Wilder Kaiser of Zugspitz Arena

• Bianca

Welk gebied adviseren jullie? Wij zijn beginnende skiers, vorig jaar voor de eerste keer op wintersport in Kleinwalseral (wat overigens erg mooi en leuk was). Nu willen de aanstaande winter (en de zomer is nog niet eens voorbij als die al begonnen was ;) naar een ander gebied. Zelf dachte we aan Zugspitz Arena maar we kregen advies om naar Wilder Kaiser te gaan. Wat is jullie mening/ervaring? Ik ben er een beetje benauwd voor dat er in Wilder Kaiser minder sneeuwzekerheid is omdat dat lager ligt maar misschien is dat wel helemaal niet zo?

Alvast bedankt voor de info!

• Janneke

Voor beginnende skiërs is Zugspitz arena groot genoeg. Wij skiën al decenia, en zoeken dus meestal de wat grotere skigebieden. Maar sinds een paar jaar doen we ook aan snowboarden. Na eerst een paar seizoenen in NL op een kunstpiste gelest te hebben en tijdens de wintersport hooguit 1 dag boarden (de rest van de week toch maar skiën, want tja, dat doen we al zo lang, en dan kunnen we gezellig met vrienden dagtochten maken) afgelopen seizoen besloten 1 week puur te gaan skiën en 1 week puur te gaan snowboarden, anders zouden we het nooit leren en konden we er net zo goed mee stoppen, maar daarvoor vonden we het eigenlijk veel te leuk. Voor dat weekje boarden (beginners als we nog zijn), zijn we toen naar Lermoos geweest. Niet groot, en tig keer dezelfde pistes gedaan, maar daardoor heel veel zelfvertrouwen opgebouwd. En als we gewild hadden, hadden we op dezelfde liftpas ook nog naar de buurtdorpen gekund, maar dat is er eigenlijk niet eens van gekomen.

Wilder Kaiser is hartstikke leuk (sterker nog, als kind ben ik zo'n 10 x in Ellmau op wintersport geweest), en een veel groter skigebied dan Zugspitz Arena. Maar dat haal je er als beginner niet uit, dus zonde van je skipas. Maar als dat je niets uitmaakt, en je wil wat meer drukte en gezelligheid in het dorp, dan is Wilder Kaiser waarschijnlijk wel weer iets geschikter.

Maar als beginner heb je qua kilometers/skipistes genoeg aan Zugspitz Arena.

• Lynn

Ik ben het half eens met Janneke. ;) Bij Ellmau kun je ook naar boven met de trein en daar zijn dan zat blauwe pistes die je als beginner kunt doen. Dus of dit dan echt zonde van je skipas is…… Ik vind Ellmau e.o. heerlijke banen hebben, lekker breed en niet te steil. Zugspitz kan ik niets over zeggen; nog nooit geweest. :)

• Janneke

Lynn, ik zeg ook niet dat Ellmau geen blauwe pistes voor beginners heeft. Ik bedoel alleen maar dat het skigebied Wilder Kaiser zo groot is, dat je dat als beginner er niet uithaalt… en daarom dus zonde van je skipas.

(ik ben ruim 12 jaar op wintersport geweest in Ellmau, en wat ik als skiër nou juist zo gaaf vond, was dat je van die lange dagtochten kon maken, maar als beginner doe je dat nog niet).

Bij die bewering “zonde van je skipas” ging ik uit van de veronderstelling dat een skipas voor Wilder Kaiser veel duurder zou zijn dan voor Zugspitz Arena. Maar ik heb het even nagekeken. Uitgaande van een 6-daagse skipas voor volwassenen, ben je voor Zugspitz Arena € 195 kwijt, en voor Wilder Kaiser € 199,50… een verschil van niks.

En in dat geval is er - qua prijs - dus geen sprake meer van “zonde van je pas”. En kan Bianca haar keuze dus af laten hangen van andere factoren, dan de grootte van het skigebied en de prijs voor een skipas.

Trouwens, Lynn, bestaat dat hutje Rübezahl nog altijd, ergens halverwege de Hartkaiser afdaling? Met die houtsnijbeelden buiten, en die lage entree waar je altijd je hoofd moet bukken om binnen te gaan? Goh, wat hebben wij daar vroeger vaak gezeten tijdens de lunch, of bij de laatste afdaling nog even een afzakkertje alvorens de laatste meters naar het dal te skiën.

• Lynn

Echte beginners doen waarschijnlijk geen hele dagtochten, inderdaad. Maar ook al doe je alleen die pistes bij Ellmau, dan vind ik dat persoonlijk de pas al waard.

Wat betreft dat hutje kan ik je niet helpen, wij stoppen nooit voor een afzakkertje (saaaaaaaai ;)). Google leert mij dat het nog wel bestaat: http://www.ruebezahlalm.at/index.html en ondanks de foto's kan ik nog steeds niet met zekerheid zeggen waar die zich nu bevindt. :)

• William SX10

Beste Janneke, die hut bestaat zeker nog!!!

Alive and kicking ;)!

Mijn oom had het er toevallig over dat hij er twee weken geleden tijdens hun zomervakantie nog langs is gelopen!

• Janneke

Hmmm, hoogste tijd om toch maar weer eens naar dit skigebied terug te gaan. Ben dit jaar na 25 jaar met Pinksteren weer naar Going geweest, naar dezelfde pensioenboerderij als waar we vroeger altijd zomers heen gingen, een echte trip langs memory lane, met al die bergwandelingen en leuke berghutten. Dus nu misschien dan ook maar weer eens in de winter, herinneringen van vroeger ophalen. Ik zag al dat de oude eenpersoons stoeltjeslift in Going naar de Astberg inmiddels is vervangen door een moderne 4-zitter, het treintje gaat nog steeds de Hartkaiser op, ben benieuwd wat er nog meer hetzelfde of juist veranderd is.

• William SX10

Als de eenzitter naar de astberg nog “fris” in je geheugen ligt, is het inderdaad de HOOGSTE tijd om nog een terug te gaan ;)!

Als je alleen al bij de Hartkaiser uitstapt weet je al niet wat je overkomt….