La Tzoumaz

• jvmaris

hallo allemaal,

Zwitserland is ons afgelopen jaar goed bevallen (Laax)

nu ben ik me alweer aan het orienteren voor het nieuwe wintersport seizoen en kwam een prachtig chalet tegen in La Tzoumaz / Les Quatre Vallees

de recenties over dit gebied zijn zo tegenstrijdig..dus ik weet het niet…is het gebied interessant of moeten we toch naar Solden gaan en dan wat dieper in de buidel tasten…het leuke van La Tzoumaz lijkt me dat er voor de wandelaars ook van alles is…de gondel naar verbier en vanuit daar ook weer omhoog…

ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen

gr. jacqueline

• n

Tzoumaz zelf is eigenlijk niets meer dan een richel tegen de berg met getrapt wat huizen, een paar rest. en supermarkt. Dus stel je daar niet te veel van voor.

Maarrrrr, het skigebied is heerlijk! Tzoumaz zelf is niet zo groot maar heerlijke brede afdalingen om je een eerste dag prima te kunnen vermaken.

Na een lang skipad (voor boarders niet zo geslaagd) kom je in Verbier en van daaruit kun je verder het grote gebied in. Terug moet je echter wel altijd weer vanuit Verbier met een oud cabineliftje terug naar het gebied van Tzoumaz. Dus daar speelt tijd wel een rol.

Klein nadeel vind ik persoonlijk dat er niet echt veel leuke pisterestaurantjes zijn. Daar moet je dus wel even naar zoeken.

Groot voordeel: door de hoge ligging sneeuwzeker tot laat in het seizoen, de prijs van de acco's en vaak lekker zonnig.

O ja, en dan het uitzicht vanuit het dorp op de vallei.

Nina

• Henk

Jaren geleden in Haute Nendaz geweest, wij vonden het een heerlijk gebied om te skiën, prijzen vielen toen ook erg mee! Voordeel was toen ook dat we niet veel merkte van de drukte en/of wachttijden bij de liften. Inderdaad niet veel restaurantjes op de piste, uitgaans leven was ook niet bijzonder, wij waren met een behoorlijke groep dus voor onszelf was het prima zo. De Mont Fort moet je zeker gaan proberen, al is het alleen voor het uitzicht!

Henk.

• n

En nog even ter aanvulling: je kunt in de winter heerlijk wandelen in en rondom Verbier. Met het liftje omlaag en weer omhoog naar Tzoumaz en van daaruit weer met de gondel terug. Het voordeel daarvan is dat er in Verbier wél leuke rest. met een lekker terrras zijn.:)-D

Nina

• Joep

Volgens mij is er het nodige aan nieuwigheden qua liften bij La Tzoumaz, waardoor de aanbinding met het skigebied van Verbier er wel iets op vooruit is gegaan. Skigebied 4 Vallées is echt helemaal top en volgens mij echt vele malen leuker dan Sölden, waar ik weliswaar nooit geweest ben maar waar ik afgaand op verhalen van anderen en de pistekaartjes etc. toch wel een mening over heb. (:D

• Nel-deBerghut.com

Hi!

L4V: goeie keus, schitterend gebied.

Persoonlijk zou ik wel wat meer midden in het gebied gaan zitten, als je een ervaren skiër bent en tochten wilt maken. Dat zeg ik omdat ik het gebied op mijn duimpje ken; we hebben er 5 jaar een vakantiewoning gehad. Zit je in het hart van Les4, dan kun je per dag een kant van het gebied kiezen en een leuke tocht maken. Dan heb ik het over Haute Nendaz / Siviez . La Tzoumaz zit in een een uithoek.

Succes!

Zonnige berggroet,

Nel

• gerard1808@hotmail.com

Super leuk gebied, wij zijn nu 3x in Veysonnazz geweest en ons elke x weer prima vermaakt. (zie mijn reisverslagen van 2010 en 2011.)

• Oscar

Hier nog een CH liefhebber.

Twee keer 4V, een keer Sölden (dat was wel in 1985 toen je nog met de auto naar de gletsjer moest).

Van de twee keer 4V een keer Veysonnaz, een keer Haute Nendaz. De laatste wint het. Centraal gelegen in het gebied en toch een sfeervol plaatsje.

's Ochtends in de bus naar Siviez (10-15 min.) om daar als eerste bij de lift richting Mont Fort of Verbier te staan. Dagje skiën rondom Verbier (ook La Tzoumaz).

De dag werd dan in Siviez afgesloten met vin chaud en daarna weer met de bus terug naar “ons” dorpje.

Van Haute Nendaz naar Siviez kan ook skiënd. Je bent alleen wel langer onderweg.

Veysonnaz heeft als nadeel dat je iedere keer dezelfde 1 uur durende route moet afleggen als je naar Verbier wilt (en ook 1 uur terug).

Herinner mij een route met drie ankerliften en veel “skilopen”.

Nu ik dit schrijf, vraag ik me wel af hoe het er nu voor staat. Volgens de kaart nog steeds ankers, zelfs de éénzitter naar Greppon Blanc is er nog.

Enne… dieper in de buidel tasten, daarvoor hoef je vandaag de dag niet meer voor naar Sölden.

Gezien de huidige koers is dat in CH geen enkel probleem, zie ook deze prik.

Bonne chance,

Oscar.

• Joep

Voor wat betreft de rit van veysonnaz naar Siviez/Mont Fort/Verbier geldt dat er inmiddels wel wat verbeteringen zijn qua infrastructuur, maar nog steeds is het (vooral op de terugweg naar Veysonnaz) nog wel een beetje prikken geblazen. Overigens is met name de terugweg wel sneller te doen dan in een uur hoor. Een éénzitter naar de Greppon Blanc heb ik niet gezien. Wel twee sleepliften op en plaats waar een stoeltjeslift zou moeten staan, die ook nog iets hoger op de berg zou kunnen uitkomen om een naar prikstuk te omzeilen. De zwakste schakel in het gebied imho.

• JW

De keuze zal inmiddels al wel gemaakt zijn.

Voor het geval dat het toch La Tzoumaz geworden is: de ligging in een uithoek valt best mee.

Je bent best snel vanuit La Tzoumaz aan de andere kant van Verbier.

Terug is het al helemaal geen probleem.

Voor redelijke skiërs is er een schitterende skiroute terug vanuit het hart van het skigebied 4V rechtstreeks naar La Tzoumaz.

Prachtig einde van een mooie skidag !