Nou daar komt mijn verslag dan.
Vrijdag 18 maart rond 11.00 uur vertrokken bij heerlijke zonnige omstandigheden en weer richting Veysonnaz.
We hadden er weer voor gekozen om het rustig aan te doen en een overnachting te boeken, dit keer vlak voor voor Bazel aan de franse kant in een F1 hotel.
Na een voorspoedige maar super drukke rit kwamen we rond 17.00 ur aan in St. Louis vlak voor de grens van Bazel. na even lekker de benen te hebben gestrekt zijn we op zoek gegaan naan een tentje om een hapje te eten.
Lekker vroeg naar bed gegaan.
Zaterdag 19.Maart.
Om 8.30 uur weer vertrokken in de stromende regen (zonder ontbijtje niet te pruimen in een F1) onderweg nog 1x gestopt om even lekker te ontbijten. Omdat het zo regende kregen we wel even de kriebels zou het dan zo zijn dat we de sneeuwkettingen nog moesten omleggen???? maar nee hoe verder we Zwitserland inreden hoe meer het weer wat opklaarde.
Rond 11.15 uur waren we op de plaats van bestemming inmiddels was er ook een waterig zonnetje doorgebroken, even aanmelden daar kregen we al snel de sleutel van het appartement. Inmiddals was het weer helemaal dicht getrokken en nadat we de auto hadden uitgeladen begon het eerst te regenen wat als snel overging in hagel later sneeuw. (later bleek dat er boven ruim 10 cm!!! verse sneeuw was gevallen) nadat we het app. hadden ingeruimt gingen we op pad om de skipassen te regelen, we kregen te horen dat we de passen vanaf 15.00 uur konden gebruiken. Omdat wij de dag van aankomst niet skieen besloten we om boven maar een lekker drankje te doen.
Boven aangekomen zagen we dat de pistes er prachtig bij lagen verse sneeuw haha dat kon niet meer stuk.
s 'avonds lekker vroeg naar bed om de volgende dag fris op de latten te kunnen.
Zondag 20 Maart
Rond 8.50 uur stonden we al boven in Veysonnaz om aan onze eerste afdaling te beginnen.
Ik had dinsdags voor deze vakantie een helm aangeschaft, de reden was dat ik de laatste vakantie in januari best wat onzeker werd en mij van alle kanten werd geadviseerd om een helm te kopen dit zou een deel van mijn onzekerheid wegnemen.
We zijn van Veysonnaz richting Thyon geskied we nemen daar altijd de Etherolla omdat we de “schurft”hebben aan lange sleepliften en via deze lift komen we ook bij de doorsteek naar Nedaz etc. het was heerlijk zonnig en het skieen ging super (niks geen onzekerheid meer)
We zijn via de Combaseline naar Siviez en Verbier geskied, vandaar naar beneden richting Medran daar een stukje met de bus naar de lift van Savoleyres, daar viel op dat deze pistes er een stuk minder bij lagen, veel pap en bruine stukken, we hebben er dan ook voor gekozen om met de gondel weer omlaag te gaan.
Terug in Verbier boven bij Les Ruinettes gegeten, inmiddels was het al half 3 dus tijd om de terug tocht te aanvaarden. Bij de Combaseline stond een bord dat de lift van de Greffon Blanc maar deels werkte oei wat zou dit inhouden??? nou dat werd ons al snel duidelijk…. alleen de rechter lift deed het dat betekende dat hij 60 meter voor het hoogste punt bij de Greffon Blanc ophield en iedereen die terug moest naar veysonnaz zijn skietjes op de nek mocht nemen en 60 meter stijl!!!!! omhoog moest lopen! warm niet te zuinig manlief merkte op dat hij blij was dat zijn zwemdiploma had gehaald want hij had het water 10cm hoog haha in de schoenen staan. met klotsende oksels van de warmte kwamen we na 3 x uitgerust te hebben boven aan. daar nog even de Grefon Blanc afgedaald (he was dit die afdaling die ik in jan. zo eng vond) ha ha mijn helmpje deed goed dienst. nadat we de Drus sleeplift hadden genomen hebben we in Veysonnaz de dalafdaling nog even gedaan en konden we op het terras van Magrappe aan ons welverdiende weizen biertje beginnen.
Kortom een heerlijke dag!!
Maandag 21 Maart
Vandaag weer toppie zonnig, weer richting Verbier, vanuit Tortin De gondel omhoog genomen naar De Col des Gentianes yes hij lag er top bij wel even heel stijl in het begin, zo dacht een engelse dame er ook over die stond bovenaan en was met geen 10 paarden meer vooruit te branden, ik ben er rustig aan begonnen en langzaam maar zeker kwam mijn zelfvertrouwen weer helemaal terug, het grootste compliment hoorde ik later van mijn man, de partner van de mevrouw die boven stond met klotsende oksels zei “ga maar achter die mevrouw aan die doet het echt netjes en rustig”ha ha yes!!!
Wat is die Col des Gentianes een prachtige afdaling lang breed en prima geprepareerd.
Verder ons de hele dag in en rond dit gebied vermaakt.
Helaas was de lift nog steeds dicht en moesten we weer klunen.
Al met al weer topdag.
Dinsdag 22 Maart
En weer schijnt de zon,
Vandaag wilden we richting Nendaz en dan naar Les Chaux, na het lunchen stond Plan du Fou op het programma… maar…. helaas ging dit niet door want daar was alles dicht, tja als je vanuit de Combaseline keek wist we gelijk waarom… allemaal bruin.Toen nog maar extra afdaling van de Combatseline genomen.
Rond 15.45 uur waren we weer beneden nadat we weer moesten klunen. Eigenlijk vind ik schandalig dat zo'n lift zolang dicht zit (sneeuw genoeg) we hoorden van een groep jongens dat hij al een week dicht zat. en dan te weten dat een skipas in L4V 288,00 euro kost mogen ze toch wel een beetje moeite doen om het probleem te herstellen.
Woensdag 23 Maart
Weer zon en top geskied, en weer gekluunt
Donderdag 24 Maart
Weer prachtig weer maar wel een heel stuk warmer dan voorgaande dagen dit betekende dat we waarschijnelijk wat eerder zouden stoppen, en ja rond de middag werd het op de wat lagere pistes wel wat drapperig, dus rond 15.00 uur gestopt.
Vrijdag 25 Maart
Weer zonnig en heel warm!!!!
Omdat we gisteren weer omhoog moesten lopen (lift nog steeds out of order) besloten we om vandaag maar bij Thyon en Veysonnaz te blijven, we hebben zover geskied zodat we de Greffon lift niet hoefden te nemen daar hadden we na 5x klunen geen puf meer in, het was zo warm dat rond 11.00 uur alles behoorlijk papperig werd, we hebben diverse keren de dalafdaling genomen en ons goed vermaakt bij Thyon 2000.
Deze dag zijn we rond half 3 naar beneden geskied en hebben ons heerlijk op het terras van Magrappe (waar we inmiddels vaste klant zijn) neer gevleid. (hier hoorden we dat lift het weer deed:(
Tjonge wat was het warm en wat zijn we bruin niet te zuinig!
s 'avonds nog even lekker uit eten geweest, en op tijd naar bed gegaan.
Zaterdag 26 Maart
Rond half 8 zijn weer vertrokken richting huis, na een hele voorspoedige reis reden we om 16.00 uur weer onze carport in, konden we terug kijken op een fantastische week. voor ons zit het er voor deze winter weer op, maar we hebben zowel in jan. als in maart een super week gehad. voor een ieder die nog gaat hoop ik dat van harte dat er nog wat sneeuw gaat vallen en de temp. omlaag gaat anders vrees ik het ergste voor de seizoens afsluiting met pasen.
Eindconclusie
Heerlijke week gehad met vooral op de hogergelegen pistis nog prima sneeuw.
Eind van de week eigenlijk veel te warm!
Prachtig gebied, maar helaas wel veel sleepliften aan de kant van Veysonnaz en Thyon 2000
Heel rustig dit jaar.
Wij hadden een pakketreis incl. skipas maar als je de skipas appart moet kopen veel te duur zeker gezien de vele sleepliften en sterk verouderde liften.
Super aardige mensen zeker bij de VIP en de liften.
Zwitserland is super duur w.b.t. je dagelijkse boodschappen.
De helm was toppie ik was veel zekerder en daardoor ging het skieen weer toppie.
Wij zijn nu 3x in Les 4Vallees geweest en willen volgend jaar weer eens wat anders omdat we het gevoel hebben dat we nu zo'n beetje de meeste piste wel hebben gehad, met uitzondering van de Monte Gelee en de Mont Fort dit zijn ongeprepareerde skiroutes en die omzeielen we altijd.
Ik wens een ieder die nog gaat veel plezier, en voor de rest een top zomer gewenst. wij gaan nu op zoek naar onze zomervakantie.
Groetjes uit een zonnig Losser en tot volgend seizoen!