snowboarden leren in Nederland

• Fee

Onze zoon kan inmiddels prima skiën en wil nu leren snowboarden. Omdat hij dan weer op niveau 0 moet beginnen, zal het lastig zijn om buiten de les om met ons mee de piste af te gaan. Daarom overweeg ik om hier alvast met les te beginnen. De enige mogelijkheid die we in de buurt hebben is een indoorbaan met zo'n rollende mat waar je met een paar mensen tegelijk les hebt.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen of dit inderdaad een goed beginnetje geeft? En zou het mogelijk zijn om met bijv. 10 lessen hier het eerste beginnersklasje in Oostenrijk over te slaan? Mijn zoon is trouwens 12 en pakt nieuwe sporten vrij makkelijk op. Skiën gaat hem makkelijk af en bijv. waveboarden ook.

bedankt voor advies!

Fee

• kootje

Onze 2 zoons hebben het snowboarden op de indoorbaan geleerd. Met een les of tien zal je waarschijnlijk nog niet los op de binnenbaan kunnen boarden, maar het begin heb je. Zij hebben dit een paar seizoenen gedaan, omdat zij het op de binnenbaan ook leuk vonden. Ik dacht een les of 15 per seizoen, maar dat weet ik niet meer zeker. Overigens zijn het mooie snowboarders, niet van die schapers. Dus prima om lessen op de indoorbaan te volgen.

• Janneke

Lessen op een kunstbaan in Nederland is een prima start. Of het nu een rollerbaan of kunststof grasmatten zijn, hoe dan ook word je gedwongen goed op je techniek te letten, want zo'n kunstbaan is veel lastiger dan in de echte sneeuw. Dus alles wat ze op zo'n kunstbaan leren, heeft later weer zijn voordeel in de sneeuw. Of ze daarmee een beginnersklas in Oostenrijk kunnen overslaan, durf ik niet te zeggen, maar meestal moet je toch voorskiën/boarden voor ze je in een klasje stoppen…

• ronaldski

Ik heb geen oordeel over een indoorbaan met rollend tapijt. Als ervaren skier heb ik 20 jaar geleden op mijn 45e bij de Wolfskamer in Huizen ook leren snowboarden. Een cursus omvatte toen - en nu nog steeds - 13 lessen. Dat was meer dan voldoende om goed te leren snowboarden. Een vervolgcursus in een Alpenland was niet nodig en zeker geen beginnersklasje.

• jacob

opmerkelijk; snowboarden is toch een beetje passee aan het raken?

• Fee

En Jacob, wat is dan de nieuwe hit deze winter volgens jou? Ik heb toch echt het idee dat snowboarden net als skiën en langlaufen een blijvertje is. Het wordt al zeker zo'n 25 jaar door Nederlanders gedaan dus dan spreek je toch niet meer over een hype die passé raakt?

• jacob

Volgens mij is de dalende trend van snowboarden al een tijdje aan de gang, je ziet er duidelijk minder dan vroeger. Vooral ook jongeren zie je veel meer op de brede freeride ski's. Logisch ook volgens mij, het is en blijft een nadeel dat je bij snowboarden met twee benen vast zit op een plank, dat maakt minder wendbaar. En dat je geen stokken hebt, voor op de glijpaden.

• skiester

wat vooral zo is, is dat vroeger de jeugd rond de tienerjaren overstapte op het snowboard, geen verdere keuze. En nu is er de keuze snowboard of freeski's, en de luiere jongeren gaan dan niet iets nieuws leren als ze cool kunnen zijn met iets dat ze al kunnen (op 2 benen skien)

• kootje

En daarbij komt dat mooi snowboarden een prachtig gezicht is. Maar dat is met alles, je moet investeren.

• Joep

Mijn vrouw heeft uitstekend leren skiën op de rolbaan. En mijn dochtertje heeft er ook veel profijt van gehad. De investering dubbel en dwars waard.