Dolomiti superski

• marcvdb1967

Wij gaan in maart 2012 14 dagen skiën in dit skigebied. Er zouden ongeveer 1200km pistes zijn met de skipast “Dolomiti superski” waaronder ongeveer 500km aangesloten pistes rond de kern (= Sella ronde, Val Gardena, Alta Badia, Marmolada, Val di Fassa). Welke skigebieden die niet zijn aangesloten op de kern (en waar je dus met de auto of bus naar toe moet) zijn de moeite? Zijn er ook offpiste mogelijkheden?

• Richard I

Ben jaloers! Twee weken naar de Dolomieten, wauw.

Het Sellaronda gebied is verreweg het grootste aaneengesloten gebied van de Dolomieten. De mensen uit de andere, veel kleinere, gebieden komen juist met busladingen hierheen om een dagje de Sellaronde te skiën. Normaal gesproken zou ik hebben gezegd: het gebied waar je naar toe gaat is ruimschoots groot genoeg, dus vergeet die andere gebieden. Maar omdat je twee weken gaat kan ik me voorstellen dat je verder wilt kijken. Niet dat het gebied niet groot genoeg is voor twee weken hoor, je zult niet snel uitgekeken raken.

Eventueel de moeite waard zijn ( uit eigen ervaring):

Cortina d'Ampezzo, vanwege de vele bontjassen op de terrassen, de weinige skiërs op de piste, de echte Italiaanse sfeer (fantastisch gegeten).

Grande Guerra tour, door o.a. het Civetta gebied. Start in Alta Badia of Arabba. Je zit dan zeker een paar keer in de bus.

Vanuit Canazei in Val di Fassa “de andere kant op” naar Ciampac. Heb ik jaren geleden een keer gedaan. Je kunt volgens mij helemaal door tot Pozza di Fassa. Toen kon dat dacht ik nog niet, we zijn in ieder geval niet zo ver geweest.

Nog niet gedaan: vanuit Alta Badia (Pedraces, bij Santa Croce) met de bus naar Kronplatz.

Er zijn vast nog mogelijkheden die ik over het hoofd zie. Maar veel van de “andere” gebieden liggen zo ver weg dat het zelfs met de auto niet realistisch is om daar heen te gaan voor een dagje skiën. Je bent dan waarschijnlijk uren onderweg over meerdere bergpassen. De meeste passen zijn overigens in principe de hele winter open, tenzij het net heel erg heeft gesneeuwd uiteraard.

Je andere vraag over off-piste: dat is heel beperkt en afhankelijk van de sneeuwval. Het kan soms lange tijd niet sneeuwen. De pistes worden dan prima in conditie gehouden met sneeuwkanonnen, maar daarbuiten ligt dan uiteraard niet veel. Ook het landschap van de Dolomieten werkt niet mee. Veel loodrechte rotswanden met daartussen vrij smalle stroken waar je kunt skiën. Heel spectaculair van onder af gezien, maar minder leuk als je onbedoeld bovenaan zo'n wand verzeild raakt ::o.

Must voor off-piste skiërs is de tocht door het Val de Mesdi /Mittagstal (alleen met gids!) en de afdaling van Sass Pordoi. Beide niet zelf gedaan.

• Hessel

Als je in het sella ronda gebied gestationeerd bent is Kronplatz erg goed te doen met busverbinding (kort ritje, goede en regelmatige verbinding) let wel op dat je op tijd in je eigen gebied terugbent vanwege de liften over de passen in sellaronda, is 's middags altijd erg druk.

Cortina is ook niet ver weg, wel met eigen auto, busverbinding kost relatief veel tijd. Andere gebieden ken ik niet goed genoeg maar Civetta schijnt ook erg fraai te zijn.

Off-piste is schaars en italiaanse regels zijn onduidelijk over of dat wel of niet mag (verschilt zelfs per dal, maar tot nog toe niemenad die me het precies en duidelijk heeft kunnen uitleggen, zelfs locals niet). Het kan flink dumpen maar het kan ook tijden droog zijn daar (in het laatste geval: de italianen zijn de ware meesters op het gebied van kunstsneeuw).

Veel plezier

• laurent

off piste in Dolomieten is inderdaad per gemeente geregeld. de Dolomiti superski zijn alles bij elkaar een tiental gemeentes met een tiental regels. Dat houdt in dat bepaalde delen als wild gebied gemarkeerd zijn waar geen toegang is en een relatief lage boete gegeven wordt wanneer je er toch bent (laag in : tot honderden euro's )

Daarnaast zijn er delen waar een gemeente een risico gebied (voor lawines) van kan maken. Toegang op die gebieden kan je een rechtzaak met zelf op een aantal plaatsen gevangenis straf tot gevolg kosten. Als je ziet welke gebieden het zijn is dat overigens ook niet vreemd. Deze gebieden staan over het algemeen aangegeven bij de toegangsliften in van het ski gebied. Het is dus waardevol om vooraf even alle aangeplakte berichten en papieren te bekijken bij bv. de gondels. In geval van twijfel: vragen. (en dan zijn meestal de polizia municipale de meest toegankelijke ) op een aantal plaatsen controleert ook de carabinieri.

Realisser je dat off piste in de dolomieten vaak voor de lokale gasten ski toeren betekend, en dat de lokale skitoerders of rete fanatieke race gasten zijn, of serieus oude ervaren mannen. Van freeriders, toeristen, malloten etc wordt ook vaak een vergelijkbaar ervaringsniveau verwacht.

ohja, borden ‘ geen toegang, lawine gevaar’ in 3 talen staan er niet voor niets en bij passeren kunnen ook een dikke boete betekenen.

relaxtere off piste regio: Marmolada kant. Veel beperkingen: Campitello / Gardena kant

Vooraf vragen bij het lokale gidsenbureau kan veel ellende voorkomen.