Met de trein naar de wintersport

  • Oscar

    Hoi prikkers,

    het is weer tijd geworden om wintersportreizen te boeken. Voor hen die met de trein willen gaan, volgt hier een overzicht. Gedetailleerde informatie vind je hier.

    Zuid-Duitsland (Allgäu, Oberbayern)

    overdag IC 2013/2012 Dortmund-Oberstdorf

    overdag diverse rechtstreekse ICE vebindingen van o.a. Keulen naar Garmisch-Partenkirchen

    overdag vanaf Frankfurt elke 2 uur een IC naar Salzburg

    's nachts Citynightline (CNL) naar München

    Oostenrijk, Salzburger Land

    overdag ICE en IC naar Salzburg, daar aansluiting op EC naar Klagenfurt. Een treinpaar rijdt al vanaf Dortmund, een ander treinpaar vanaf Frankfurt.

    's nachts Alpen Expres en skitrein naar Bischofshofen (via Wörgl en Zell am See)

    's nachts Schnee Express Osnabrück-Mallnitz

    's nachts CNL naar München met overstap naar Oostenrijk

    Oostenrijk, Tirol en Vorarlberg

    overdag rijden ICE en EC naar Innsbruck via Arlbergtunnel, via Seefeld of via Kufstein

    overdag rijdt op zaterdag de Ski-Express Montafon vanaf Frankfurt rechtstreeks naar Schruns

    overdag IC 119/118 Dortmund-Innsbruck via Arlbergtunnel

    's nachts Alpen Expres en skitrein naar Landeck (via Kufstein)

    's nachts Schnee Express Osnabrück-Bludenz (via Kufstein)

    's nachts CNL naar Innsbruck (via Kufstein)

    's nachts CNL naar Zürich met overstap op railjet naar Innsbruck (via Feldkirch)

    Italië, Alto-Adige en Trentino

    's nachts Alpen Expres en skitrein naar Innsbruck, daar overstap op bustransfer

    's nachts CNL naar München, daar overstap op EC richting Verona

    's nachts DB Autozug Düsseldorf-Bolzano

    Zwitserland, Graubünden

    overdag 2 EC treinparen Dortmund-Chur

    overdag ICE International naar Basel met overstap op IC naar Chur

    's nachts CNL naar Zürich met overstap op IC aar Chur

    Zwitserland, Vaud, Wallis en Berner Oberland

    overdag ICE International naar Basel met overstap op IC naar Brig of Lausanne

    's nachts CNL naar Brig (via Zürich)

    Frankrijk, Savoie

    overdag Ski Thalys naar Bourg St. Maurice

    overdag diverse verbindingen met TGV (Chambéry, Grenoble) met overstap in Brussel of Parijs

    's nachts Corail Lunea van Paris Austerlitz naar Bourg St. Maurice, Modane of Briançon (aanreizen met Thalys)

    Andorra

    's nachts Corail Lunea Paris Austerlitz - Latour de Carol

    Tips:

    1. naar Wallis loont het om in Basel de CNL al te verlaten (7:00). Er rijden dan IC-treinen via Bern (8:00) naar Interlaken (9:00) of Visp (9:00) met goede aansluitingen naar Grindelwald/Wengen resp. Zermatt.

    De CNL bereikt Brig pas zo rond 12:00. Je wint op de beide zaterdagen al vlot drie uur.

    2. CNL rijdt alleen vr/za door naar Innsbruck en Brig. Andere nachten tot München/Zürich. Vakantietreinen rijden alleen vr/za heen, za/zo terug. ICE/IC/EC rijden dagelijks, TGV ook slechts op bepaalde dagen. De Franse nachttreinen willen ook wel eens extra rijden op afwijkende dagen.

    groeten,

    Oscar.

    EDIT: Italië toegevoegd

  • Fee

    mooi overzicht Oscar! Wij hebben inmiddels voor de tweede keer de Schnee Express geboekt. Voor iedereen die in de oostelijke helft van het land woont veel voordeliger dan de Alpen Express. Bij de link die je aangeeft zijn ze zeer behulpzaam in het uitzoeken wat in jouw situatie de beste oplossing is en kunnen ze op diverse plekken ook de parkeergarage bij het station van vertrek voor je reserveren.

  • Oscar

    Fee Schreef:

    ——————————————————-

    > Wij hebben inmiddels voor de tweede keer de Schnee Express geboekt. Voor iedereen die in de oostelijke helft van het land

    > woont veel voordeliger dan de Alpen Express.

    Let er wel op dat dit een Duitse trein is. Je moet dus wellicht eerst aanreizen. Denk dus aan 9-10 dagen stalling van de auto in een Duitse parkeergarage, of aan een treinretour.

    http://www.schnee-express.com/ (niet .de, dan kom je bij een busbedrijf uit)

    Tips voor het aanreizen per trein:

    1. Voor steden op de lijn Schiphol-Hengelo gebruik maken van de “Berlijntrein” en uitstappen in Osnabrück.

    2. Voor Enschede reizen met de euregiobahn naar Münster.

    3. Voor Amsterdam, Utrecht en Arnhem ICE International naar Düsseldorf (niet Duisburg). In tegenstelling tot Duisburg is Düsseldorf wel een goed geoutilleerd station waar je prettig je wachttijd overbruggen kunt. Het kost wellicht een paar euro's meer maar het is het waard.

    4. Voor Noord-Brabant IC naar Venlo, dan eurobahn naar Düsseldorf.

    5. Vanuit Zuid-Limburg euregiobahn naar Aken, dan RE naar Keulen.

    groeten,

    Oscar.

  • Oscar

    Als vervolg op het overzicht van de treinen, hier een overzicht van het natransport.

    De trein komt namelijk maar zelden tot aan de deur van je acco (Hotel Central Wolter in Grindelwald is een prettige uitzondering, dat is maar 50 meter lopen van het station).

    - bij Alpen Expres, skitrein en Schnee Express is de transfer van station naar acco onderdeel van de service (evt. met toeslag zoals bij de Schnee Express). Deze wordt verzorgd door een taxibedrijf. Afhankelijk van de opkomst zetten zij een taxibusje, een midi-bus of een gewone bus in.

    Bij de Schnee Express zijn deze toeslagen overigens vrij hoog (25-35 euro v.v.).

    - als de afstand kort is (bv. Jenbach-Fügen) en je acco bij de halte ligt, kan een los buskaartje (in genoemd geval de Zillertalbahn) goedkoper zijn. Zoek dus even je acco op Google Maps op en kijk of er een bushalte of station in de buurt is. Dienstregelingen van treinen en bussen in Oostenrijk op http://fahrplan.oebb.at en in Zwitserland op http://www.sbb.ch

    - als je je skipas online bestelt, check dan even of je enkel een voucher krijgt (die je op locatie verzilvert) of dat ze je meteen de skipas toesturen. In het laatste geval kan de transfer van station naar dichtstbijzijnde bushalte al in je skipas zitten. Dan dus geen kosten van natransport.

    - Ski Thalys: transfer naar skigebied kan worden bijgeboekt.

    - Citynightline Zwitserland: bij je reis hoort een Anschlussticket waarmee je voor een vaste prijs vanaf je CNL-station naar de dichtstbijzijnde bushalte van je acco kunt reizen, en ook weer terug (dit feature is niet beschikbaar voor andere landen). Het is dan erg lonend om de CNL tot Basel te boeken en de rest van het Zwitserse traject met de Anschluss te doen, zeker naar Davos, Gstaad of Zermatt ben je wel even onderweg.

    - bij reguliere treinen (CNL, ICE, TGV) kan de treinreiswinkel meestal een doorgaand ticket boeken tot het dichtstbijzijnde station. In Oostenrijk en Zwitserland is het gebruikerlijk dat je vervolgens gewoon bij de chauffeur een buskaartje koopt. In Frankrijk kun je je bustransfer echter van tevoren reserveren op http://www.altibus.com (dit werkt op dezelfde manier als bij de luchthaventransfers)

    - als je met een groep bent, kan het goedkoper zijn om vanaf je station een taxibusje naar je acco te bestellen.

    - check voor Oostenrijk ook even de websites van de Verkehrsverbünde, zij organiseren het OV ter plaatse en doen ook de ticketing, wellicht bieden ze groepskortingen. Voor Tirol is dat http://www.vvt.at , voor Vorarlberg http://www.vmobil.at , voor Salzburgerland http://www.svv-info.at

    - in Zwitserland worden de meeste busdiensten uitgevoerd door http://www.postauto.ch en in Oostenrijk is dat http://www.postbus.at

    - check ook even je acco, vooral in Zwitserland is het gebruikelijk dat hotels hun gasten die met de trein reizen met de taxi op komen halen, zonder dat dit aan de klant wordt doorberekend

    Gute Reise / bon voyage,

    Oscar.

  • atomic

    He Oscar,

    Een ouderwets mooie opsomming van je. Hopenlijk zien we dit seizoen meer Oscariaanse bijdragen.

    Ik heb nog een aanvulling op de transfer van de ski-thalys . Als je een transfer van Moutiers naar Val Thorens direct bij de Thalys of NS Hi-speed boekt kost dat ongeveer Euro 44,00 pp voor een retour.

    Wij hebben de laatste keer onze transfer on-line bij de http://www.altibus.com/index.aspx geboekt. Een retour kostte ongeveer Euro 20,00 pp. Na betaling per creditcard kregen we de tickets netjes thuisgestuurd. Je reist in dezelfde bussen als de de mensen die een ticket via Thalys hebben geboekt.

  • Fee

    Grondige informatie Oscar, reis je zelf ook met de trein naar de sneeuw?

    De treinreiswinkel heeft voor ons de parkeergarage erbij geboekt. Kostte dit jaar 54 euro voor 9 dagen (da's voldoende omdat het per 24 uur gaat en niet per kalenderdag). Als je ter plekke betaalt ben je net zoveel kwijt, maar moet je het zelf regelen met de parkeergarage. Ze hadden voor ons een plaats gereserveerd, maar de garage was bij aankomst lang niet vol dus daarvoor hoefden we het niet te doen. Wij wonen in Groningen en dan is Münster een kleine 2 uur rijden. het prettige van opstappen in Münster vond ik de gunstigere tijden van vertrek en aankomst, gelet op de slaaptijden van de kinderen.

  • Haring Harrie

    Mooi overzicht Oscar

    Even een paar vraagies, Wij willen dit jaar naar Saalbach Hinterklem. Zijn al met de auto en bus geweest dus nu voor het eerst met de trein

    Hoe laat ben je dan de volgende dag ongeveer bij je accomodatie als je met de alpenexpres ga ???

    Kan je een beetje slapen in een stoel of moet je echt een bed nemen in een couchee??

    Hoe is de transfer bij aankomst geregeld ??

    Wat is beter de CNL of alpenexpres ?? ook kwa prijs natuurlijk

  • Fee

    Harrie, bij de treinreiswinkel kun je op de site de prijzen vergelijken. Vanaf Zell am See naar SH is het een kleine 20 km dus dat kan vlot gaan. De trein (Alpenexpress) stopt om 10.07 uur in Zell am See dus zeg dat je om 10.30 met de taxi bij het station wegrijdt dan zou je om 11.00 uur wel bij je acco kunnen zijn. Maar het hangt er ook vanaf of je het busje naar Saalbach-Hinterglemm moet delen met andere passagiers. Als dat zo is en ze brengen hun eerst weg dan zul je er wat langer over doen. Over de transfer, ik weet hiet of het steeds zo is, maar bij ons stond er een taxibusje klaar voor het station. Hij zette ons bagage in de bus, instappen en rijden maar. De chauffeur gaf aan ons de tijd door dat we de week erop weer klaar moesten staan bij de accommodatie. Het kan nog wel lonen om even bij je accommodatie na te vragen of zij een voordeliger transfer voor je kunnen regelen.

    Zelf vind ik zo'n stoel niks en lig ik liever, maar da's persoonlijk. Het slapen is sowieso niet optimaal (vind ik dan) omdat de trein nogal eens stopt of vaart mindert. Maar het is nog altijd 100 keer beter dan slapen in de auto!

  • Janneke

    Harrie, ik ben al een paar keer met de alpen express gegaan.

    In principe ben je rond 10 uur in Zell am See, en dan rond 11 uur in Hinterglemm.

    Een paar keer was de trein en de transfer keurig op tijd. Maar 1x heb ik meegemaakt dat er met ruime vertraging in Zell aankwamen, helaas. En toen ook daar nog wachten op de transfer. Toen waren we pas om 12 uur in Hinterglemm. Toen snel in de lobby van ons hotel omgekleed, en om half 1 stonden we op de piste.

    Tja, als je mazzel hebt, ben je rond 11u in je acco, maar als het tegenzit, kan dat dus ook later zijn.

    Al met al kom je dus wel iets later aan dan wanneer je met de bus gaat (die is meestal al rond 8 uur op bestemming). Maar daar tegenover staat dan ook dat je de dag ervoor ook later vertrekt (met de bus al in de namiddag, met de trein pas in de avond).

    Ik zou toch echt een slaapcouchette nemen. Zo'n stoel in de bus zit nog best comfortable, maar zo'n stoel in de trein is keihard, daar wil je niet in slapen.

    Trouwens, als je de alpen express boekt, kun je zelf kiezen al of niet een transfer erbij te boeken. Zoals Fee al zegt, informeer ook eens bij je acco, die kan misschien ook wel een transfer regelen.

  • Janneke

    Voor wie niet aan de schoolvakanties vast zit, kan het de moeite zijn om in januari of half maart op wintersport te gaan en met de alpen expres te reizen. Dan kost de treinreis een stuk goedkoper:

    Hoogseizoen:

    slaap 6p coupé: € 259

    slaap 4p coupé: € 289

    Middenseizoen:

    slaap 6p coupé: € 219

    slaap 4p coupé: € 249

    Laagseizoen:

    slaap 6p coupé: € 199

    slaap 4p coupé: € 229

    Januari/half maart:

    slaap 6p coupé: € 109

    slaap 4p coupé: € 119

    En als je net zo gek bent als ik afgelopen jaar, kun je zelfs een “skiweekend” naar Kirchberg boeken: vrijdagavond met de trein heen, aankomst zaterdagochtend, de hele dag skiën, beetje après-skiën, hapje eten, zaterdagavond met de trein terug, aankomst zondagochtend. ;-)