Wij gaan al jaren met de bus op wintersport en een enkele keer met de trein. Ik heb zelden last van jongeren, maar ik ga ook niet in de periode waarin zij gaan (ik ga half maart). Er is vast al eerder een en ander over de voor- en nadelen van een busreis geschreven, maar ik zal een paar punten nog even noemen.
Voordelen:
- geen ergernis aan files of slecht weer. De buschauffeur zorgt er wel voor dat je aankomt, terwijl jij een praatje maakt of een boek leest. Ook handig dat je geen sneeuwkettingen hoeft om te leggen;
- je hoeft geen winteruitrusting voor de auto aan te schaffen.
- de bus rijdt 's nachts door terwijl jij kunt slapen. De ene slaapt beter in een bus dan de ander. Mijn ervaring is dat ik onderweg toch wel een uur of 5 kan slapen. Genoeg om niet gebroken aan te komen;
- de bus komt normaal gesproken al 's ochtends vroeg op je bestemming aan en vertrekt de week erop op zaterdagavond. Je hebt dus 2 (ski)dagen extra
- de bus is een goedkope manier van reizen, maar met een gezin van 4 personen zal de auto waarschijnlijk goedkoper zijn.
Nadelen:
- je bent gebonden aan opstapplaatsen, dus je zult met je bagage eerst naar die plaats moeten gaan. Vaak is er wel een mogelijkheid om je auto daar te parkeren (onbewaakt);
- de hoeveelheid bagage die je kunt meenemen is beperkter. Mijn ervaring is wel dat ik écht wel genoeg kan meenemen;
- je hebt geen vervoer ter plaatse. In de bekende Franse skistations heb ik hier ook meestal geen behoefte aan overigens;
- je kunt meestal pas aan het einde van de middag (ongeveer 16.00 uur) in de accommodatie en moet er meestal ook al weer voor 10 uur uit op de dag van vertrek. Dat betekent dat je op de aankomst- en vertrekdag je bagage ergens zult moeten stallen. Vaak kan dit wel bij je accomodatie of is er een centrale ruimte, maar het is verstandig om dit vooraf na te vragen.
- de bus gaat niet naar alle plaatsen. Eventueel zul je dus nog een transfer moeten regelen. Met name naar de minder bekende plaatsen kan dit nodig zijn;
- de bus stopt wanneer het de chauffeur uitkomt. Gelukkig is er wel een toilet aan boord.
Voor mij wegen de voordelen op tegen de nadelen. Vooral omdat ik hierdoor 2 skidagen extra heb. Maar voor mensen die absoluut niet kunnen slapen in een bus of langer dan 2 meter zijn, zal dit anders uitpakken. De trein is nóg relaxter dan een bus, maar ook duurder. Bovendien vind ik de treinverbinding naar Frankrijk niet echt ideaal (overstap in Parijs of je verliest de beide zaterdagen als skidag). Maar wie weet is de dienstregeling komend seizoen weer anders.
Heb je weer iets om over na te denken…