Met de trein naar de wintersport

• Haring Harrie

Hallo Janneke en Fee

Bedankt voor de info, hier hebben we wat aan. (tu)

We zijn begonnen in de vorige eeuw om met de auto te gaan naar de wintersport.

Vervolgens de laatst jaren met de bus, wat zeer goed bevalt. Zels vorig jaar met het vliegtuig naar andorra geweest en dat beviel eigenlijk het allerbeste. 2 uurtjes vliegen naar Barcelona en dan 4 uurtjes met de bus naar een heel mooi en goedkoop gebied.

De trein hebben we nog nooit gedaan en daarom gaan we dit ook een keer proberen. Ook gaan we in januari dus de prijs valt mee.

Heb je nog veel last van die disco in de trein kwa overlast van dronken gasten ???

Alle verdere info is welkom

• Janneke

Tja, last van die disco, normaal gesproken niet maar je weet het natuurlijk nooit.

Twee keer heb ik helemaal geen last gehad, één keertje wel. We hadden toen a) de pech dat onze coupé naast het barrijtuig lag, dus iedereen die de bar in en uit ging kwam steeds langs onze coupé en b) er iemand zo ontzettend dronken was dat hij bijna de trein uit is gezet vanwege de herrie (maar ja, dat heb ik in de bus óók een keertje meegemaakt).

Gelukkig blijft die bar niet de hele nacht open, ik meen me te herinneren dat de bar om 01.00 uur dicht gaat, en dat de stewards aan boord van de trein dan iedereen verzoeken stilletjes naar hun coupé te gaan.

Elke type vervoer heeft natuurlijk zo zijn eigen voor- en nadelen. Als ik even puur de bus en trein met elkaar vergelijk:

Voordeel trein is dat je languit kunt liggen en redelijk kunt slapen, en een beetje op en neer kunt lopen om je benen af en toe te strekken.

Voordeel bus is dat je vroeger op je bestemming bent.

Als je er uit bent en je keuze gemaakt hebt en je zou besluiten om met de alpen expres te gaan, kun je dat natuurlijk via de treinreiswinkel doen, maar net zo goed rechtstreeks via de website van de alpen expres zelf.

• Oscar

Hoi Fee,

> Grondige informatie Oscar, reis je zelf ook met de trein naar de sneeuw?

Voordat ik met de trein naar de sneeuw kan reizen, zal er uiteraard eerst wat sneeuw moeten vallen…:)

Ja, ik gebruik sinds 2004 steeds de trein om op wintersport te gaan.

Toen had je nog de UrlaubsExpress waarmee je vanaf Düsseldorf rechtstreeks en goedkoop naar de Alpen kon reizen.

(ik heb ooit 100 euro voor een retourtje Düsseldorf-Chur betaald)

Nu reis ik voornamelijk met de Citynightline.

groeten,

Oscar.

• JW

Al een groot aantal jaren is de indeling in de meeste slaaptreinen zo, dat de zitrijtuigen het dichtst bij de bar zijn. Daarna de couchettes. En de slaaprijtuigen het verst ervan verwijderd.

Oftewel: hoe duurdere plaatsen, hoe meer kans op (vroege) nachtrust.

Kost meer, maar reist ook comfortabeler.

Een 4-persoons couchette geeft aanzienlijk meer leefruimte dan een 6-persoons. Waarbij het natuurlijk veel uitmaakt of je gezellige of juist erg ongezellige mensen ( die zijn er ook) in je compartiment hebt.

Erg comfortabel zijn de (1-, 2- of 3-persoons) slaaprijtuigen in de CNL of nachttrein.. Prima bedden, wasgelegenheid in je coupé.

• sylv

Erg comfortabel zijn de (1-, 2- of 3-persoons) slaaprijtuigen in de CNL of nachttrein.. Prima bedden, wasgelegenheid in je coupé.

en als je op tijd boekt zijn deze plaatsen ook betaalbaar!

Sylv

• JW

Nog een tipje voor wie overweegt de City Night Line (CNL) te boeken.

Ik las in een mailing dat die al 180 dagen van tevoren te boeken is.

• Joep

JW Schreef:

——————————————————-

> Nog een tipje voor wie overweegt de City Night

> Line (CNL) te boeken.

> Ik las in een mailing dat die al 180 dagen van

> tevoren te boeken is.

Dat is wel zo, maar als ik het goed begrijp geldt dat niet vlak voordat de nieuwe dienstregeling in werking treedt (vorig jaar kon je pas vanaf medio oktober boeken voor de nieuwe dienstregeling vanaf medio december). Bovendien zijn online boekingen ook niet mogelijk:

“Für City Night Line-Züge sind Buchungen der Aufpreise (Reservierung für Komfortkategorie) maximal 180 Tage im Voraus möglich. Bei Reiseterminen zum Fahrplanwechsel sind kürzere Buchungszeiträume möglich. Bei einem gleichzeitigen Kauf von Fahrschein und Reservierung beträgt der Vorbuchungszeitraum 92 Tage (z.B. bei einer Onlinebuchung).” (bron: www.citynightline.de)