Zwitserland uit de gratie?

• Oscar

Hoi prikkers,

ben weer terug van mijn zomervakantie, dus weer tijd om over de winter na te denken.

Ooit was er een tijd dat je voor een euro 1,5 CHF kreeg. Dt was niet alleen ontzettend leuk voor ons, maar ook verdraaid handig omrekenen.

Vanaf mijn vakantieadres heb ik uit de krant mogen ervaren, dat de doorsnee Roger nu slechts 1,12 van die Alpendollars voor een euro hoeft te betalen…

Natuurlijk, dit zal mij er niet van weerhouden om ook komend seizoen weer een week naar CH te gaan.

Maar ben ik straks de enige toerist uit de eurozone die in dat land te vinden is?

groeten,

Oscar, die zich gelukkig prijst Zermatt in de “1,50 CHF = 1 euro” tijd te hebben bezocht.

• n

Nou, ga nu in maart naar Oostenrijk maar Zw. is zeker een van m'n fovo's. Misschien in jan nog een keertje naar PdS.

Nina

• skiester

well, wij verhuizen terug naar NL vanwege die koers. Tis niet meer te doen en alles is hier al duurder vanwege de hoge lonen (vb ik betaal mijn werkster 30 frank per uur, en dat is normaal). Ik denk dat het erg rustig is dit jaar op de pistes. Dat wordt echt een drama voor het toerisme. Ik hoorde via via al dat bijv Flims aan het strooien is met kortingscode's waarmee je nu voor 50% korting skipassen kunt boeken (de mensen met een seizoenspas krijgen die code geloof ik, zodat ze andere mensen kunnen lokken!). Dan weet men iig zeker dat die mensen ook komen.

Overigens gaan wij ook een weekje naar Klosters omdat zwitserse vrienden daar zitten, maar de verleiding was dit jaar wel erg groot om het elders te gaan zoeken.

• Marinus

Krijgen jullie het salaris dan niet in Franken betaald?

• Ewald

Dit probleem speelt niet alleen in Zwitserland.

Ook Noorwegen viel afgelopen jaar wat dat betreft erg tegen.

De skipassen zijn daar in 2 jaar zo'n 50-60 euro pp. duurder geworden. Dat zit grotendeels in de koers van de euro.

Dit jaar dus lekker naar Frankrijk.

• Henk

Het kan snel veranderen dus. Ruim een jaar geleden nog naar Morgins (PdS) geweest, was toen aantrekkelijk om terrasjes aan de zwitserse kant aan te doen voor de drankjes en het eten….. was aanmerkelijk goedkoper dan de franse kant.

Er zijn (nog vage) plannen om komende jan. weer die kant op te gaan met een ploegje om een paar dagen lekker te gaan skiën, zullen het nog wel zien dan….

• Mr. Ski

Ik ga komende winter naar Samnaun. Ik kreeg bij mijn boeking een koers van 1.3 Dat scheelt dus best veel. Ook de liftpassen kennen een veel voordeligere prijs als je die maar in Euro's betaald ook die ongeveer voor 1.3

Op basis hiervan valt het mij dus wel mee.

grtzz Mr SKI

• JW

Lijkt me wel een fors probleem voor de Zwitserse skigebieden. Het zal komende jaren een kunst worden om te overleven.

Niet alleen is het voor de mensen uit de Eurolanden duur om voor Zwitserland te kiezen. Voor de Zwitsers zelf is het ook erg aantrekkelijk om buiten de deur te skiën.

Zwitderland is een prachtig skiland, maar het is niet het enige. Frankrijk biedt aardige alternatieven.

Als ik in Frankrijk voor het zelfde geld veel meer krijg, dan zal dat toch de voorkeur krijgen.

• skiester

de zwitsers waren tot voor kort te chauvinistisch en vaderlandslievend om iets elders te doen, maar ik zie dit jaar een kentering. Ik merk om mij heen ook opeens dat allerlei winkels opeens euro prijzen gaan aanbieden, en extra kortingen. Kennelijk voelt men het hier.

• Janneke

Ik zag laatst in een tv-programma in een interview met mensen op straat, dat Zwitsers voorheen inderdaad te chauvinistisch en vaderlandslievend waren om elders hun boodschappen te doen, maar nu gaan zelfs de Zwitsers hun boodschappen over de grens doen, want tja, ook de liefde voor het vaderland kent zijn grenzen, niemand wil een dief van eigen portemonne zijn, dus al die Zwitsers zetten hun gêne opzij en gaan nu lekker shoppen bij de Lidl en de Aldi.