het zit er bijna op

• jolanda van Duijn

Ja bijna einde seisoen nog een week en dan zit het erop voor dit jaar.

Was een rare winter met heel raar weer .

Maar goed van al die weken boven maar een week vakantie gehad.

Nu aankomende week nog met een vers laagje sneeuw en dan ………………………………

Gewoon vakantie en dan als Bo ook vakantie heeft veel wandelen en genieten van dit prachtige land

Mochten er ineens veel dingen veranderen in Zell am Ziller houd ik jullie zeker op de hoogte

Ik wens jullie veel plezier van de zomer ik ga nu een zomerslaap houden

Ziller Jo

• Snowy

Je kunt wel stellen dat het een vreemde winter is geweest. Ik ben 2 keer naar de sneeuw geweest: eind november en half maart.

Eind november was het super (in Sölden): overdag -5 graden in het dal en het sneeuwde regelmatig. Meer dan 100 km piste open en zelfs de dalafdaling was toen al te doen.

Half maart was het helemaal anders (in Alpe d'Huez): in januari/februari was het vaak wel koud, maar is het daar 34 dagen achtereen droog gebleven. De sneeuwlaag was dus aanzienlijk dunner dan andere jaren. Toen het in de loop van februari ook nog warmer werd, gingen de pistes rap achteruit. Voor ons was het nog te overzien, hoewel er in sommige delen van het gebied nog amper sneeuw lag. Helaas hebben we zelfs op een paar dagen nog regen gehad onder 2000 meter, maar gelukkig halverwege de week ook nog 20-30 cm verse sneeuw (die 2 dagen later weer helemaal weg was…).

Vorige week kreeg ik nog het bericht dat de vorstgrens opgelopen was naar 4000 meter. Daar hoort hij midzomer te liggen en niet begin april! In Alpe d'Huez hebben ze de zomerrodelbaan en midgetgolf al open en ook lagen er al mensen in badpak bij het zwembad. En dat terwijl er ook nog geskied kan worden (over 2 streepjes “wit” die nog naar het dorp gaan…). Het skigebied gaat ook eerder dicht dan gepland.

Het goede nieuws is wel dat we gezien hebben dat we dankzij de sneeuwkanonnen zelfs in slechte winters nog om onder acceptabele condities tot minimaal eind maart kunnen skiën! Toch hoop ik volgend jaar weer een poederafdaling te kunnen maken in plaats van ploeteren door de pap…

• kootje

Deze winter kan in ieder geval bijgeschreven worden als één van de vreemdste misschien wel warmste winter.

Volgend jaar beter. Ik verdwijn nog niet geheel in de zomerslaap. Als afsluiting zal ik de Wie Zat Waar Lijst maken.

Volgens de laatste berichten sluit Arc 1600 en 1800 dit weekend ook. Eerder dan gepland.

PS De Transarc blijft nog wel in bedrijf om mensen naar 2000 te brengen.

• Henk

Wij hadden in Grossarl eigenlijk de beste condities van de laatste 4 jaar in de voorjaars vakantie. Van oostenrijkers daar hoorde ik dat het vanaf kerst tot einde januari regelmatig zeer koud was, zelfs voor oostenrijkse begrippen. Ze konden al ver voor kerst skiën, de “winter” was dus eigenlijk best wel lang, begon alleen eerder terwijl het ski seizoen toch meestal op een vaste datum begint.

• Bert Martens

Ook ik ben langzaam in de zomermodus over gegaan.

Ik merk dat mijn bezoek hier beduidend minder frequent is als een paar weken terug.

Dus wellicht tot na de zomer wanneer de wintermodus weer aangezet wordt.

• Ewald

Ik ben nog wel benieuwd naar de ervaringen van de prikkers die in april nog (zijn) gaan skien.

Bij mij komen dan vragen op als:

- ga je met deze condities nog of annuleer je? en

- ging het nog een beetje of had het meer weg van waterskien?

Het lijkt me wel een vreemde gewaarwording om het het huidige nederlandse lenteweer nog je skies in te pakken….

Iedereen een mooie zomer toegewenst,

Ewald

• Snowy

Ewald Schreef:

——————————————————-

> Ik ben nog wel benieuwd naar de ervaringen van de prikkers die in april nog (zijn) gaan skien.

> Bij mij komen dan vragen op als:

> - ga je met deze condities nog of annuleer je?

Ik zou altijd gaan. Als ik heel vroeg of heel laat in het seizoen ga, stel ik me erop in dat de mogelijkheid bestaat dat er geen sneeuw ligt. Dan neem je je wandelschoenen mee en vermaak je je ook prima (ik in ieder geval wel omdat ik ook graag in de bergen wandel).

> en

> - ging het nog een beetje of had het meer weg van waterskien?

Ik ben half maart geweest en toen was het al waterskiën. Ook dan is het een kwestie van aanpassen: zorgen dat je 's ochtends vroeg gaat skiën en na de lunch andere dingen gaan doen.

>

> Het lijkt me wel een vreemde gewaarwording om het het huidige nederlandse lenteweer nog je skies in te pakken….

Dat heb ik eens ooit gedaan. Ik kwam terug van wintersport op 4 mei en toen was het hier ruim 25 graden. Moest toen een stukje met de trein en werd wel heel vreemd aangekeken toen ik op het perron met een paar ski's over mijn schouder liep. Bij thuiskomst zat mijn vriendin in korte broek onder een parasol, dus het contrast was erg groot.

>

> Iedereen een mooie zomer toegewenst,

> Ewald

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik zal zeker af en toe wel kijken of er nog een berichtje is, maar dit zal tot ergens in september ook duidelijk minder vaak zijn. Ook moet ik het verslag van mijn vakantie nog steeds maken. Dat ga ik als voorpret lekker in de zomer doen, zodat we het nieuwe winterseizoen kunnen beginnen met een reisverslag onder het mom van “o ja, vorig seizoen was bagger, nu wordt het vast beter!”

Ik ben overigens ook wel benieuwd hoe het in de zomerskigebieden gaat. Als het nu al zo slecht is door de weinige sneeuw die gevallen is, zal dit zeker zijn uitwerking hebben op de zomerskigebieden.

• kootje

Ook ik hoop nog een paar meldingen te krijgen hoe het is geweest in VT.

Janneke zal natuurlijk ook nog wel een reisverslag willen toevoegen.

Vroeger gingen wij ook vaak in de meivakantie naar VT. De eerste keer was het bij het vertrek ook lekker warm weer en inderdaad de mensen keken je verbaast aan wanneer je ze vertelde dat je ging skiën. Overigens prima geskied, maar we moesten vanuit Temple du Soleil wel eerst over het gras en de brug lopen om de piste op te kunnen. Verder was de sneeuwkwaliteit wel aardig wat ik me herinner, maar was toen ook nog niet zo veel gewend.

• hakke

Wij gaan over 1,5 week voor de 10de keer in de meiweek naar VT. En het is niet de eerste keer dat het zulk prachtig weer is voor vertrek. De zomerkleding al aan en ook al ge-BBQ-ed. 4 jaar geleden overleed mijn vader op 20 april en hebben we alle voorbereidingen voor de uitvaart buiten gedaan het was schitterend weer. Ook op de dag van de uitvaart was het zomers en de dag erna was het ook warm. ''s nachts zijn we vertrokken naar VT en toen we eenmaal op de skies stonden was het weer winter. Ook weleens thuisgekomen en dat het 25 graden was terwijl er in VT minstens 60 cm sneeuw gevallen was in de week dat wij er waren. Ach je past je gewoon aan ……. De condities lijken dit jaar echt een stukje minder dan andere jaren. Maar het lijkt erop dat er boven de 2600 meter echt nog sneeuw gaat vallen.

Wij zullen jullie laten horen hoe het geweest is….

• skiester

Engelberg 7 april was prima: wel nat maar prima geskied. Wel in bikini op blote voeten door de sneeuw gelopen en sneeuwballengevecht gehouden.. Paar dagen daarna heft het daar enorm gedumpt met een temp drop en is er nog enorm gepoederd. Helaas kon ik toen niet!

April skien is leuk, mits het mooi weer is, want slush met mist is natuurlijk shit.