Rechtzaak

• RuHa

Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt: na een ski-ongeluk in januari, waarbij mijn vriend omver is geskied door iemand die offpiste kwam, moeten wij nu in oktober naar Oostenrijk om tegen hem te getuigen in een rechtzaak…….wij zijn veplicht om te gaan en alles wordt vergoed. Bizar. Jammer dat het niet 2 maandjes later is dan hadden wij tenminste nog ff kunnen skiën!

• skiester

je kunt dan al skien op de gletschers….

• JW

Volgens mij kunnen ze je nooit dwingen om te komen.

Het lijkt me ook nogal overdreven, tenzij het een ongeval met ernstige gevolgen was.

[ps: 't is toch geen smoes om je vriend te lokken, hem de schuld van de botsing in de schoenen te schuiven, waarna hij een geheel verzorgd verblijf met prachtig uitzicht - Oostenrijk achter tralies - aangeboden krijgt :S ]

• Sylv

ik zal vooral goed overleggen met een advocaat in Nederland, wat je beste kan doen. en vooral niet alleen gaan.

groet,

sylvia

• Miski

Hey Ruha,

Heb het een keer als getuige gehad dat ik moest komen opdagen om een reconstructie te maken op de plaats van het ongeval.

Inderdaad alles werd betaald zelfs het gemiste loon van mijn eigen werk. Weet dat toen degene die aangeskied was wel aardig wat letsel had opgelopen en hoorde ook dat hij niet verzekerd was.

Maar zoals ik jouw verhaal lees maak ik er uit op dat jullie geen schade claim hebben ingediend.

Ach dan toch maar even gaan skien op een gletscher

Succes

• RuHa

Verhaal is dat deze beste man mijn vriend omver heeft geskied. Hij heeft daardoor een klaplong en een gebroken rib opgelopen. Vervolgens heeft hij valse NAW gegevens doorgegeven en na een week heeft hij last van zijn geweten gekregen zich alsnog gemeld bij de politie. Volgens onze rechtsbijstand verzekering een geval van doorrijden na een ongeval met letsel. Schijn je in Oostenrijk nog niet helemaal klaar meer te zijn. Enfin, we mogen ons verhaal gaan doen in de rechtzaak tegen deze man. We zijn wel nog aan het uitzoeken of eea nog consequenties voor ons kan hebben. Je weet het nooit. Aangezien hij niet eens het fatsoen heeft gehad om te vragen hoe het met hem was, mag hij wat ons betreft een fikse straf krijgen!

• Joep

Ik denk te begrijpen dat het om een strafrechtelijke vervolging gaat. In Nederland ben je in een strafzaak verplicht om als getuige te verschijnen als je daartoe wordt opgeroepen. Je kunt, als je weigert te komen, zelfs gedetineerd worden! Bovendien bega je een strafbaar feit (art. 192 van het wetboek van strafrecht). Maar dat is dus alleen van toepassing in het kader van Nederlandse strafzaken.

Gesteld dat in Oostenrijk dergelijke verplichtingen ook bestaan (dat zou zo maar kunnen), is de ‘uitnodiging’ dus niet zonder meer vrijblijvend! De Oostenrijkers zouden, als je niet komt, middels een rechtshulpverzoek kunnen vragen aan de Nederlandse autoriteiten om te ‘helpen’ je naar Oostenrijk te vervoeren. Het zal allemaal wel niet zo'n vaart lopen, maar zomaar wegblijven zou ik zeker niet doen. Ik zou wel proberen te achterhalen wat precies de rechten/verplichtingen zijn die je in Oostenrijk als getuige in een strafzaak hebt. Als je echt niet naar Oostenrijk zou willen gaan, zou je ook kunnen vragen of ze niet een zogenaamde rogatoire commissie naar Nederland zouden kunnen sturen om je te horen.

Ik zou je sowieso aanraden om je hard te maken voor bijstand door een tolk, als dat niet al automatisch wordt geregeld.

• RuHa

Hoi Joep,

Het lijkt wel of je gedachten kunt lezen. Inmiddels is er vanuit de rechtsbijstand een tolk en een advocaat geregeld. We zijn inderdaad verplicht deze zitting bij te wonen. Nooit gedacht dat dit ongeval zo'n staart zou krijgen. Op 12 oktober is de zitting.

• Joep

Ben benieuwd naar de uitkomst.

Ik heb de indruk dat in de wintersportlanden ook op skipistes het naleven van de regels nadrukkelijker gehandhaafd wordt. Door de steeds grotere capaciteit van de liften worden de pistes drukker. De diversiteit aan middelen om af te dalen wordt ook groter en dus is er eerder risico van minder overzichtelijke situaties: makkelijker ongelukken. Ontwikkelingen net als in het wegverkeer eigenlijk.

De zin of onzin van dit soort rechtzaken (en dan het laten invliegen van getuigen, met alle kosten van dien) is natuurlijk een discussie waard. Anderzijds: in Nederland vinden we het heel gewoon dat iemand die met zijn auto een ander ondersteboven heeft gereden zich daarvoor voor de strafrechter moet verantwoorden. Afhankelijk van de ernst van het letsel en de verwijtbaarheid aan het adres van de bestuurder (wegpiraat of nèt even niet goed genoeg opgelet) kunnen er forse straffen uitrollen.

En dan zijn er natuurlijk nog de civielrechtelijke consequenties, maar die worden vaak door verzekeringsmaatschappijen uitgevlooid.

Ik ben zeer geinteresseerd in het verloop van de procedure, dus houd ons op de hoogte (mag natuurlijk ook via privé-bericht)

• RuHa

Zullen we zeker doen. De kosten rijzen nu al de pan uit. Gelukkig gaat alles via de rechtsbijstand. En je kunt inderdaad discussieren over de (on)zin. Het is nl een zitting van een uurtje. Ik ben benieuwd of de aangeklaagde (tsjech of servier) ook daar zal zijn.