Skiën in Nederland op 2000 m hoogte ?!?

• JW

(Geplukt van de site van onze eigen Nederlandse Ski Vereniging)

Skiën in Nederland. Gek idee zo gek nog niet Waarom massaal naar de Alpen afreizen als we ook in Nederland bergen kunnen bouwen? Wat begon als een gek idee van journalist Thijs Zonneveld begint nu aardig serieuze vormen aan te nemen.

Een berg in Nederland. Van 2000 meter hoog. Waarom niet, dacht journalist Thijs Zonneveld van De Pers. Hij gooide een balletje op en inmiddels zit hij om de tafel met ontwikkelaars als Ballast Nedam, zijn geologen aan het rekenen geslagen en hebben geïnteresseerde gemeenten zich gemeld. Als alles doorgaat, zal de berg naar alle waarschijnlijkheid in Flevoland verrijzen.

Stel je voor. Skiën en snowboarden met uitzicht op de bollenvelden. De Olympische Winterspelen in Nederland. Nooit meer in de file naar de wintersport. Wie weet is het straks de normaalste zaak van de wereld.

Een uniek idee is het niet. Ron Mulder, oud-manager van topschaatser Sven Kramer, pleit al langer voor de aanleg van bergen om de Winterspelen in 2022 naar Nederland te kunnen halen. Gesprekken met deskundigen maakten hem duidelijk dat er heel wat haken en ogen aan zo'n project zitten. Een van die problemen is de ondergrond, het draagvlak, om nog maar te zwijgen van de financiering.

Inmiddels heeft Mulder bijval gekregen van Thijs Zonneveld. De krant roept investeerders, ingenieurs en andere slimmeriken op om met plannen te komen. Vanaf volgende week kun je alle ontwikkelingen volgen op www.diebergkomter.nl. Wie nu al wil reageren of meedenken, kan een mail sturen naar thijs.zonneveld@depers.nl. Want wat hem betreft komt die berg er!

De Wereldomroep heeft het bergachtige Nederland alvast in beeld gebracht.

• kootje

Hup, het markermeer ermee in. Kun je heel paradiski in kwijt. Niet zo klein aanpakken. Met de Vanoise Express het water over.X(

• Marinus

Welk water? Als die berg klaar is, dan is er geen water meer over :D

• kootje

Die wildwaterbaan. Wat rotsblokken erin en een elektrische stroomversnelling, zo gepiept. Ik ga me maar eens aanmelden om mee te brainstormen.:D

• JW

En op tijd je fraaie onderkomen in Les Arcs inruilen voor een chalet op de nieuwe Nederlandse berg ! Want voor je het weet zijn alle bouwkavels daar weg !

Op de site van Thijs trof ik het volgende mooie voorstel voor de financiële haalbaarheid:

Is het betaalbaar? Het gaat zeker 10-15 miljard euro kosten. Dat lijkt veel geld. In deze tijd van onze kapseizende eenheidsmunt met honderden miljarden aan garantstellingen echter, is het een relatief klein bedrag. Uitgaande van 15 miljard aan kosten kunnen die als volgt worden gedekt:

- uitgifte van 20.000 kavels voor chalets, ad 2 ton per kavel. Opbrengst dus 4 miljard;

- overige 11 miljard financieren tegen 4%, dat is 450 miljoen per jaar. Dat kan alleen al worden gedekt door voldoende skiërs te trekken. Als 1 miljoen skiërs 10 dagen per jaar komen skiën ad 60 euro per dag, is de opbrengst al 600 miljoen per jaar. Nou lijkt 60 euro per dag veel, maar is het niet, als je bedenkt dat je met de trein vanuit Amsterdam binnen een uur op de latten kan staan. Geen files, niet 10 uur in een bus hangen, etc. Een dagje skiën wordt net zo gewoon als een dagje strand.

• kootje

Zo zie je maar dat ze ons moeten vragen om te helpen brainstormen.X(

• skiester

hoe kan het dan dat er bergen zijn in de alpen die failliet gaan, en dat weet ik wel: want skiliften plaatsen en laten draaien (de exploitatie) kost tenslotte ook veel geld. Levert wel werkgelegenheid op.

• geitenpeter

Eeeeeh………………iemand er misschien over gedacht hoelang het duurt om een dergelijke berg te bouwen ? hoeveel km aan piste kan er dan komen ? Waar komt zoveel grond vandaan ? Een mooi maar waarschijnlijk onhaalbaar plan, Hoewel…………de hollanders hebben gekkere dingen gedaan. Ik blijf het volgen in elk geval !

• kootje

Mijn vader zaliger zei het al : “Dat kan (ik) niet” komt in ons woordenboek niet voor.

Mijn zoons zijn met het zelfde sop overgoten, die roepen altijd : Alles kan, als je maar wil.

Eigenwijs volkje hoor!!!!!

• skiester

Tuurlijk kan het, de vraag is echter hoe (hol of berg zand/afval) en hoeveel dat gaat kosten. Het lijkt me een mooi luchtkasteel, maar idd niets is onmogelijk!