik ook de pistekaart erbij, en die vergelijk ik met Google Maps,

> zodat ik kan zien hoe het ligt ten opzichte van de lift. Een hele zoektocht (waar ik met plezier in duik) om uiteindelijk de beste plek te vinden.

Het moge duidelijk zijn dat “Janneke” en ik hier tegenpolen zijn.

De ligging van de acco is voor mij minder belangrijk; afgelopen winter zat ik een week in een acco in Wengen die 10-15 minuten lopen van de Männlichen-gondel en het treinstation af lag.

Dat is een mooie warming-up.

Ik had natuurlijk ook een acco kunnen kiezen waar ik bij wijze van spreken de smeerolie van de gondel had kunnen ruiken, maar dan had ik ook wat meer geld moeten uitgeven.

Ik heb me wel eens afgevraagd waarom mensen zo nodig een onderdak naast het kantoor van de liftbediende willen hebben.

Waarom niet bijvoorbeeld naast de boulangerie? Van die lift moet je maar afwachten of-t-ie draait, maar vers brood is een dagelijks genot.

Kijk, ik ben natuurlijk iemand die vroeg op kan staan. Ik zit om half acht al aan mijn ontbijt (in Zermatt zelfs om zeven uur) zodat ik met gemak de eerste lift van de dag kan halen.

Het enige verschil tussen een piste-acco en een dorp-acco is (zo ervaar ik het in ieder geval) dat ik bij een piste-acco 10-15 minuten meer tijd heb om een krant te lezen.

Als gevolg van mijn keuze van de acco zal de eerste lift niet eerder gaan draaien…:)

Aan het einde van de dag een soortgelijk verhaal. Ik zit dan soms in het verst verwijderde plekje van het skigebied, neem daar de laatste lift naar het hoogste punt aldaar en maak in alle rust die laatste superlange afdaling.

Dat ik, zoals in 2010 het geval was, van Reusch naar Saanen nog drie kwartier in een bus moet zitten, geen probleem; Glühwein van 17:30 is net zo warm als die van 16:30, en avondeten om 19:00 net zo lekker als hetzelfde gerecht om 18:00…:)

In Grindelwald heb ik het zelfs gepresteerd om om 18:30 terug te komen uit het skigebied, nadat ik die skidag om 6:30 was begonnen…

Natuurlijk, ik heb vroeger ook in die Franse oversizede bezemkasten gezeten waar je vanaf het balkon de sneeuw kunt kussen.

En dan is het handig dat je 's middags even je appie inkunt voor de middagse maaltijdsoep die je skiles-nemende huisgenoten hebben gemaakt, zonder eerst een half uur in een of andere afgeragde bus te zitten die iedere keer net weg blijkt te zijn op het moment dat jij de halte bereikt (en die mobiele telefoon waarmee je je maten in kan seinen, moest in die tijd nog worden uitgevonden).

Totdat je in een gebied als 3V komt en vervolgens blijkt dat het vanaf de meest onherbergzame uithoeken van Courchevel toch wel een heel eind terugskiën is naar je asgrauwe wolkenkrabber in Les Menuires, dus spendeer je je lunch op de piste (maar niet voordat je in de plaatselijke Sherpa een Evianfles hebt gescoord en op deze manier de glazen water van 5 euro per stuk kunt uitsparen).

Natuurlijk, we hebben die typisch Franse Piet en Vakantie gemeubileerde legbatterijen uiteindelijk ingeruild voor bv. Village Montana in Tignes waar je 10-12 vierkante meter per persoon hebt in plaats van de gebruikelijk 4-5 vierkante meter per persoon.

En ja, de acco lag aan de piste, maar nee, niet aan de piste waar de meesten van ons les hadden en nee, niet aan de piste die naar de après-ski leidde.

Dus zaten we alsnog in de bus en moesten we vanaf Le Lac een eind omhoog lopen…:D

Enfin, door de jaren heen zijn de eisen wat betreft acco's veranderd en vandaag de dag is “niet betalen voor luxe die ik toch niet gebruik” een sterker criterium geworden dan de ligging t.o.v. de lift.

Hoe zit dat bij jullie? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

groeten,

Oscar.

• atomic

De belangrijkste factor voor het bepalen van een accommodatie is voor ons de prijs.

We vinden het heel prettig om zo dicht mogelijk bij de piste te zitten. Ik haat het om honderden meters met ski-schoenen te moeten lopen, om nog maar te zwijgen over de ski-bus. Eerst 15 minuten wachten tot de bus er is om vervolgens in 10 a 20 minuten in een volgepropte bus naar het dalstation gebracht te worden.

Daarnaast vinden we het ook wel prettig als we ’s avonds na het eten nog een stukje langs wat winkeltjes kunnen wandelen.

We gaan al jaren naar Val Thorens waar we, wat ligging betreft, de ideale appartementen hebben gevonden. ‘Onze’ appartementen liggen zo dicht bij de pistes dat je vanuit je kamer naar de ski-kelder verder moet lopen, dan vanuit de ski-kelder naar de piste. Afhankelijk prijs kiezen we welk appartement we boeken. De prijzen kunnen per periode onderling nog wel een verschillen.

Omdat we al zo vaak in Val Thorens zijn geweest hebben we de laatste jaren ook voor wat andere bestemmingen gekozen. Als het om het kiezen van een accommodatie gaat ben ik een echte planner. We bepalen eerst de bestemming en ons budget. Dan maken we een lijstje van accommodaties welke binnen ons budget passen. Wat luxe betreft zijn we niet kieskeurig. Als het sanitair en de bedden er maar goed uitzien. Dit proberen we via foto’s en beoordelings sites (zoover / tripadvisor) op internet te achterhalen.

Dan ga ik net zoals Janneke aan de hand van piste-kaartjes en plattegrondjes en google maps (+streetview) op zoek naar de meest gunstige ligging. (Dicht bij de ski-lift, of bushalte. Of vlak bij de dalafdaling maar ook weer niet te ver van het centrum) We zullen dus niet zo snel voor accommodatie boven op de berg kiezen. . Het boeken van de zomervakantie of weekendjes doen we eigenlijk op dezelfde manier. Ik vind het ook leuk om te doen. Je hebt dan al een beetje voorpret. Tot op heden hebben we eigenlijk nooit een verkeerde keuze gemaakt

We hebben het wel eens een accommodatie in boven in Tignes Val Claret uitgezocht (net voorbij Club Med) waar we meer moesten lopen dan gepland. We wisten op welke parkeerplaats we door de bus uit Nederland werden afgezegd. Daar vandaan moesten we met de koffers een stukje lopen. We konden kiezen uit twee liften (geen ski-liften) welke ons hoger in het dorp zouden afzetten. We kozen voor de verst gelegen lift omdat deze hoger in het dorp uitkwam. Maar helaas bleek die lift kapot te zijn en moesten we weer 500 meter terug lopen naar de eerste lift met als gevolg dat we uiteindelijk 1,5 kilometer met koffers, ski’s en schoenen hadden lopen zeulen. Maar als je daarna de eerste meters op de ski hebt gemaakt ben al die ‘ellende’vergeten.

• n

Vroeger was dat voor ons ook dicht bij de lift een criterium. Maar de laatste jaren kijken we naar meer wooncomfort. Geen stapelbed in de gang, of de cabin zoals de fransen dat zo eufemistisch uitdrukken. Geen verbouwing in de woonkamer ‘s avonds en ’s morgens. Trouwens de Zwitsers kunnen er ook wat van.

Wat verder van de lift betaal je ongeveer hetzelfde maar zijn de acco's vaak confortabeler. Deze keer ook nog met een houtkachel.

Ski's en schoenen stallen bij de goede, warme skiverhuur bij de lift en gewoon met de eigen auto naar de lift. Nog nooit parkeer/verkeersproblemen gehad. Ook niet in de drukke kerstperiode. En of je nou 5 of 15 minuten in de auto zit maakt ook niet meer uit.

Nina

• Snowy

Ik ga al een aantal jaren met een groep van divers pluimage: sommigen nemen de eerste lift ‘s morgens en komen pas weer terug als de liften stilstaan. Anderen gaan alleen ’s morgens en lunchen weer in ons chalet en misschien gaan ze 's middags nog even als het mooi weer is. Er zijn beginners in de groep, maar ook met 25+ weken skiervaring. Daarnaast hebben we er ook bij die voor de gezelligheid meegaan en geen meter skiën. Op basis hiervan zijn de volgende punten essentieel:

- Acco aan de piste of in het slechtste geval 2 minuten lopen. Bovendien moet dit een piste zijn die ook voor beginners geschikt is.

- We gaan pas in de 2e helft van maart. Daarom een dorp waar je voor 99% zeker bent dat er sneeuw in het dorp ligt.

- Ruime acco, want degenen die thuisblijven moeten ook wat comfort hebben.

- Geen slaapplaatsen in de woonkamer, zodat iedereen op kan staan en naar bed kan gaan wanneer hij/zij wil

- Dagelijkse boodschappen op loopafstand (we hebben niet altijd een auto bij ons)

- Ruim skigebied, minimaal 200 km aaneengesloten piste in alle moeilijkheidsgradaties

- Niet onbelangrijk: het moet ook nog betaalbaar zijn: combi bus/acco/skipas voor € 600

Verder ben ik niet zo kritisch hoor… :D

Dus jullie zullen niet verbaasd zijn dat ik in april al aan het zoeken ben voor het volgende jaar. Overigens al 7 jaar op rij iets gevonden dat hieraan voldoet!

• sylv

Voor mij is het belangrijk dat er een bus heen gaat en bij voorkeur niet overstappen ( in buitenland). Voorkeur is dichtbij de piste en aangesloten skigebied. Het leukste is meteen vanuit appartement kunnen skien. niet met skibussen naar de piste hoeven, zo'n hekel aan ( de heenreis en terugreis is al voldoende!). Afgelopen jaar hebben we iets meer comfort gehad acco met zwembad en dat is best te betalen buiten het seizoen.

Voorheen zaten we altijd in die franse “ kippen” hokken. Eigenlijk was dat toen ook prima! wist niet beter. Nu zoeken we toch wel dat ieder zijn eigen slaapkamer heeft. Sinds een paar jaar gaan we met mijn ouders en dan is het toch wel prettig dat je niet elke dag alles hoeft om te bouwen. Mijn voorkeur gaat wel uit naar een appartement. hoef je 's avonds niet verplicht “gezellig” te doen in eetzaal en kan je zelf bepalen wanneer je eet en je hebt meer leefruimte.

Omdat wij altijd half/eind maart gaan is sneeuwzeker gebied altijd we een voorkeur.

Dit winterseizoen ( maart) gaan we voor het eerst met de kleine dan 15 maanden. . En ons manneke gaat zeker niets te kort komen. Opa en Oma gaan mee, bedje, badje, kussen en stoel en zelfs de kinderwagen is geregeld (gratis) via de accommodatie. alleen nog een mooie slee! En nu maar hopen dat ie niet zo wagen ziek is als ik vroeger was.

Prijs wens is rond de 600 euro pp euro inclusief bus, skipas en acco (en tot nu toe altijd gelukt!)

Misschien zijn onze eisen volgend jaar wel heel anders.

syl

• Mr. SKi

Tja, dat kan verschillen voor wat ik zoek. Zoek ik een hotel of appartement?

Een hotel hoeft van mij niet 5 sterren te hebben, liever wat gemoedelijks en een super welness gedeelte hoeft ook zeker niet ( maak er te weinig gebruik van). Een 3 sterren hotel met ontbijtbuffet en 3 gangen avondeten is voor mij genoeg. Een kamer met eigen douche en wc is prima. Een appartement …. in elk geval geen verbouwingen in de woonkamer of gang als er meer mensen mee gaan. Dan bijvoorkeur ieder een eigen slaapkamer en badkamer/wc. Zeker geen bezemkast dus. Genoeg ruimte om gezellig te zitten en te eten. Dat geldt ook als ik samen met mijn echtgenote ga. Ook met z'n 2 een beetje gezellige woonkamer/keuken. Nemen minimaal dan een 2 kamer appartement. Wat de ligging van beide betreft: op loopafstand ( 5 - 10 minuten) van de eerste lift en/of centrum. Een plek om de auto te parkeren is erg fijn. Ik let zeker wel op de prijs, maar betaald best wat extra voor meer comfort. Tot op heden altijd gelukt. Ook voor het komende seizoen in Samnaun, Arabba en Valloire.

grtzz Mr SKi

• skiester

Dit keer voor het eerst in een appartement, en verder weg. We moeten deze winter vanwege de verhuizing iets voorzichtiger doen, (wil toch nog wel 3 keer weg) maar wilden wel naar Klosters omdat daar vrienden zitten. Bij de piste is daar onbetaalbaar. Nu hebben we een prachtig appartement met 2 slaapkamers en 2 badkamers en een groot balkon op zuid west. Met zn 4tjes. Toch luxer maar wat verder weg… Ter vergelijk: een hotel zoals we meestal uitkiezen (comfortable, niet luxueus, meestal 3*, dichtbij lift) was (omgerekend) 3600 euro met zn 4-en (wel half pension). Nu zijn we 1500 euro kwijt incl beddegoed en eindschoonmaak. Daar kan ik heel uitgebreid voor ontbijten! En van de 7 avonden zullen we zeker 3 keer uiteten gaan. maar voor dat verschil kan dat ook makkelijk!

Dus ik ga liever voor comfort dan voor dichtbij de piste. Binnen het budget dan.

• Oscar

Hoi skiester,

> …maar wilden wel naar Klosters omdat daar vrienden zitten. Bij de piste is daar onbetaalbaar.

Yep, 2005 zat ik nog in Hotel Silvretta. Afstand naar de Gotschna gondel is te lopen.

We konden gebruik maken van een aanbieding, 2pk voor 54 euro pppn.

Normaal zijn deze prijzen minstens het dubbele, soms het drievoudige. Wel heel goed eten.

Als je nog wat leuke/mooie pistes en andere do's en don'ts wilt weten, geef maar een seintje; ik was hier 2005 en 2009 (Davos).

groeten,

Oscar.

• skiester

Thx Oscar! Ik was er dit voorjaar ook al, maar ben alleen op madrisa en gotschna geweest. 1x een dag op jakobshorn freeriden (dat was eind november). Helaas was de afdaling naar kublis dicht (slechte sneeuw). Die vrienden van ons hebben daar al jaren een appartement dus aan hun heb ik ook veel! Ons appartement ligt ook het dichts bij Gotschna/parsenn (skibus) - ik denk 15 minuten flink doorstappen.

Maar wat ik nu wel graag hoor zijn tips voor uit eten 's avonds. Want ::o::o::o dat was afgelopen winter al duur, laat staan nu met de omreken koers….

• Henk

Wat bij ons de keuze bepaalde waren de kinderen, die zijn van kleins af aan meegegaan. Dan is het erg handig dat je dicht bij Lift/piste zit. Kan je tussendoor nog even je appartement in met de kinderen. Dit vonden onze kinderen ook altijd wel prettig, effe tussen de middag thuis een happie doen, even ravotten en dan weer naar de ski les. Nu ze wat groter zijn zou het wat makkelijker zijn om wat verder van de lift/piste af te gaan zitten maar toch, je bent door de jaren heen wel verwend… Verder gaan opa en oma ook mee en soms vinden de kinderen het nog steeds lekker om tussen de middag bij opa en oma wat te eten….. Ze wisselen ook nog wel eens van snowboard naar ski's, dat gaat dan ook makkelijk…..